מתן בר נוי, המשמש כשליח ההסתדרות הציונית באירופה ומתגורר בשנה האחרונה בלונדון, מתאר בראיון לכתב מעריב על הבחירות הקריטיות שיש היום בבריטניה.

בר נוי, בן 37 החל את דרכו כיו"ר אגודת הסטודנטים באונברסיטת בר אילן, הוא בוגר תואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת בר אילן  ותואר ראשון מאוניברסיטת בר אילן במדעי המדינה ותקשורת. בין השאר הוא משמש כקצין בדרגת רב סרן במילואים עד לאחרונה  מ"פ בגדוד חי״ר ונלחם במלחמת חרבות ברזל במשך חודשים רבים. 

בר נוי מציין בפתח דבריו כי: "התרבות הבריטית במקור נתפסת כשמרנית ביחס לשאר אומות העולם ופחות טולרנטית לשינויים. בוא נאמר שהספר ״מי הזיז את הגבינה שלי?״ בסבירות גבוהה ומבלי שבדקתי לא נכתב על ידי אנגלי. ב-14 שנים האחרונות הממשל הקונסרבטיבי עמד בראשות הממשלה והוביל לתהליך היסטורי של יציאה מהאיחוד האירופי מה שזכור לנו כ״ברקזיט״.  התהליך הזה מבחינת נתיני הממלכה היה מתבקש שכן חוקי האיחוד אשר מאמצים עקרונות גלובליזציה פגעו הלכה למעשה במעמד הבינלאומי של מי שהיתה עד לא מזמן אחת מהמעצמות הגדולות בעולם וששלטה בחצי מהגלובוס".

מה הדבר שהכי מפריע לבריטים כיום?
"פתיחת הגבולות למהגרים הובילה לדינמיקה מורכבת שבה מחד כמות המהגרים היא בלתי נתפסת וברחובות אנגליה ניתן לראות יותר ויותר מוסלמים שעשו את הדרך מהמזרח התיכון המתפרק, כחלק מהאביב הערבי, ובמגמה דומה לכלל יבשת אירופה. תוצר ישיר של השינוי הדמוגרפי בא לידי ביטוי בתרבות משתנה שמאפיינת את המזרח התיכון ומוכרת לנו מקרוב בסגנון הנהיגה בכבישים, בדיון הקולני וההתנהלות העסקית מה שפחות מאפיין את מי שרגילים לתה עם חלב. מאידך, התחזקה כאן תנועה של אנגלים עם כבוד לדגל ולמורשת ההיסטורית שדורשת בדלנות וטיפול קשה ברחובות לרבות גירוש מהגרים ובראשה עומד נייגל פרג׳".

בר נוי הדגיש כי:   התוצאה הישירה של כל המהלכים הללו הביאה להיחלשות השלטון הקיים שמאוגף משמאל ומימין. כיום בלונדון, כמדגם מייצג למה שצפוי לנו בבחירות היום, ראש העיר שנבחר רק לפני שבועות ספורים הינו איש לייבור מוסלמי שנבחר ברוב מוחץ. באופן טבעי שינויי הממשל למפלגת הלייבור באים יחד עם חששות אמיתיים בקרב חברי הקהילה היהודית. גם מי שסובל מזיכרון קצר לא שוכח שעד לא מזמן עמד בראש מפלגת הלייבור ג׳רמי קורבין הידוע לשמצה שהוביל את הנרטיב האנטישמי ומצדד באלימות הפלסטינית".

עוד הוסיף  כי: "במקביל לתהליכים שאותם כבר הזכרנו האנטישמיות בממלכה נהיתה דבר שבשגרה. היהודים נדרשים להגן על מוסדות עם ארגונים מקומיים כמו CST- Community Security Trust  שזהו גוף מתנדבים בדומה למשמר האזרחי וארגון Shomrim אשר קמו בכדי לעבות את המשטרה שלא עומדת בכמות הפניות והאיומים על מרכזים יהודיים. וזה היה נכון עוד לפני השביעי באוקטובר.

החל מהשבת השחורה שחווינו בשמחת תורה רחובות אנגליה תוססים. בלוחות המודעות ניתן לראות יותר ויותר דגלי אש״ף ולא נדיר לפגוש התארגנויות של אלפי מפגינים במרכז העיר חלקם רעולי פנים בקריאות "Free Palestine מחזה שלא רגילים לו בממלכה.״

״במוסדות הלאומיים כבר אנחנו רואים את העלייה בבקשות לפתיחת תיקי עלייה של מי שמפחדים מהתממשות הסקרים ומתן לגיטימציה מהממשלה שתובל על ידי יורשיו של קורבין לאלימות נגד ישראל. אנו כבר יודעים שהקריאות נגד ישראל זו האנטישמיות החדשה כדי לא לשבור את כללי הפוליטיקלי קורקט.״

מה עושים במפלגת הלייבור כדי לזכות בקול היהודי?

"בינתיים מנהיג הלייבור ומי שצפוי הערב להתמנות לראש הממשלה קיר סטארמר עושה מאמץ גדול יחד עם תומכי הלייבור היהודים להוכיח שהוא לא נגד ישראל ושהוא מתנער מאג׳נדת קורבין למרות שבזמן שקורבין עמד בראש הוא לא יצא חוצץ כנגדו.  לא זו אף זו, כחלק מהקמפיין כבר אמרו נציגי הלייבור שהם תומכים בהקמת מדינה פלסטינית באופן מיידי ונאלצו לתקן בעקבות קריאות התומכים היהודים שזה יהיה רק לאחר השבת החטופים והפסקת התוקפות". 

כנציג הנהלת ההסתדרות הציונית העולמית  מה היחס בין הממשלה הבריטית לנציגים הרשמיים של ישראל שם?
"למתבונן מהצד וכישראלי ציוני אני מוכרח לומר שממשלת ישראל והשגרירות בראשות גברת ציפי חוטובלי הצליחו לייצר מערכת יחסים אינטימית של חברות אמת וזהות אינטרסים עם רישי סונק ראש הממשלה הבריטי ואנשיו. במפגש שהיה לי לאחרונה עם ממלא מקום ראש הממשלה הבריטי אוליבר דאודן הרגשתי הזדהות אמיתית בכאב שלנו ושותפות גורל ערכית בכל הקשור לעתיד אירופה, המזרח התיכון והעולם המערבי במידה והטרור הג׳יהדיסטי ינצח".

לסיום הדגיש בר נוי כי:  "אנו עם הנצח ולכן נשרוד כל ממשל שיבוא. במידה ויהיה ממשל עוין לקהילה היהודית הדבר רק יהיה זרז לקידום החלום הציוני של שיבת עם ישראל לארצו. בכל מקרה אנחנו בהסתדרות הציונית העולמית נמשיך ונעמוד איתן עבור הקהילה גם במלחמה נגד אנטישמיות, גם בחיזוק הקשר בין הקהילה היהודית לישראל וגם כמובן נסייע לכל מי שיבחר לעשות עלייה".