ניצחונה הצפוי אך המשמעותי של מפלגת הלייבור בבחירות הכלליות בבריטניה מציין שינוי פוליטי חשוב. תחת הנהגתו של סר קיר סטארמר, הלייבור השיגה רוב של לפחות 170 מושבים, קרוב לזה שהשיג טוני בלייר ב-1997, בעוד שהשמרנים חוו את תבוסתם הגרועה ביותר בעידן המודרני עם 122 מושבים בלבד. 

תוצאות הבחירות משקפות רצון הציבור להחליף את הממשלה השמרנית הכאוטית, היא מפלגת הטורי, במפלגה ממוקדת ובעלת משיכה אלקטורלית חזקה. בחירה זו מראה על העדפת הציבור ליציבות ולמנהיגות מרכזית, בניגוד לפופוליזם שהוביל לברקזיט ב-2016. בנוסף, ירידה בתמיכה במפלגה הלאומית הסקוטית מסמנת שינוי לכיוון ממשלה פרגמטית יותר.

עם זאת, תוצאות הבחירות אינן מסמנות חזרה לנורמליות. הבוחרים הבריטיים הפכו למעורערים ביותר, והאמון בפוליטיקאים הממסדיים סובל ממשבר חריף ונמצא בנקודת שפל. סקר הדעות החברתיות הבריטי מראה כי 45% מתושבי בריטניה אינם סומכים על הממשלה לשים את טובת האומה במקום הראשון. חוסר האמון הזה בולט בביצועי מפלגת ״הרפורמה״ של נייג׳ל פאראג׳ שתומכת במדיניות אנטי-הגירה ובתמיכה גדולה יותר במועמדים עצמאיים שמתחו ביקורת על עמדת הלייבור בנוגע למלחמה ברצועת עזה.

מוגדר כציוני, לצד אמירות מדאיגות: מי האיש שינהיג את בריטניה?

האתגר של סטארמר יהיה להימנע מאסטרטגיית זהירות יתרה שאפיינה את הקמפיין. במהלך הבחירות, המפלגה נמנעה ממחלוקות כדי להבטיח את ניצחונה. כעת, ישנם קולות שקוראים לאמץ גישות שמרניות יותר בנושאי הגירה ושיפור המצב הכלכלי, אך אסטרטגיה זו עשויה להוביל לכישלון בטווח הארוך. הלייבור חייבת לנצל את הרוב הגדול שלה כדי לקדם צמיחה כלכלית ולשפר את והתפוקה הבריטית הנמוכה. המפלגה יכולה להשלים פרויקטי תשתית כמו קו הרכבת המהירה HS2, לשפר את מערכת התכנון ולהעניק סמכויות פיסקליות לממשלות המקומיות. כמו כן, עליה לבחון שיתופי פעולה עמוקים יותר עם האיחוד האירופי. הממשלה החדשה צריכה גם לשפר את תפקוד המדינה, כולל פירוק מחיצות בין מחלקות וייטהול, שיפור זרימת הנתונים וקידום רפורמות מערכת המשפט. רפורמות אלה עשויות שלא לרגש את הבוחרים, אך מר סטארמר, עם אישיותו הטכנוקרטית, מתאים להפליא ליישומן.

קיר סטארמר (צילום: REUTERS/Maja Smiejkowska)
קיר סטארמר (צילום: REUTERS/Maja Smiejkowska)

עם רוב מוצק ומשמעת פוליטית, למפלגת הלייבור יש את ההזדמנות לשפר את הפריון והיעילות במדינה. אם יו״ר הלייבור יצליח במשימה זו, הוא עשוי להוות דוגמה למרכזים פוליטיים בעולם כולו, לא רק איך לזכות בשלטון, אלא כיצד להשתמש בו ביעילות.