צילומי לווין שהגיעו לסוכנות הידיעות "רויטרס" מראים כי איראן ביצעה הרחבה של שני בסיסים שבהם מתקני טילים בליסטיים איראניים. התמונות צולמו על ידי חברת הלווין המסחרית Planet Labs ובהן ניתן לראות את הבסיס הצבאי מודראס ממרץ ואת מתחם ייצור הטילים חג'יר מאפריל - שבהם מוצגים יותר מ-30 מבנים חדשים בשני האתרים יחד. שני האתרים ממוקמים ליד טהרן.

בהתבסס על תמונות הלווין, ההרחבות החלו בחוג'יר באוגוסט בשנה שעברה ובמודרס באוקטובר, אמר ג'פרי לואיס ממכון מידלברי למחקרים בינלאומיים במונטריי ל"רויטרס".

הורם בכוח ע"י שלושה שוטרים: שוב מעצר של קרובי חטופים | תיעוד
חמאס יורד מהעץ? בכירים בארגון מאשרים הסכמה עקרונית לעסקה

תמונות לווין: חשד להרחבת מתקני הייצור בבסיס מודראס באיראן (צילום: PLANET LABS PBC/Handout via REUTERS)
תמונות לווין: חשד להרחבת מתקני הייצור בבסיס מודראס באיראן (צילום: PLANET LABS PBC/Handout via REUTERS)

לטענת סוכנות הידיעות ההרחבה של האתרים מגיעה לאחר שבאוקטובר 2022 איראן הסכימה לספק טילים לרוסיה במלחמה שלהם מול אוקראינה. בנוסף, משמרות המהפכה מספקות טילים לחות'ים בתימן וכן לחיזבאללה - שתי שותפות ב"ציר" נגד ישראל והמערב, כך אמרו גורמים אמריקאים ל"רויטרס". כמו כן, לפי מומחים שדיווחו לסוכנות הידיעות, ארסנל הנשק של איראן הגדול ביותר במזרח התיכון, ומוערך בלמעלה מ-3,000 טילים, כולל דגמים המיועדים לשאת ראשי נפץ קונבנציונליים וגרעיניים.

תמונת לוויין שמציגה חשד להתרחבות מנהרה (בצד הימני העליון של התמונה) במודארס (צילום: PLANET LABS PBC/Handout via REUTERS)
תמונת לוויין שמציגה חשד להתרחבות מנהרה (בצד הימני העליון של התמונה) במודארס (צילום: PLANET LABS PBC/Handout via REUTERS)

בתגובה להרחבות, שלושה פקידים איראנים שלא הזדהו בשמם אמרו ל"רויטרס" ששני האתרים מורחבים כדי להגביר את ייצור הטילים הבליסטיים הקונבנציונליים. "למה שלא נעשה זאת?", שאל אחד הפקידים. בנוסף, פקיד איראני נוסף אמר שחלק מהבניינים החדשים יאפשרו גם הכפלה של ייצור המל"טים. מל"טים ורכיבי טילים יימכרו לרוסיה, מל"טים יסופקו לחות'ים וטילים יסופקו לחיזבאללה, לדבריו. 

שני החוקרים האמריקאים אמרו בראיונות נפרדים ל"רויטרס" כי לא ברור מהתמונות אילו סוגי טילים ייוצרו במתקנים החדשים, שנראה כי עדיין נמצאים בבנייה.

כמו כן, בחודש פברואר דווח כי איראן שלחה טילי קרקע-קרקע לרוסיה, אך איראן הכחישה שהיא סיפקה את הנשק. וושינגטון הודיעה כי אינה יכולה לאשר שההעברות אכן קרו, אך היא מניחה שטהרן מתכוונת לספק טילים למוסקבה.

מלחמת רוסיה-אוקראינה: תקיפת מל"טים מתאבדים בקייב (צילום: רויטרס)

כדי לספק טילים לרוסיה, גם צפון קוריאה בתמונה

לואיס ניתח את התמונות הלווין יחד עם דקר אוולת', אנליסט מחקר שותף ב-CNA - צוות חשיבה בוושינגטון, כחלק מפרויקט מידלברי שמנטר את תשתית הטילים האיראניות. הוא אמר, "אנחנו יודעים שרוסיה מחפשת יכולות טילים בעלות נמוכה, והיא הלכה לאיראן וצפון קוריאה".

עם זאת, מוסקבה ופיונגיאנג הכחישו את העברת הטילים הצפון קוריאניים לרוסיה. שגרירות רוסיה בוושינגטון ושליחותה של צפון קוריאה לאו"ם לא הגיבה מיד לבקשות להגיב לסיפור זה, כך לפי "רויטרס".

תגובות

רויטרס לא הצליחה לאשר בצורה עצמאית את הדיווח של הגורמים הרשמיים האיראנים שנמסרו כאן בכתבה. שליחי איראן לאו"ם לא הגיבו לבקשת סוכנות הידיעות על הרחבת המתחמים. באשר לאספקת טילים ומל"טים לרוסיה ולחות'ים, טהרן כבר הכחישה בעבר על ההעברות. בארגון הטרור חיזבאללה טרם הגיבו על הדיווחים. עם זאת, דובר החות'ים, מוחמד עבדולסלאם, אמר כי לחיזוק בייצור הנשק של איראן לא תהיה כל השפעה עליהם כיוון שהם מפתחים ומייצרים מטוסים ללא תלות באיראן.

תמונת לוויין שמציגה עמדות חשודות לניסוי מנועי טילים במתחם חוג'יר באיראן (צילום: PLANET LABS PBC/Handout via REUTERS)
תמונת לוויין שמציגה עמדות חשודות לניסוי מנועי טילים במתחם חוג'יר באיראן (צילום: PLANET LABS PBC/Handout via REUTERS)

עם זאת, לפי רשתות תקשורת איראניות., המפקד העליון של משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, אמר היום כי איראן "סיכלה בכוח" את הניסיון לבודד אותה מהעולם, וכי היא הוכיחה שהעולם הרבה יותר גדול מאמריקה - ושאין כוח שמסוגל לעצור את התנועה של איראן ואנשיה.

באשר לגורמי ביטחון באמריקה, משרד מנהל המודיעין הלאומי בארה"ב סירב להגיב על הניתוח של החוקרים. דובר המועצה לביטחון לאומי סירב לאשר את ההערכות, והוסיף כי ארה"ב יישמה צעדים שונים, כולל סנקציות, שנועדו להגביל את ייצור ויצוא הטילים והמל"טים האיראניים.

הפיצוץ ב-2011 והסיבה שבונים רק עכשיו

המתקנים מודארס וחוג'יר נמצאים בפיקוח של משמרות המהפכה האסלאמית. המתחמים קשורים לפיתוח וייצור הטילים והרקטות הבליסטיים לטווח קצר ובינוני של איראן עבור תוכנית החלל של המדינה.

בתמונות שנבדקו על ידי רויטרס, נראה שרבים מהמבנים מוקפים בגבעות עפר גדולות שקשורות לייצור טילים וייעודן הוא לעצור פיצוץ שנגרם בבניין אחד לגרום לפיצוץ חומרים דליקים במבנים סמוכים.

זאת כיוון שב-12 בנובמבר 2011, פיצוץ אדיר הרס חלק גדול של המתקן מודראס,  מתקן שקשור הקשור לטילים שממונעים על דלק מוצק, והרג 17 קציני משמרות המהפכה, בהם הגנרל חסן מוקדאם, שנחשב על ידי איראן כ"אדריכל" של תוכנית הטילים הבליסטיים. על כן, לפי בכיר איראני, הבנייה בשאהיד מודרס, שהחלה שוב לאחר הפיצוץ ב-2011, הואצה בשנה שעברה - כך דווח ל"רויטרס".

חשד: קו ייצור חדש עבור מנועי טילי דלק מוצק במתחם חוג'יר באיראן (צילום: PLANET LABS PBC/Handout via REUTERS)
חשד: קו ייצור חדש עבור מנועי טילי דלק מוצק במתחם חוג'יר באיראן (צילום: PLANET LABS PBC/Handout via REUTERS)

"אני חושב שהאיראנים אולי בחרו שלא לעבוד על הבניינים לפני הפיצוץ כי הם לא רצו למשוך אליהם תשומת לב", אמר החוקר לואיס ל"רויטרס". "הם למדו בדרך הקשה".

"כשאנחנו רואים שיש לך בעצם קו ייצור שלם שכזה, זה בדרך כלל טילים", אמרה חוקרת ל"רויטרס". לדבריהם, ערימות העפר תומכות בהערכה כי טהרן מרחיבה את ייצור הטילים הבליסטיים.

טילים איראניים על רקע תמונתו של חמינאי (צילום: רויטרס)
טילים איראניים על רקע תמונתו של חמינאי (צילום: רויטרס)