כדי לשפר את הגישה לשירותי בריאות הנפש מאז המתקפה הרצחנית ב-7 באוקטובר, ארגון הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה תרם כ-7 מיליון דולר לתוכנית חדשה בשיתוף משרד הבריאות להקמת 16 מרכזי בריאות נפש בקהילה, שיספקו שירותים נחוצים ל-200 אלף ישראלים מדי שנה.

תוכנית בריאות הנפש בקהילה בסך 14 מיליון דולר מספקת עזרה קריטית לסובלים מפוסט-טראומטה מאז פרוץ הלחימה, ומאפשרת להם לקבל את העזרה הדרושה להם.

ועדת החירום של הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה הקצתה 3.45 מיליון דולר לתמיכה בתוכנית והזמינה פדרציות מקומיות להצטרף ולעזור להשלים את המאמץ הזה. הפדרציה של שיקגו סיפקה 2 מיליון דולר, בעוד הפדרציות של טורונטו, יוסטון ודאלאס תרמו 950,000, 500,000 ו-300,000 דולר בהתאמה.

רבקה כספי, מנכ"לית המשרד הישראלי של הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, אמרה: "הפדרציות גייסו כמעט 850 מיליון דולר לצרכים דחופים בישראל מאז 7 באוקטובר. לאור האופי הטראומטי העמוק של מתקפת הטרור הנוראית באותו יום, מספר האנשים הגבוה אשר פונו מבתיהם, וכל כך הרבה היבטים אחרים של המלחמה ב-8 וחצי החודשים האחרונים, ההתמודדות עם אתגרי בריאות הנפש של ישראל היא מרכיב מרכזי בעבודה שעשינו. היוזמה החדשה הזו עם משרד הבריאות היא חלק חשוב מאוד בתמיכה הזו". 

"בעקבות ה-7 באוקטובר, כל עם ישראל סובל מטראומה קולקטיבית", אמרה לוני נסאטיר, נשיאת הקרן היהודית המאוחדת מהפדרציה היהודית של שיקגו. "יש צורך עז בתמיכה פסיכולוגית נוספת ונרחבת - צורך שיימשך עוד שנים רבות - והקהילה היהודית שלנו בשיקגו מרגישה שחובה עלינו לעשות כל שביכולתנו כדי לעזור למשפחה הישראלית הגדולה שלנו להחלים".

הפדרציות עמדו במרכז התגובה היהודית בצפון אמריקה ל-7 באוקטובר, וגייסו כ-850 מיליון דולר כדי לתמוך בנפגעי טרור, לספק תמיכה רפואית ובריאות נפשית, ומזון ודיור לעקורים, תוך שהם פועלים לשיקום הקהילות המרוסקות, וסיוע לעסקים מקומיים שנפגעו מהמלחמה, בין היתר.

הפדרציות פועלות בשיתוף פעולה הדוק עם משרד הבריאות מאז פרוץ המלחמה כדי לתת מענה לצרכים דחופים וארוכי טווח בישראל, הכוללים מתן שירותי בריאות הנפש. עם זאת, כדי לפתוח מימון ממשלתי למרכזי חוץ, משרד הבריאות היה זקוק להשלמה של 50 אחוז מארגון חיצוני.

מרכזי ההתערבות יעניקו טיפול יום ואשפוז למטופלים הזקוקים לטיפול נמרץ בסביבה מסבירת פנים ללא הסטיגמה שנלווית לטיפול נפשי בבתי החולים.

אוכלוסיות יעד מרכזיות לטיפול נפשי כוללות קורבנות של אירועים טראומטיים ב-7 באוקטובר עם הפרעת דחק פוסט טראומטית, חולים נוכחיים המתמודדים עם מצוקה מוגברת בגלל המלחמה, מפונים שחווים חרדה מוגברת, בעיות משפחתיות או משברים הקשורים למיניות, וילדים ובני נוער. לאור המצב, החולים מתמודדים עם עיכובים באבחון עקב מחסור בכוח אדם. בנוסף, אלפי מטפלים ומטפלים בעצמם זקוקים לסיוע.

הפדרציות היהודיות בטורונטו וביוסטון שמו את המימון לתוכנית בראש סדר העדיפויות, החלטה שלדבריהם קלה לקבלה.

"ההתקפות הנתעבות של ה-7 באוקטובר והחודשים הנוראים מאז הציתו משבר בריאותי נפשי הולך וגובר ברחבי ישראל. ההשלכות יורגשו בעשרות השנים הבאות, והתערבות מוקדמת היא קריטית עבור אלה שסובלים מטראומה ונאבקים. זו הסיבה, מהימים הראשונים של המלחמה שהענקנו עדיפות לבריאות הנפש בתור הליבה לתגובת החירום שלנו", אמר ברי מאיירוביץ, יו"ר משותף של ועדת החירום לישראל של פדרציית טורונטו רבתי.

" יש לנו ניסיון של שנים במימון וראייה להשפעה הטרנספורמטיבית של שירותי בריאות הנפש בעיר שדרות. חיפשנו שותפות להרחבת יוזמה זו על בסיס לאומי ולאחרונה הצטרפנו לקהילות היהודיות של יוסטון ושיקגו, לצד הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה ומשרד הבריאות של ישראל, כדי ליצור רשת של 16 מרכזי התערבות קהילתיים ברחבי הארץ. מרכזים אלו יסייעו להציל חיים, להעצים אנשים פגיעים ולבצר את החוסן הישראלי. אנו מעריכים מאוד את תמיכתם של שותפינו במאמץ קריטי וחיוני זה", אמר אדיר קושיצקי, יו"ר משותף של ועדת החירום לישראל של הפדרציה של טורונטו רבתי.

"ביוסטון, בחרנו לתמוך בעבודה זו ולמקסם את התועלת מהתרומות שלנו על ידי שיתוף פעולה עם תוכנית בריאות הנפש בקהילה", אמר ג'ו קפלן, יו"ר ועדת החירום בישראל של הפדרציה היהודית של יוסטון רבתי. " לאחר שהוריקן הארווי פגע בטקסס, שותפינו מישראל הגיעו ליוסטון וסיפקו שירותי סיוע משפיעים ומוערכים לקהילה שלנו, עליהם אנו אסירי תודה לנצח. אני גאה מאוד בדרך שבה קהילת יוסטון עלתה כדי לענות על הצרכים המשמעותיים הידועים בישראל מאז מתקפת ה-7 באוקטובר".