לאחר שנוטרל על ידי השירות החשאי, רובה חצי-אוטומטי מסוג AR-15 נתפס על ידי רשויות אכיפת החוק בזירת ניסיון ההתנקשות בנשיא לשעבר דונלד טראמפ בעצרת שלו בעיר באטלר שבפנסילבניה.

החשש: טיל שיפגע בבית מלון - זאת אחת הערים המטווחות ביותר בישראל מארבע זירות
צה"ל ושב"כ רק חיכו, ואז מוחמד דף עשה את הטעות הכי גדולה בחייו

רובה ה-AR-15, מכונה ״הרובה של אמריקה״ על ידי התאחדות הרובים הלאומית (NRA), והפך לפופולרי בקרב יורים המוניים, הוא אחד הנשקים הנפוצים ביותר בארצות הברית. בשנת 2004, ה-AR-15 חזר לשוק הנשק לאחר סיום האיסור הפדרלי על נשק התקפי, והפך פופולרי עקב עליית תרבות משחקי הווידאו שהפכה את הירי לצורת בידור נגישה. הרובה שווק כנגיש וקל להתאמה אישית.

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)


מכירה ואחזקה של רובים מסוג AR-15, ונשקים חצי-אוטומטיים אחרים בסגנון צבאי, אסורים בתשע מדינות אמריקאיות: וושינגטון, קליפורניה, ניו יורק, קונטיקט, ניו ג'רזי, מסצ'וסטס, מרילנד, אילינוי ודלאוור.

ה-AR-15 לא היה אמור להיות רב מכר. הוא תוכנן במקור כרובה חיילים בסוף שנות ה-50. ״נשק יוצא מן הכלל עם קטלניות מדהימה״, דו״ח פנימי של הפנגטגון חשף בהתלהבות, הוא הפך במהרה לנשק הסטנדרטי של חיילי ארה"ב במלחמת וייטנאם, שם הנשק זכה לשם חדש: M16. אבל מעט יצרני נשק ראו בגרסה החצי-אוטומטית של הרובה - עם קנה מכוסה, תפיסת האקדח ומחסנית בולטת - מוצר לקהל הרחב: הוא אינו לציד, או להגנה עצמית, חברות הנשק הטילו ספק בכך שרבים ירצו לבזבז את כספם על אחד.

התאחדות הרובים הלאומית ובעלי ברית אחרים בתעשייה התמקדו בקידום רובים ואקדחים מסורתיים. רוב בעלי הנשק גם התעלמו מה-AR-15, ודחו אותו בטענה כי שבר את מסורת הרובים הארוכים עם קת עץ שהיו פופולריים באותה תקופה. ״היו לנו חברי NRA שעברו ליד הדוכן שלנו וזרקו לנו אצבע משולשת״ אמר רנדי לות', מייסד יצרנית הנשק DPMS, אחת החברות הראשונות לשווק AR-15.
כיום, ה-AR-15 הוא הרובה הנמכר ביותר בארצות הברית, על פי נתוני התעשייה. כאחד מכל 20 מבוגרים בארצות הברית - או בערך 16 מיליון אנשים - מחזיקים לפחות ב-AR-15 אחד, לפי נתוני סקרים של הוושינגטון פוסט ו-Ipsos.

כמעט כל יצרן נשק גדול מייצר כעת את הגרסה שלו לנשק זה. ה-AR-15 זכה לאחיזה מקטבת בדמיון האמריקאי. צורתו האייקונית משמשת כהצהרה פוליטית המוטבעת על חולצות ושלטים, ובין קומץ חברי קונגרס שמרנים, על סיכות דש כסופות. חבר קונגרס רפובליקני אחד, הנציג בארי מור מאלבמה, הגיש הצעת חוק בפברואר להכריז על ה-AR-15 בתור ״הנשק הלאומי של אמריקה״. הוא גם הפך לסמל בולט של מגפת הירי ההמוני במדינה. עשרה מתוך 17 המקרים הקטלניים ביותר בארצות הברית מאז 2012 כללו שימוש ב-AR-15. טרנספורמציה זו - מנשק שנועד לקרב למפלצת שוק המונים ונקודת מחלוקת תרבותית - היא תוצר של מאמץ מתמשך ומכוון שיצר סמל אמריקאי.

סקירת הוושינגטון פוסט - המבוססת על ראיונות עם 16 מנהלים בכירים בתעשייה בהווה ובעבר, חלקם מדברים בפומבי בעומק בפעם הראשונה, יחד עם מסמכים פנימיים ותיקים ציבוריים המתארים את השינויים בפרטים שלא היו ידועים קודם לכן - מצאה כי תעשיית הנשק האמריקאית החלה לאמץ את המשמעות הפוליטית והתרבותית של הנשק כיתרון שיווקי כשחיפשה הכנסות חדשות.

השינוי החל לאחר פקיעת האיסור הפדרלי על נשק התקפי בשנת 2004, שחסם את המכירות של רובים חצי-אוטומטיים רבים. קומץ יצרנים ראו הזדמנות לרכב על גל הפאר הצבאי שלאחר 11 בספטמבר תוך עירור רצון בקרב בעלי נשק חדשים להתאים אישית את נשקיהם עם אביזרים טקטיים.״הפכנו את הנשק למגניב״ אמר לות׳, ״אנשים קונים AR-15 מאותה סיבה שהם קונים קורבט״.

לאורך הדרך, גם לאחר מקרי רצח המוני חוזרים ונשנים שכללו את ה-AR-15 ושהיוו חלק מהרגעים האפלים ביותר של האומה, מאמצים בקונגרס להחיות את האיסור על נשק התקפי התפוגגו שוב ושוב.קריאות מצד פוליטיקאים דמוקרטים לחדש את האיסור נכשלו, כשחלק ממפלגתם הצביעו נגד בנקודות מפתח.

כמעט אף רפובליקני לא היה מוכן אפילו לשקול את הרעיון. הנשיא לשעבר דונלד טראמפ שקל לזמן קצר לדחוף לאיסור, שאל יועצים בנקודה מסוימת מדוע מישהו צריך AR-15, אך נסוג לאחר שיועצים הזהירו אותו שהוא יכעיס את בסיס התמיכה שלו וכן את ה-NRA. ״ההגנה על ה-AR-15 הפכה לעדיפות מספר אחת עבור לובי הנשק״, אמר הסנאטור כריס מרפי (דמוקרט-קונטיקט), שתומך באכיפה נוקשה יותר בנושא. חופשי מפיקוח ממשלתי, הAR-15 הפך למוצר צרכני כמו אף אחד אחר - ברומטר של פחד ומדד של זהות פוליטית, כשהצלחתו בשוק מונעת מתוך הכאוס שהוא יורה.

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)


בשנת 2008, משבר כלכלי ותהפוכות פוליטיות חיזקו את המשיכה השוקית של ה-AR-15, לדברי כמה אנשי תעשייה, כאשר שוק המניות קרס תחת משקל של ניירות ערך משכנתא מקולקלים והמדינה בחרה את הנשיא האפרו-אמריקאי הראשון שלה, דמוקרט שתואר על ידי שמרנים כרדיקל אנטי-נשק. ניצחונו של אובמה יצר פתח לקבוצות פרו-נשק לרמוז על האפשרות של איסור חדש על נשק התקפי - טענה שמנהלי תעשייה זקפו לזכותה את הגברת מכירות ה-AR-15.

בשנת 2008, כאשר ביקוש גובר הוביל את יצרני הנשק האמריקאים להגדיל את הייצור של כל כלי הנשק ב-15 אחוזים, ייצור ה-AR-15 עלה ב-65 אחוזים, על פי נתוני הממשל והתעשייה. ה-AR-15 הללו הפכו במהירות לחלק גדול יותר משוק הנשק הכולל - והגיעו ל-10 אחוזים מכל הנשקים שיוצרו באותה שנה בפעם הראשונה. ג'ף בוכנן, אז מנהל הכספים של סמית' & וסון, נזכר כמה שנים מאוחר יותר בכנס עסקי כי אובמה דחף מכירות ״כי הוא היה ליברל מוצהר״ וכי ״אנשים קונים כי הם מפחדים מחקיקה עתידית״. אובמה הוכתר בלעג כ״איש מכירות הנשק של השנה״ לשנת 2009 על ידי שירות החדשות הידידותי לנשק Outdoor Wire.

הרצח ההמוני הקטלני ביותר בבית ספר K-12 בהיסטוריה של ארה"ב מיקד את תשומת הלב כמו מעולם לא לפני כן על כוח ההרס של הAR-15. זמן קצר לאחר אירוע הירי ההמוני בעיר פארקלנד שבפלורידה בשנת 2018, בו נרצחו 17 בני אדם. הנשיא דאז טראמפ העלה שוב את הרעיון לתמוך באיסור חדש על נשק התקפי.

הוא הזכיר זאת בשידור חי בטלוויזיה מול אחת התומכות הבולטות ביותר בפיקוח על נשק בסנאט, הסנאטורית דיאן פיינשטיין (דמוקרטית-קליפורניה), ובפגישה פרטית עם משפחות מהטבח בפארקלנד. הערותיו הדאיגו את בכירי ה-NRA וחלק מיועציו. נציגי ה-NRA הזהירו מאוחר יותר את טראמפ מפני נקיטת פעולה.

״הם הגיעו לכאן ואמרו לו, הקהילה תמוטט אותך״ לפי בכיר לשעבר שישב בסדרת פגישות עם ה-NRA ושוחח תחת מעטה אנונימיות עם הוושינגטון פוסט. אך טראמפ המשיך להעלות את הרעיון, כך לפי מספר בכירים לשעבר בממשל. בקיץ 2019, לאחר מקרי ירי המוני רצופים בדייטון, אוהיו, ואל פאסו שכללו אקדח בסגנון AR-15 ורובה בסגנון AKM, טראמפ אמר ליועציו כי הוא רוצה לאסור על AR-15, לפי אנשים שנכחו בעת האמירות.

״אני לא יודע למה מישהו צריך AR-15״, אמר טראמפ ליועצים בעת שטס במרין 1 לבית הלבן באוגוסט 2019, לפי אדם ששמע את דבריו. אך טראמפ גם פחד מאוד מה-NRA ואחרים שיתקפו אותו, אמרו יועצים לשעבר, ושמע ממספר יועצים שזה יהיה לא פופולרי. טראמפ הפסיק לבסוף לשקול את הרעיון לעבוד עם הדמוקרטים על פיקוח על נשק מאוחר יותר באותה שנה, כאשר נלכד בשערורייה סביב שיחת הטלפון הידועה לשמצה שלו עם נשיא אוקראינה.

״לעזאזל, אני לא הולך לעבוד איתם על שום דבר. הם מנסים להדיח אותי, לעזאזל״ אמר טראמפ באחת הפגישות בחדר הסגלגל, לפי משתתף בפגישות שדיבר עם הוושינגטון פוסט. סטיבן צ׳אנג, דובר טראמפ, הגיב על ממצאים אלו לוושינגטון פוסט ואמר כי ״לא היה מגן גדול יותר על התיקון השני מאשר הנשיא טראמפ״.

הוא אמר כי טראמפ הציע הצעות אחרות לאחר מקרי הירי ההמוני, כמו הוספת שומרי אבטחה לבתי ספר ומתן אפשרות למורים בעלי רישיון לשאת נשק לעשות זאת. בשנת 2020, שנה של סגרים בשל המגפה, מחאות צדק גזעי וקמפיין נשיאותי, יצרני הנשק האמריקאים ייצרו כ-2.5 מיליון AR-15, לפי ה-NSSF.

זה הסתכם בכרבע מכל הנשקים שה-ATF אמר כי יוצרו בארצות הברית. בעזרת קו הרובים M&P 15 שלה, סמית' & וסון ראתה את מכירותיה כמעט מוכפלות לשיא של 1.1 מיליארד דולר, לפי דוחות כספיים. המנכ״ל מארק סמית' תיאר זאת בתור ״השנה המוצלחת ביותר בהיסטוריה בת 169 השנים של החברה״. אחד מרובי סמית' & וסון M&P 15 שנמכרו ב-2020 הגיע לידיו של קייל ריטנהאוס, הנער שירה למוות בשני אנשים ופצע שלישי במהלך מחאות ״Black Lives Matter״ באותו קיץ בקנושה, ויסקונסין.

ה-AR-15 היה גם מושך במיוחד עבור היורה שהרג 10 אנשים שחורים בסופרמרקט בבאפלו במאי 2022. ״ה-AR-15 וגרסאותיו קטלניים מאוד כשמשתמשים בהם כראוי״, הוא כתב במניפסטו מלא ברעל שנאה. ״וזו הסיבה שבחרתי באחד״.

עשרה ימים לאחר מכן, 19 תלמידים ושני מבוגרים נורו למוות באובלדה, טקסס, עם AR-15 נוסף, הדניאל דיפנס DDM4. שרשרת ההתקפות הובילה את הנשיא ביידן, שכסנאטור תמך בחוזקה באיסור על נשק התקפי מ-1994, להבטיח מאמץ מחודש להפסיק את מכירת הנשקים בסגנון צבאי. ״למען השם, כמה עוד אנחנו נוכל לקבל?״, אמר ביידן בחודש יוני. בחודש לאחר מכן יורה עם רובה תוצרת סמית' & וסון M&P 15 הרג שבעה אנשים במצעד יום העצמאות בהייל.