נשיא ארה"ב לשעבר והמועמד הרפובליקני בבחירות לנשיאות בהווה, דונלד טראמפ, התראיין לראשונה היום (שני, שעון ישראל) לעיתון "ניו יורק פוסט" לאחר ניסיון ההתנקשות בו בעצרת בחירות בפנסילבניה. הוא התייחס לתמונה האייקונית שצולם בה, ציין כי רוצה לעשות יותר לאיחוד העם וטען כי הפילוג קורה בגלל גישות מדיניות שונות ("יש מי שרוצה שגברים ישחקו בקבוצות נשים - ויש מי שלא"), וציין כי הוא וביידן צריכים לעבור ל"מערכה אזרחית יותר".

בריאיון, אמר לכתב מייקל גודווין כי הוא אסיר תודה: "אני לא אמור להיות כאן, הייתי אמור להיות מת". הכתב מתאר את טראמפ עם תחבושת לבנה גדולה שכיסתה את האוזן הימנית שלו, והנשיא לשעבר אמר: "הרופא בבית החולים אמר שהוא מעולם לא ראה דבר כזה וקרא לזה נס". הוא סיפר שהרופא בבית החולים המקומי, שיש בו מרכז טראומה, אמר לו שהוא מעולם לא ראה מישהו ששרד מכדור של AR-15.

"אירוע טרור מקומי": חקירת ניסיון ההתנקשות בטראמפ קיבלה תפנית

הוא סיפר שאם לא היה מסובב את ראשו מעט ימינה כדי לקרוא טבלה על מהגרים בלתי חוקיים, הסיפור יכל להיגמר אחרת. זו יכלה להיות יריית הרג, אך במקום היא תלשה חתיכה קטנה מאוזנו והתיזה דם על פניו. הוא התפעל מהאופן שבו הסוכנים נכנסו "מתעופפים" כאילו היו שחקנים שנמצאים על הקו בפוטבול, וברגע שהירי התחיל והוא פתח את כפתור חולצת השרוולים הלבנה שלו כדי להראות חבורה גדולה על האמה הימנית שלו.

סרטון הירי הגיח על מסך הטלוויזיה, וטראמפ טען כי זו פעם ראשונה שהוא רואה את הקטע המלא של שתי הדקות. כתב ה"פוסט" תיאר שטראמפ היה מרותק, לא פעם הניד בראשו - כאילו הפריע לו לראות עד כמה היה קרוב למות.

טראמפ מובהל מהבמה לאחר ניסיון ההתנקשות. קרדיט: רשתות חברתיות (צילום :רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

בסרטון ניתן היה לשמוע אותו אומר שהוא רוצה לקחת את נעליו, וטראמפ התייחס לכך בריאיון: "הם הפילו אותי כל כך חזק - הנעליים שלי נפלו, והן צמודות" אמר בחיוך. הוא שיבח את אנשי השירות החשאי ואת עבודתם מול היורה, ששהה כ-130 מטרים מהבמה שבה נאם. "הם ירו בו בירייה אחת, ממש בין העיניים", אמר כשהצביע על גשר האף שלו. "הם עשו עבודה נפלאה - זה היה סוריאליסטי לכולנו".

התמונה האייקונית

בהמשך הריאיון, התייחס גם לתמונה שלו שצולמה שבה הוא מרים אגרוף ואומר "הילחם". "הרבה אמרו לי שזו התמונה הכי אייקונית שראו אי פעם", אמר. "הם צודקים - ואני לא מתתי. בדרך כלל צריך למות כדי לקבל תמונה אייקונית. רק רציתי להמשיך לדבר, אבל פשוט ירו בי. במזל או בזכות אלוהים. אנשים אומרים שבזכות אלוהים אני עדיין כאן".

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

בעצרת, נזכיר, נהרג אדם אחד ושניים נוספים נפצעו בעקבות היריות. טראמפ נשאל האם חשב להשתתף בהלוויתו של קורי קומפרטורה, הכבאי שמת בהגנה על משפחתו מירי הרוצח, וטרמפ אמר שכן. כתב "הפוסט" מתאר שהוא פנה לעוזריו שישבו מאחורה ואמר: "תביאו את המספרים שלהם, אני רוצה ללכת לבית החולים ולהתקשר לכל המשפחות".

"בהרבה מקומות, במיוחד משחקי כדורגל, אתה שומע ירייה אחת, כולם רצים. כאן היו הרבה יריות והם נשארו", שיבח טראמפ את 55 האלפים שהגיעו לעצרת ונשארו רגועים, "אני אוהב אותם. הם אנשים כל כך נהדרים".

שינוי כיוון?

הראיון התקיים במטוס הפרטי שלו שנמצא בדרך למילווקי לוועידת הרפובליקה הלאומית של המפלגה הרפובליקנית (GOP). הסנאטור הממשלתי לינדזי גרהאם מדרום קרוליינה בילה חלק ניכר מהטיסה בשיחה עם טראמפ ומצא שהאופטימיות שלו "לא אמינה". הוא אמר כי טראמפ "מרגיש שיש לו חוזה חדש לחיים". יש כבר כמה הוכחות לכך, מכיוון שטראמפ סיפר שההתנגשות שלו עם המוות - שינתה את דעתו לגבי הנאום שהוא ינאם ביום חמישי כדי לקבל את מועמדות מפלגתו בפעם השלישית ברציפות.

"הכנתי נאום קשה ביותר, ממש טוב, הכל על הממשל המושחת והנורא", הוא אמר, ואז הוסיף לפתע: "אבל זרקתי אותו. אני רוצה לנסות לאחד את המדינה שלנו", אמר לאחר שציין שהוא מכין נאום חדש. עם זאת, הוא שילב את זרועותיו והוסיף: "אבל אני לא יודע אם זה אפשרי. אנשים מאוד מפולגים".

"יש מי שרוצה שגברים ישחקו בקבוצות נשים - ויש מי שלא"

כשנשאל למה זה קרה לדעתו, הוא הציע כי מדובר בהבדלים במדיניות: "יש מי שרוצה להשאיר את הגבולות פתוחים, יש כאלו שלא. חלקם רוצים שגברים יוכלו לשחק בקבוצות ספורט נשים, ואחרים לא", אמר כשלא מוותר להכניס את דעתו בנושא. עם זאת הוא עדיין משוכנע - "הצלחה תאחד את המדינה", אבל לא פירט במה ההצלחה הזו כרוכה.

הוא התייחס לשיחה שערך עמו נשיא ארה"ב הנוכחי, ג'ו ביידן, ואמר שהיא הייתה בסדר ושביידן היה נחמד מאוד. הוא הציע, מבלי שנתן פרטים נוספים, שהמערכה ביניהם יכולה להיות "יותר אזרחית" מעכשיו והלאה. "אנחנו שומעים שביידן יורה למשרד המשפטים לבטל את שתי הטביעות נגדי - אך עד כה, אין סימן פומבי לכך".

ביידן. פגיעה קוגניטיבית ברורה (צילום: REUTERS/Brian Snyder)
ביידן. פגיעה קוגניטיבית ברורה (צילום: REUTERS/Brian Snyder)

לגבי הקמפיין, ציין הכתב שטראמפ בטוח - הוא בדרך לניצחון. כשהכתב הזכיר איך סיכויי ההימורים השתנו בין לילה לטובתו, הוא ידע את המספרים, ואמר שהוא קיבל 85 אחוז סבירות לניצחון.

נזכיר כי עם זאת, יש עדיין סוגיות שנשארו פתוחות בנושא ויכולות למנוע ממנו תמיכה של חלק מהאנשים. באשר לסוגיית ההפלות, טראמפ אמר שלא יתמוך בחקיקה שמטילה איסור לאומי ועל כן שינה את מצע המפלגה הרפובליקנית שתשקף את האמונה שלו לכך שצריך להוציא מקרים של אונס, גילוי עריות וחשש לבריאות האם - לא משנה מה ההגבלות השונות במדינה.