הכומר ג'ק היבס, המוביל קהילה של יותר מ-10,000 מאמינים, לבש גלימת מטיף קולוניאלית שבדרך כלל תלויה על מתלה בכנסייה עם שלט הקורא: ״לשימוש במקרה של מעשי עריצות״. ״שאלתי היא מדוע דונלד טראמפ חי?״ אמר היבס למתפללים בקפלת קלוורי בצ׳ינו הילס, קליפורניה, פחות מ-24 שעות לאחר ניסיון ההתנקשות בטראמפ.

היבס, ששידר מחדש צילומים של פוקס ניוז מהירי בפנסילבניה בשבת, רמז כי אלוהים ראה מהשמיים שטראמפ היה ״ידידה הטוב ביותר של ישראל״. ״זה לא היה האיש״ אמר היבס. ״זו הייתה ההחלטה שהוא קיבל בנוגע לברכת ישראל״.  היבס הוא חלק ממקהלה של מנהיגים נוצריים המייחסים במידות שונות את הישרדותו של טראמפ לאלוהים. דרשות יום ראשון שלהם, תפילותיהם ותגובותיהם ברשתות החברתיות מציירות את טראמפ כמנהיג פוליטי הזוכה להגנה ולגיבוי מאלוהים. המסר עשוי לחזק עוד יותר את תמיכתו ההיסטורית המכריעה בקרב נוצרים אוונגליסטים שמרנים רבים.

לטראמפ היה מסר דומה, כשפרסם ברשתות החברתיות כי ״זה היה אלוהים לבדו שמנע את הבלתי נתפס מלהתרחש״ מנהיגים רפובליקנים אחרים שיתפו את הרגש. חלקם - כמו חבר הקונגרס מניו יורק ברנדון ויליאמס - קשרו בין הישרדותו של טראמפ להישרדותה של הרפובליקה.

הכומר ג'נטזן פרנקלין מהקפלה החופשית בג'ורג'יה התייחס לנבואות התנ"ך על ריפוי ישראל וביקש מאלוהים להפוך את טראמפ ״לאיש משימתו״ שמטרתו היא לשמור על אמריקה ״חזקה ועוצמתית״. בדרשתו, אמר פרנקלין על האל ״הצלת את חייו של טראמפ ואינך מציל דבר שאין לך מטרה עבורו״ בתפילה מוקלטת מראש ששודרה במהלך התפילה ביום ראשון בבוקר.

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

מארק ברנס, כומר במרכז השבח וההלל של הקציר בדרום קרוליינה המקורב לטראמפ, אמר כי הנשיא לשעבר כעת ״חזק מתמיד״ וקרא לתומכים לנהוג באיפוק בימים הקרובים. ״לא נצא לרחובות כדי לנקום, אלא נפעל בממלכות השמימיות, בממלכות הרוחניות״, אמר ברנס.

בעוד שהאמונה שאלוהים מתערב בעולם נפוצה בקרב אוונגליסטים, ההשפעה הפוליטית של רגע זה תשתנה בין כתות שונות, אמר אנדרו ווקר, פרופסור בסמינר התיאולוגי הבפטיסטי הדרומי. ״ההשגחה מובנת הכי טוב במבט לאחור״, הוא הזהיר. האמונה שטראמפ הוא הנבחר של אלוהים מושרשת עמוק יותר בקרב כתות פונדמנטליסטיות, רוויבליסטיות ופנטקוסטליות, אומר ווקר.

זרם הקפלה של קלוורי של היבס, לדוגמה, מקורו בפנטקוסטליזם. בקרב קבוצות אלה, הרעיון שאלוהים הגן על טראמפ עשוי לחזק את אמונתם כי טראמפ נועד להיות נשיא. ״זה לא מייצג את האופן שבו כל הנוצרים האוונגליסטים חושבים על זה״, הוסיף ווקר. דינו ריצו, כומר עמית בכנסיית ההיילנדס באלבמה, קשר את הירי בסוף השבוע לעשורים קודמים של מהומה במדינה. ״מה שראינו בשנות ה-60 וה-70 עם הנשיא קנדי וכמובן ד"ר [מרתין לותר] קינג, הטרגדיה והכאב ההוא ומלחמת וייטנאם, ומה קרה?״ אמר ריצו. ״אנשים החלו להתפלל ומתוך זה באה מהפכת ישו והנה אנחנו כל השנים האלה מאוחר יותר וזה עדיין משפיע על עולמנו היום כי החלטנו להתפלל״. 

האופן שבו טראמפ סובב את ראשו בדיוק לפני שנשרט מהכדור הוא כעת נקודה מרכזית בטיעון ההתערבות האלוהית. הכומר גרג לורי מקהילת הקציר הנוצרית והמוזיקאי והדובר הנוצרי שון פויכט שניהם כינו את העיתוי כנס, וגם היבס דן בכך. ״האופן שבו טראמפ מסובב את ראשו ברגע האחרון ממש בזווית הזו הוא פראי״, פרסם פויכט ב-X עם אימוג'י תפילה ויונה. (יונים הן לעתים קרובות סמלים לנאמנות האל לאנושות).

פחות משעה מהיבס, כומר אחר בלוס אנג'לס הציג פרשנות חלופית. דאג אנדרסן בכנסיית הדרך קרא לקהילתו להתעלות מעל לפוליטיקה.
״עלינו להכיר ולכבד את העובדה שאנשים אחרים סביבנו - שעשויות להיות להם דעות שונות משלנו - אינם טועים, אלא כנראה מקשיבים לאלוהים בדיוק כמוך״, אמר אנדרסון, לפני שקרא לקהילתו לאחוז ידיים ולהתפלל לשלום.