אחת הסיבות לכך שארה"ב עובדת כל כך קשה להשגת הפסקת אש בעזה היא למנוע מחילופי האש בין ישראל לחיזבאללה להתרחב למלחמה בקנה מידה מלא. 

ארמן מחמודיאן, חוקר רוסיה והמזרח התיכון באוניברסיטת דרום פלורידה ו"בהמכון העולמי לביטחון לאומי" (GNSI) הסביר כי בהתחלה ב-1982, המשימה העיקרית של חיזבאללה הייתה בדרום לבנון המאוכלס ברובו השיעים, נגד צה"ל וצבא לבנון החופשית. עם זאת ולאורך הזמן, חיזבאללה הפך לשחקן החזק ביותר בלבנון בפרט ובאזור בכלל. 

חיזבאללה גדל כתוצאה המלחמה של ארצות הברית בטרור, במיוחד בפלישה ובכיבוש של עיראק ב-2003. הנוכחות האמריקנית בעיראק, הממוקמת אסטרטגית בין איראן לסוריה, הגבירה את תחושת הפגיעות של שתי המדינות, מה שגרם להן להגביר את יכולות לפגוע באמריקאים. . סוריה אפשרה לבעת'יסטים ולפעילי אל-קאעידה לשעבר לבצע פעולות נגד ארה"ב משטחה, בעוד איראן הגדילה את רשת השלוחים האזוריים שלה עם חיזבאללה בחזית.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

עוד הסביר כי מיד לאחר פלישת ארה"ב לעיראק, חיזבאללה יצר כוח חדש המכונה יחידה 3800 כדי לפקח על הפעולות נגד צבא ארה"ב. מספר קטן של כוחות מובחרים אימנו לוחמים עיראקים לבצע חטיפות ופעולות טקטיות. הם גם למדו להשתמש במטעני חבלה מאולתרים מתוחכמים (IED), תוך שילוב לקחים שנלמדו מפעולות בדרום לבנון.

הפגנות בעיראק (צילום: רויטרס)
הפגנות בעיראק (צילום: רויטרס)

חיזבאללה סיפק כספים ונשק ללוחמים הללו. הוא גם הרחיב במהירות את הקשרים עם מיליציות עיראקיות, כולל חטיבת בדר, סראיה אלחורסאני ואל-מהדי. בנוסף לסיוע הצבאי, חיזבאללה תמך במיליציות שיעיות עיראקיות ובמפלגות פוליטיות באמצעות נוכחות תקשורתית גדולה. השלב השני של התרחבות חיזבאללה הגיע במהלך האביב הערבי, החל מסוף 2010. הכאוס וחוסר היציבות אפשרו לחיזבאללה לא רק להגביר את נוכחותו בעיראק ובסוריה אלא גם להתרחב לתימן ובבחריין.

בזמן שמלחמת האזרחים פקדה את סוריה, חיזבאללה פרס אלפי לוחמים כדי לתמוך בבשאר אל-אסד. לוחמי חיזבאללה מילאו תפקיד מכריע בקרבות גדולים, כמו קרב קוסייר ב-2013, שהיה מכריע בהשבת שטחים מכוחות המורדים. בנוסף, חיזבאללה סיפק אימונים וייעוץ אסטרטגי לכוחות הממשל הסורי, תוך מינוף מומחיות בלוחמה עירונית וטקטיקות גרילה. לפי מקורות אזוריים , לפחות עד 2021 חיזבאללה פעל ב-116 אתרים, מהדרום העמוק של סוריה בדארה ועד לצפון בחאלב.

חאלב, בחודש שעבר (צילום: רויטרס)
חאלב, בחודש שעבר (צילום: רויטרס)

בתימן הבריח חיזבאללה כלי נשק מפורקים ואימן לוחמים חות'ים בלוחמת גרילה, לוגיסטיקה ושימוש בנשק מתקדם, כולל טכנולוגיית טילים. כוח רדואן של חיזבאללה כיוון גם התקפות על סעודים. הנהגת חיזבאללה, לרבות חסן נסראללה, השתתפה בקמפיינים תעמולה לחיזוק מטרת החות'ים ונגד הנרטיבים הסעודיים.

בבחריין, פעילותו של חיזבאללה הייתה יותר סמויה, והתמקדה בתמיכה בקבוצות אופוזיציה שיעיות. לפי מקורות, חיזבאללה שיתף פעולה עם איראן להקמת מיליציה שיעית, המכונה גדודי אל-אשתר, אשר מאז הקמתה ב-2013 ביצעה יותר מ-20 תקיפות נגד כוחות הביטחון והמשטרה של בחריין. 

בעיראק התרחב משמעותית תפקידו של חיזבאללה גם במהלך האביב הערבי. בשנת 2014 הקים חיזבאללה מרכז פיקוד לפיקוח ותכנון כל הפעולות בעיראק. חיזבאללה גם זירז את אספקת הנשק וסיפק הכשרה ותמיכה נרחבת למיליציות השיעיות העיראקיות כולל עסאיב אהל אל-חק, גדודי חיזבאללה וחטיבת בדר. פעילי חיזבאללה השתתפו בפעולות לחימה לצד מיליציות עיראקיות נגד דאעש.

לפי מחמודיאן, המאה ה-21 היו תקופה טרנספורמטיבית נוספת עבור חיזבאללה בסימן שלושה אירועים מרכזיים: הריגתו של ראש כוח קודס קאסם סולימאני, פרוץ המלחמה באוקראינה ב-2022 ואירועי השבעה באוקטובר. למותו של סולימאני היו השלכות עמוקות על פעולות חיזבאללה בעיראק. סולימאני היה דמות מפתח המתאמת את רשת השלוחים של איראן. מחשש לאבד את אחיזתה בעיראק לאחר מותו, הטילה איראן על חיזבאללה למלא את הפער הזה.

חיסול קאסם סולימאני בבגדד (צילום: רויטרס)
חיסול קאסם סולימאני בבגדד (צילום: רויטרס)

חיזבאללה הגביר את אימוניו של מיליציות עיראקיות, תוך התמקדות בטקטיקות צבאיות מתקדמות, לוחמה עירונית ושימוש בנשק מתוחכם. חיזבאללה לקח על עצמו גם את התפקיד של מתן הדרכה אסטרטגית לפעולות נגד כוחות ארה"ב וכוחות הקואליציה, לרבות תכנון וביצוע התקפות על בסיסים ושיירות צבאיות. במקביל, הגדיל חיזבאללה את השפעתו על פלגים פרו-איראניים בממשלת עיראק שקראו לגרש את 2,500 חיילי ארה"ב הנותרים במדינה.

המלחמה באוקראינה גם העניקה לחיזבאללה דחיפה על ידי פגיעה בתפקידה של רוסיה בסוריה. מוסקבה משכה חיילים מסוריה, והותירה חלל כוח שמילאו גם משמרות המהפכה וגם חיזבאללה. זה לא רק נתן לחיזבאללה הזדמנות להרחיב את נוכחותו אלא גם אפשר למיליציה להציג את עצמה כשחקן בעל ערך המסוגל להגן על האינטרסים הרוסיים.

בעוד הכאוס בחו"ל אפשר לחיזבאללה להרחיב את השפעתו האזורית, הכאוס הפנימי משרת את אותה מטרה. למעלה מ-80% מהלבנונים חיים בעוני בשל המהומה הפיננסית במדינה והפיחות של הלירה הלבנונית. הנסיבות הקשות הללו עזרו לחיזבאללה. עמוד השדרה הפיננסי שלה, אגודת אל-קרד אל-חסן (AQAH), הציעה הלוואות אישיות ללבנון בתמורה לזהב ומטבע חוץ, מה שהופך את חיזבאללה למחזיק במאגרי הזהב הגדול במדינה.

בנוסף, חיזבאללה, באמצעות הרשת הפיננסית העולמית שלו, לרבות מכרות זהב בוונצואלה , הזרים מטבע חוץ וזהב ללבנון. בהתחשב בערכו החלש של המטבע הלבנוני, הדבר העניק לחיזבאללה כוח קנייה עצום איפשר למיליציה להרחיב את נוכחותה הכלכלית על ידי רכישת פרויקטים רבים של בנייה ואנרגיה סולארית. 

השלל שאסף חיזבאללה עשוי לגרום לו להיות זהיר מהסלמה בחילופי האש הנוכחיים עם ישראל. לאורך ארבעת העשורים האחרונים, חיזבאללה הפגין יכולת ראויה לציון לנצל את חוסר היציבות והקונפליקט האזורי. בין אם במהלך מלחמת ארה"ב בטרור, האביב הערבי או האירועים הסוערים של 2020. כל סבב סיפק לחיזבאללה הזדמנויות חדשות להרחיב את טווח הפעילות שלו.