נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מקדם כרגע רפורמות משמעותיות בבית המשפט העליון שככל הנראה יוחלו בשבועות הקרובים, כך מסרו שני גורמים יודעי דבר לעיתון האמריקני ״הוושינגטון פוסט״.  הוא גם שוקל האם לקרוא לתיקון חוקתי שיבטל חסינות רחבה לנשיאים ובעלי תפקידים חוקתיים אחרים, אמרו האנשים, שדיברו תחת מעטה אנונימיות כדי לדון בדיונים פרטיים.

צוברת אויבים: מנכ"לית חדשות 13 תחת מתקפה מזווית חדשה | צפו בתיעוד
"הורדת מחירים וחיזור אחר מצביעים שחורים והיספאנים": ניסיון ההתנקשות בטראמפ ממש לא מפריע לדרכו

ההכרזה תסמן שינוי משמעותי עבור ביידן, יושב ראש לשעבר של ועדת המשפט של הסנאט, שהתנגד זמן רב לקריאות לערוך שינויים מהותיים בבית המשפט העליון. השינויים האפשריים באים בתגובה לזעם הגובר בקרב תומכיו לגבי שערוריות אתיות אחרונות סביב השופט קלרנס תומאס והחלטות של הרוב החדש בבית המשפט ששינו תקדים משפטי בנושאים כולל הפלות וסמכויות רגולטוריות פדרליות.

ביידן הקדים את השינוי בשיחת זום בשבת עם הקבוצה הפרוגרסיבית של הקונגרס. ״אני אזדקק לעזרתכם בנושא בית המשפט העליון, אני לא רוצה להכריז על כך מוקדם מדי - אבל אני עומד לצאת עם יוזמה משמעותית להגבלת בית המשפט. ... עבדתי עם פרשני חוקה בשלושת החודשים האחרונים, ואני זקוק לעזרה״ כך אמר ביידן, על פי תמליל השיחה שהגיע לידי הוושינגטון פוסט.

ג'ו ביידן (צילום: Reuters/ELIZABETH FRANTZ)
ג'ו ביידן (צילום: Reuters/ELIZABETH FRANTZ)

מגבלות כהונה וקוד אתי יהיו כפופים לאישור הקונגרס, שיעמוד בפני סיכויים קלושים בבית הנבחרים הנשלט על ידי הרפובליקנים ורוב דמוקרטי קטן בסנאט. על פי הכללים הנוכחיים, העברה בסנאט תדרוש 60 קולות. תיקון חוקתי דורש מכשולים רבים יותר, כולל תמיכה של שני שלישים משני הבתים, או על ידי כינוס של שני שלישים מהמדינות, ואז אישור על ידי שלושה רבעים ממחוקקי המדינות. פרטי המדיניות הנשקלת של ביידן לא נחשפו. דובר הבית הלבן סירב להגיב.

זמן קצר לאחר פרסום הרפורמות האפשריות של ביידן, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ ביקר את המהלך ברשת החברתית Truth Social: ״הדמוקרטים מנסים להתערב בבחירות לנשיאות, ולהרוס את מערכת המשפט שלנו, על ידי תקיפת היריב הפוליטי שלהם, אני, ובית המשפט העליון המכובד שלנו״, הוא כתב. ״עלינו להילחם למען בתי המשפט ההוגנים והעצמאיים שלנו, ולהגן על המדינה שלנו״.

הערותיו הפרטיות של ביידן על תוכניותיו לבית המשפט העליון הגיעו יותר משבועיים לאחר הופעתו החלשה בעימות ב-27 ביוני עם טראמפ, שהובילה לקריאות מצד חלק מהדמוקרטים שיפרוש כמועמד המפלגה לנשיאות. בין אלה שהתייצבו לצדו נמצאים ליברלים רבים שתומכים בחוזקה בקריאות לשנות את בית המשפט.

ארבעה ימים לאחר העימות ההוא, בית המשפט העליון פסק כי טראמפ חסין מפני העמדה לדין על מעשים רשמיים במהלך כהונתו הראשונה. פחות משעה לאחר מכן, ביידן התקשר ללורנס טרייב, פרופסור למשפט חוקתי באוניברסיטת הרווארד, כדי לדון בפסיקה ובטיעונים בעד ונגד שינוי בית המשפט.

״ההחלטה היום המשיכה את התקפת בית המשפט בשנים האחרונות על מגוון רחב של עקרונות משפטיים מבוססים במדינה שלנו, מביטול זכויות הצבעה וזכויות אזרח ועד לקיחת זכותה של אישה לבחור, ועד להחלטה היום שמערערת את שלטון החוק במדינה זו״, אמר ביידן בהערות פומביות מאוחר יותר באותו יום.

בשבוע שלאחר מכן, ביידן התקשר שוב לטרייב, והשניים דנו במאמר דעה בגרדיאן שכתב המאשר רפורמות בבית המשפט העליון. בין האפשרויות שדנו בהן: מגבלות כהונה, קוד אתי אכיף ותיקון חוקתי לטיפול בחסינות נשיאותית. טרייב אישר שדיבר עם ביידן אך סירב להגיב על הדיון ביניהם.

ביידן מתייחס להתנקשות בטראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות (צילום :מתוך רשתות חברתיות אמריקאיות)

נזכיר, תקופת כהונתו של טראמפ אופיינה ביצירת בית משפט עליון בעל דעות שמרניות יותר, ופסיקות בית המשפט העליון שברו ימינה: השופטים ביטלו את פסק הדין רו נגד וייד, סיימו את ההעדפה המתקנת בקבלה לאוניברסיטאות, החלישו את כוחן של סוכנויות פדרליות על ידי ביטול החלטה בת 40 שנה, ופסל את תוכנית מחיקת חובות הסטודנטים של ביידן. ביידן גינה את פסיקת בית המשפט האחרונה בנושא חסינות נשיאותית, וטען ב-1 ביולי כי היא צריכה להניע אמריקאים להצביע עבור בחירתו מחדש.