ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להמריא ביום ראשון לוושינגטון, לקראת נאומו בפני בתי המחוקקים האמריקאים. בבית הלבן נערכים לביקור ומביעים תקווה שהפעם לא יהיה נאומו עוין כלפי הממשל הדמוקרטי, כפי שהיה נאומו האחרון ב-2015, אז התבטא חריפות נגד הסכם הגרעין הנרקם עם איראן.

יועץ הביטחון הלאומי של ארצות הברית, ג'ייק סאליבן, אמר הערב (שישי) בכנס ביטחון באספן כי נחשף לעיקרי הנאום המתוכנן: "פגשתי בשבוע שעבר את רון דרמר וצחי הנגבי והם נתנו לנו סקירה לגבי הנאום של נתניהו בקונגרס. הם הציגו נקודות שאינן סותרות את המדיניות שלנו. אני מניח שראש הממשלה יציג לנשיא ביידן את תכני הנאום".

הנשיא ביידן עם קבינט המלחמה באוקטובר שעבר בתל אביב (צילום: מרים אלסטר)
הנשיא ביידן עם קבינט המלחמה באוקטובר שעבר בתל אביב (צילום: מרים אלסטר)

"פוליטיקה ונאומים הם תמיד בלתי צפויים, אבל אנחנו מצפים שנאומו של נתניהו לא ייראה כמו הנאום שלו בקונגרס ב-2015 אלא שיתמקד באופנים בהם ישראל וארצות הברית יכולות לעבוד יחד נגד איומי טרור ועם אתגרים אזוריים אחרים", הוסיף.

בהמשך התייחס גם לעסקת החטופים ואמר כי: "אני חושב שיש לנו עכשיו את ההזדמנות הכי טובה להגיע לעסקה מאז העסקה הקודמת בנובמבר. הסוגיה המרכזית היא האם ניתן לפתור את המכשולים הפוליטיים ואת הפסיכולוגיה בשני הצדדים וכן את הנושאים הטכניים של יישום ההסכם. אנחנו יודעים שיש עוד מכשולים אבל אנחנו מקווים שבאמצעות הפגישה עם נתניהו נוכל להתגבר עליהם".

יסלול את הדרך לנשיאות לקמלה האריס? האפשרויות שעומדות בפני ביידן
מתנגד חיסונים? ההקלטה שהביכה את טראמפ ממשיכה להסתבך

הפעם האחרונה שבה נאם נתניהו בפני שני בתי המחוקקים בגבעת הקפיטול הייתה לנקודת שפל משמעותית בינו לבין הנשיא לשעבר ברק אובמה. בינואר 2015 הוזמן נתניהו לנאום בפני הנבחרים האמריקאים, והשתמש בבמה שניתנה לו כדי לתקוף את הסכם הגרעין שנרקם באותם ימים והיה בשלביו הסופיים. הנשיא אובמה בחר להחרים את הנאום, וכך גם עשרות נבחרים נוספים שהותירו את כיסאותיהם ריקים.

"ללא מתקן כור מים כבדים, איראן לא יכולה לייצר נשק גרעיני. זה בדיוק כמו שמכונית לא תיסע ללא מנוע", אמר. "ההיסטוריה הציבה אותנו בצומת דרכים גורלי. או הסכם רע שיעצור את איראן זמנית, אבל יביא בסוף למלחמה. הדרך השנייה היא הסכם טוב יותר ללא איראן גרעינית, ללא מזרח תיכון גרעיני ויהיה טוב יותר לאנושות כולה".