קמלה האריס, סגניתו של הנשיא ביידן, היא הראשונה שהודיעה כי בכוונתה להתמודד לתפקיד מועמדת המפלגה הדמוקרטית בבחירות לנשיאות.

נתגעגע לביידן? זה מה שצפוי לישראל אם קמילה האריס תבחר
"טוב זה לא עושה, ובטח שלא לנו": עד כמה פרישתו של ביידן תרעיד את אמות הסיפים בישראל?

תוך כמה שעות מרגע הודעתו של ג׳ו ביידן על סיום מסע הבחירות שלו לכהונה שנייה, עשרות חברי המפלגה הדמוקרטית התאספו סביב המדורה, משל הייתה קמלה האריס הניצוץ שהצית מחדש את אש המפלגה הדמוקרטית.

פרישתו של ביידן מהווה את יריית הפתיחה למציאת המועמד או המועמדת שיובילו את המפלגה הדמוקרטית לניצחון בבחירות בנובמבר ויצבעו שוב את הבית הלבן בכחול, בד בבד, מרוץ אחר מתרחש - מי ירוץ עם קמלה האריס כסגן הנשיאה המועמד?

בראיון עם כלי התקשורת האמריקני ״פוליטיקו״ אמר אסטרטג הדמוקרטי בעל קשרים בבית הלבן (שנותר בעילום שם): ״השאלה האמיתית כאן היא: מי יכול לנצח את טראמפ במדינת הבית שלו?״, והמשיך ״יש לקמלה האריס המון אפשרויות מדהימות״.

כרגע מסתמנים שישה מועמדים אפשריים:

ג׳וש שפירו, מושל פנסילבניה

שפירו, בן 51 ויהודי. מכהן כמושל המדינה משנת 2023 ולפני כן שימש כתובע הכללי של פנסילבניה, הוא נציב המחוז וחבר בית הנבחרים של המדינה.

בחירה אפשרית של שפירו כמועמד סגן הנשיא עשויה למשוך קולות נוספים מהמדינה המתנדנדת, לה האריס זקוקה נואשות אם היא רוצה לחזור שוב לבית הלבן, הפעם כנשיאה.

המושל שפירו כבר הביע את תמיכתו בהאריס כמועמדת המפלגה הדמוקרטית לאחר שהגיב על פרישתו של ביידן מהמרוץ. ״הנשיא ביידן הוא פטריוט ששירת את ארצנו בכבוד בסנאט, כסגן נשיא וכאחד הנשיאים המשמעותיים ביותר בהיסטוריה המודרנית״, אמר שפירו ברשת X (לשעבר טוויטר).

״אני מכיר את קמלה האריס כמעט שני עשורים - שנינו היינו תובעים, שנינו עמדנו על שלטון החוק, שנינו נלחמנו למען האזרחים והבאנו תוצאות״, אמר בהצהרה. ״קמלה האריס היא פטריוטית הראויה לתמיכתנו״.

קמלה האריס וג'וש שפירו (צילום: רויטרס)
קמלה האריס וג'וש שפירו (צילום: רויטרס)


ב-2022 שפירו ניצח את יריבו הרפובליקני, סנאטור המדינה דאג מסטריאנו - לאומן נוצרי שביטא סטריאוטיפים אנטישמיים במהלך הקמפיין, בהבדל של 15% מהקולות. מדובר בפער הגדול ביותר עבור מי שאינו מכהן מאז 1946 ומספר הקולות הגדול ביותר בבחירות למושל פנסילבניה.

עם זאת, הוא לא מוכר ברמה הלאומית - על פי סקר חדש של ABC News/IPSOS שפורסם אתמול (ראשון), רוב האמריקנים אינם מכירים את שפירו. רק 10% רואים אותו באור חיובי, בעוד 45% אינם יודעים עליו מספיק כדי לגבש דעה.

כאשר נשאלו איך ירגישו אם שפירו יהיה המועמד הדמוקרטי לנשיאות ב-2024, 13% מהמשיבים אמרו שהם יהיו מרוצים מהבחירה, בעוד ל-69% לא הייתה דעה אך אחוזי התמיכה הגבוהים שלו, כישורי נאום שלא נופלים מאלו של הנשיא האגדי ברק אובמה, היעדר המטען הפוליטי, תמיכתו חסרת הפשרות בארגוני עובדים ומוניטין יציב כדמוקרט שיכול לשתף פעולה עם גורמים אופוזיציונים, הופכים את שפירו לנכס חיוני עבור הכרטיס הדמוקרטי. מגיש ה-CNN ג׳ון קינג אמר בתוכנית הערב של הרשת כי מטה האריס שוקל ברצינות את שפירו. עם זאת, הוסיף, זהותו היהודית עלולה להיות מסוכנת.

מה יחסו לישראל?
שפירו הוא תומך נלהב של ישראל, אך גם כינה את ראש הממשלה הישראלי בנימין נתניהו ״מנהיג כושל״ שהוביל את מדינת ישראל ״לעבר כיוון מסוכן מאוד״ לפני ה-7 באוקטובר, על ידי חבירה לממשלת ימין ודחיפת תוכנית לא פופולרית לרפורמה משפטית.



הדמוקרט מפנסילבניה תומך בפתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני. הוא מאמין ששני הצדדים ״החמיצו הזדמנויות במהלך שני או שלושה העשורים האחרונים להשיג שלום״.

בהתייחסו למלחמת ישראל ברצועת עזה, שפירו אמר כי הקריאות להפסקת אש הן מוקדמות מדי ״כל עוד חמאס נשאר בשלטון״. ביוני, שפירו איתת על תמיכה בחוק נגד BDS. החקיקה הדו-מפלגתית תשלול מימון ממכללות ואוניברסיטאות המחרימות את ישראל. משרד המושל אמר כי הוא יחתום על החוק אם יעבור בבית המחוקקים.

מארק קלי, סנאטור מאריזונה

קלי, בן 60, מכהן כסנאטור מאז 2020 ולפני כן היה אסטרונאוט בנאס״א וטייס קרב בצי. הוא נשוי לחברת הקונגרס לשעבר גבי גיפורדס ומייצג את מדינת המפתח - הלוא היא אריזונה, עוד מדינה מתנדנדת שעל הדמוקרטים לשמור כחולה בבחירות הקרבות.

כאשר ניצח את המושלת הרפובליקנית, מרתה מקסאלי, לפני ארבע שנים בבחירות מיוחדות למושב של הסנאטור לשעבר ג׳ון מקיין, הוא הפך לדמוקרט הראשון שמחזיק במושב מאז 1962. הוא זכה בקלות בבחירה מחדש שנתיים לאחר מכן.

כדמוקרט ממדינה שחולקת גבול עם מקסיקו, הוא בעל סמכות רבה יותר לדבר על סוגיות ההגירה - יתרון גדול מול המפלגה הרפובליקנית ומועמדה הרשמי, טראמפ, שהפך לאחד מנושאי הדגל שלו בקמפיין הנוכחי.


מארק קלי (צילום: רויטרס)
מארק קלי (צילום: רויטרס)

קלי גם הוא הביע תמיכה במועמדותה של האריס: ״איני יכול להיות בטוח יותר שסגנית הנשיא קמלה האריס היא האדם הנכון להביס את דונלד טראמפ״, אמר קלי בטוויטר. ״גבי ואני נעשה כל שביכולתנו כדי לבחור אותה לנשיאת ארצות הברית״.

מה יחסו לישראל?
שבוע לאחר מתקפות הטרור הרצחניות של השבעה באוקטובר, הסנאטור קלי היה חלק ממשלחת דו-מפלגתית של הסנאט, המורכבת מדמוקרטים ורפובליקנים, שהגיעה לישראל כאות הזדהות ותמיכה. קלי נפגש בין השאר עם משפחות החטופות והחטופים ומשפחות הנרצחים.

כמו כן, נועד עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו ובכירי הביטחון הישראלים. עוד פגש את נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ואת ראש האופוזיציה, יאיר לפיד. במסיבת עיתונאים בתל אביב אמר: ״אדבר עם חברי הקונגרס אחד אחד אם זה מה שיידרש כדי להשיג לישראל את התחמושת שאתם זקוקים לה כדי להגן על עצמכם. ארגון הטרור חמאס הוא איום על ישראל ועל כל מי שרוצה שלום, ואנחנו נמשיך לעמוד לצד ישראל בעוד היא מגנה על עצמה״.

הסנאטור גם נאלץ להסתתר במקלט בתל אביב כשתפסה את המשלחת אזעקת טילים. אך התמיכה בישראל מוגבלת במידת מה, בראיון לתוכנית ״meet the press״ של הרשת האמריקנית nbc ששודרה במאי האחרון, אמר הסנאטור כי ״איננו רוצים לראות נשים, ילדים ואנשים זקנים חפים מפשע נהרגים". "זה קרה בשיעור גבוה למדי כאן״, אמר קלי בראיון כשהתייחס לסוגיית אספקת הנשק האמריקני לישראל. ״שוחחתי עם השגריר הישראלי, מיכאל הרצוג, על כך. אם לא נראה שינויים מסוימים, אני חושב שמתאים להטיל תנאים על חלק מהסיוע״ ,הוסיף קלי.

גרצ׳ן ויטמר, מושלת מישיגן

ויטמר, בת 52, מכהנת כמושלת מאז 2019. לפני כן, היא שירתה בבית הנבחרים של מישיגן ובסנאט של מישיגן. היא נחשבת למועמדת פוטנציאלית לרשת את הנשיאות ב-2028, מאז שזכתה במרוץ למושלות ב-2022 בפער של כמעט 11 נקודות במדינת קרב.

מישיגן היוותה מפתח חשוב לכניסתו של הנשיא ביידן בשערי הבית הלבן בבחירות של 2020. זאת לאחר ששרת המדינה לשעבר, הילרי קלינטון הפסידה במישיגן ב-2016. דווח גם כי היא, ובעלה ביל, הביעה את תמיכתם בהאריס אמש.

גרצ'ן ויטמר (צילום: רויטרס)
גרצ'ן ויטמר (צילום: רויטרס)


ויטמר הביעה גם היא את תמיכתה בקמלה האריס לאחר שהגיבה על פרישתו של ביידן. ״הנשיא הוא משרת ציבור אדיר שיודע טוב מכולם מה נדרש כדי להביס את דונלד טראמפ״, אמרה מושלת מישיגן ברשת X. ״תפקידי בבחירות אלה יישאר זהה: לעשות כל שביכולתי כדי לבחור דמוקרטים ולעצור את דונלד טראמפ, עבריין מורשע שעל סדר היום שלו להגדיל עלויות למשפחות, לאסור הפלות בכל רחבי המדינה, ולנצל לרעה את כוח הבית הלבן כדי לסגור חשבונות אישיים״.

מה יחסה לישראל?
אהודה ביותר במדינתה, המושלת ויטמר נאלצה להתמודד עם הפגנות פרו-פלסטיניות בלתי פוסקות בחודשים האחרונים, במישיגן יש קהילות מעורבות: קהילה יהודית משמעותית וקהילה ערבית-אמריקנית-פלסטינית שנחשבת לריכוז הגבוה ביותר בארה״ב. קהילה זו גם הובילה קמפיין להימנע מהצבעה לביידן בפריימריז הדמוקרטיים.

״האמת האוניברסלית היחידה כרגע היא שכולם סובלים״, אמרה ויטמר במאי. ״יש לנו קהילה יהודית חזקה במדינה הזו. יש לנו קהילה ערבית-אמריקאית חזקה, קהילה מוסלמית, קהילה פלסטינית. הן לא כולן אחת. וחשוב לראות את האנושיות והכאב שאנשים מרגישים״.

ובתוך כך, סירבה לכנות את מלחמתה של ישראל ברצועת עזה ״רצח עם״. המפגינים, כפי שאמרה לעתים, חצו גבולות. היא גינתה קריאות ״מוות לאמריקה״ ו״מוות לישראל״ בעצרת באפריל בדירבורן, פרבר של דטרויט שהוא מרכז הקהילה הערבית-אמריקאית.

היא גם גינתה מפגינים במאי על כך שהם מיקדו את מחאתם בבתים של חברי מועצת האוניברסיטה של מישיגן. מישיגן מתמודדת עם קיצוניות משני צדי הספקטרום. היא הייתה מטרה לתכנית חטיפה של הימין הקיצוני שהובילה לעונשי מאסר ארוכים למתכנניה. קיצוניות אנטי-ממשלתית בימין לעתים קרובות מקבלת גוון אנטישמי במדינה.

פיט בוטיג׳יג׳, שר התחבורה

כמי שהתמודד בעבר גם הוא (יחד עם ביידן והאריס) בפריימריז המפלגה הדמוקרטית על מועמדות לנשיאות ב- 2020, הוא שם ברמה הלאומית וידוע בכריזמה הפוליטית שלו. פיט בוטיג׳יג׳ הביע גם הוא תמיכה רשמית בקמלה האריס. הוא אמר בהצהרה ב- X (לשעבר טוויטר) כי האריס היא ״האדם הנכון להעביר אליו את הלפיד, להביס את דונלד טראמפ ולרשת את ג׳ו ביידן כנשיאה״.

בוטיג'יג', בן 42, שר התחבורה, היה ידוע בין תומכיו בכינוי ״ראש העיר פיט״, בעוד כיהן כראש העיר לשעבר של סאות׳ בנד, אינדיאנה. הוא גם האדם הראשון מקהילת הלהטב״ק שאושר לקבינט הנשיאותי.

פיט בוטיג׳יג׳ (צילום: רויטרס)
פיט בוטיג׳יג׳ (צילום: רויטרס)


ראוי לציין כי המפלגה הדמוקרטית תרצה, על פי ההערכות, לפנות לקהל רחב ככל האפשר של מצביעים, ובמקרה זה פיט בוטיג׳יג׳ מגלם מגוון רחב של זהויות וניסיון: הומוסקסואל גלוי, נוצרי מאמין, שירת בצבא ארה״ב (אפגניסטן), בעל ואב, הוא מייצג מספר קבוצות דמוגרפיות שונות.

עימות אפשרי בינו לבין מועמד סגן הנשיא הרפובליקני, ג׳יי די ואנס, עשוי להיות מרתק במיוחד. שניהם מגיעים מהמערב התיכון של ארה״ב ושירתו בצבא האמריקני. כל אחד מהם התגבר על רקע צנוע והגיע להישגים אקדמיים מרשימים - בוטיג׳יג׳ בהארוורד וואנס בייל. בנוסף, שניהם מזדהים כאנשים מאמינים, אך מייצגים השקפות דתיות ופוליטיות מנוגדות. מה שיכול ליצור דינמיקה מעניינת בעימות סגני נשיאים אפשרי.

מה יחסו לישראל?
במהלך מסע הבחירות שלו לנשיאות, בוטיג׳יג׳ הבטיח להשקיע מיליארד דולר במאבק באנטישמיות ובקיצוניות אלימה. הוא גם אמר באותה עת שישתמש בסיוע האמריקני לישראל כדי לקדם סדרי עדיפויות אמריקניים.

הוא ביקר בישראל במסגרת מסע עם הוועד היהודי האמריקני (AJC). שר התחבורה בוטיג׳יג׳ הכיר באסון השבעה באוקטובר, אך גם בסבל של חפים מפשע ברצועת עזה.

הוא הביע זאת במהלך ראיון ב"פוקס ניוז" ששודר בחודש אפריל, בו נשאל בוטיג׳יג׳ על ההפגנות הפרו פלסטיניות באוניברסיטת טקסס באוסטין וברחבי ארה״ב, ואמר ״כל ביטוי של אנטישמיות או שנאה הוא בלתי נסבל. חייבים להוקיע אותו. חייבים להתעמת איתו. עלינו להבחין בין מה שהוא חופש ביטוי לגיטימי, חקירה, מחאה, דיון ברעיונות שנויים במחלוקת חריפה״.

לאחר מכן המשיך: "עלינו גם להכיר בכאב שמניע כל כך הרבה מהתשוקה סביב הסוגיות במזרח התיכון, בין אם מדובר בכאב שנגרם מהאלימות, הרצח והחטיפות בשבעה באוקטובר שהדהדו בישראל ובקהילות יהודיות רבות, או הכאב של אנשים רבים מאוד, כולל ילדים רבים מאוד, שאיבדו את חייהם בעזה״.

אנדי באשיר, מושל קנטקי

בשיר, בן 46, נבחר למושל קנטקי ב-2019 וזכה לאחרונה בבחירה מחדש בנובמבר בניצחון של חמש נקודות, הישג משמעותי לדמוקרטים במדינה שעד כה נצבעה באדום בוהק.

באשיר נבחר גם לתפקיד התובע הכללי של המדינה ב-2015. באשיר, מגיע גם ממשפחת האצולה הפוליטית של קנטאקי. אביו, סטיב באשיר, ניצח גם הוא כחבר המפלגה הדמוקרטית במדינה האדומה כשזכה במושלות המדינה בשנים 2007 ו-2011.

אנדי באשיר (צילום: רויטרס)
אנדי באשיר (צילום: רויטרס)


באשיר טרם הביע תמיכה בקמלה האריס, נכון לכתיבת שורות אלו, אך הגיב על פרישתו של הנשיא ביידן מהמרוץ לנשיאות 2024. ״למרות שההחלטה שלו היום לא יכלה להיות קלה, היא לטובת המדינה שלנו והמפלגה שלנו״, כתב המושל בעמוד ה- x שלו. ״אני רוצה להודות לו על מנהיגותו, טוב ליבו, ועל נשיאות מוצלחת שהשיגה דברים גדולים וחשובים״. 

מה יחסו לישראל?
עם פרוץ הידיעה על אסון השבעה באוקטובר, מושל קנטאקי שלח את תנחומיו על האובדן הגדול של אזרחי ישראל, משפחות החטופים ומשפחות הנפגעים והנרצחים. בציוץ ברשת x שפרסם באוקטובר, כתב: ״כל משפחה ראויה לביטחון מפני אלימות. התקפות כאלה לא צריכות להתרחש בשום מקום. קנטאקי, אנא הצטרפו אלינו בתפילה עבור אותן משפחות שאיבדו את יקיריהן״, מספר ימים לאחר מכן, הורה להוריד את דגל לחצי התורן בפגישת צוות כאות הזדהות ואמר כי ״יש לישראל הזכות להגן על עצמה״. באשיר תומך בפתרון שתי המדינות.

גווין ניוסום, מושל קליפורניה

ניוסום, בן 56, היה נציג בולט של ביידן ומכהן כמושל מאז 2019. לפני כן, הוא שימש כראש עיריית סן פרנסיסקו ואז כסגן מושל קליפורניה. ניוסום נדון לעתים קרובות כמועמד פוטנציאלי לנשיאות, אך יעמוד בפני מכשול עצום אם ישמש כמועמד לסגנות של האריס מסיבה פשוטה: שניהם מגיעים מקליפורניה.

על פי התיקון ה-12, שני המועמדים, הנשיא וסגן הנשיא, לא יכולים להיות תושבים של אותה מדינה. כך שאם האריס תבחר בניוסום כמועמד לסגנות, הם יוותרו על כל 54 קולות האלקטורלים של קליפורניה. ניוסום תמך בנשיא ביידן בעת העימות הנשיאותי באטלנטה, ואמש הגיב בעצב על סיומו את קמפיין הבחירות.

גווין ניוסום (צילום: רויטרס)
גווין ניוסום (צילום: רויטרס)


״הנשיא ביידן היה נשיא יוצא דופן ועושה היסטוריה - מנהיג שנלחם קשה למען אנשים עובדים והשיג תוצאות מדהימות עבור כל האמריקאים״, אמר ניוסום ברשת X. ניוסום כבר הביע תמיכה בהאריס, וכתב בציוץ נוסף כי ״אין אדם טוב יותר להילחם בחזון האפל של דונלד טראמפ״.

מה יחסו לישראל?
בית המחוקקים של קליפורניה הוא אחד מבין מעטים שיש בו סיעה יהודית רשמית, והיא עמדה לצדו של ניוסום באופן רשמי במהלך משבר ההדחה שלו ב-2021.

הוא גמל על כך בכך שהיה קשוב לדאגות הסיעה לגבי תוכנית לימודי חובה בנושא לימודי אתניות. הוא ביטל גרסה שהשמיטה אזכור של הטיה אנטי-יהודית ונטתה לכיוון של סטריאוטיפים אנטי-ישראליים ואנטי-ציוניים.

ניוסום התנגד לדרישות המפגינים בקמפוסים שהאוניברסיטאות יסיגו השקעות מישראל. לשכתו אף מתחה ביקורת על תגובות כוחות הביטחון לאחר שנטען כי לא הגיבה במהירות הנחוצה כאשר מפגינים פרו-ישראלים ואנטי-ישראלים התעמתו באפריל בקמפוס של UCLA. ״הזכות לחופש הביטוי אינה מתרחבת להסתה לאלימות, ונדליזם או הפרת חוק בקמפוס״, כתב ברשת X.