גורמים רשמיים בקייב מתעסקים בחודשים האחרונים בבמה עלולה להיות המשמעות של ניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב על מלחמתם נגד רוסיה. רבים מהם מודאגים מהיסטוריה של יחסי הכבוד בין טראמפ לאוטוקרטים כמו ולדימיר פוטין וגישתו העסקית לענייני חוץ, שעלולים להוות אסון עבור אוקראינה. אבל לא כל התחזיות שלהם קודרות, כפי שמדווח היום (שלישי) העיתון "טיים".

נערך ליום שאחרי? נתניהו פועל להיפגש עם טראמפ בארה"ב | דיווח

"שמונה או עשרת החודשים הראשונים, בעצם כל שנת 2025, יהיו קשים מאוד", אמר פקיד אוקראיני בכיר לעיתון. טראמפ צפוי לקצץ בסיוע לאוקראינה ולדחוף את זלנסקי לקבל הסכם שלום מוטה מאוד לטובת רוסיה. בדומה לנשיאי ארה"ב קודמים, גם טראמפ עלול לעשות "אתחול מחדש" ביחסים עם ולדימיר פוטין בתחילת כהונתו.

"אבל עם הזמן, טראמפ יראה שאי אפשר לסמוך על פוטין", המשיך הפקיד האוקראיני. "חשוב יותר מכך, הוא יבין בסופו של דבר שלפוטין ממש לא אכפת ממנו ומהאג'נדה שלו. בנקודה הזו נוכל להתחיל לראות את יתרונותיו של טראמפ - הוא לא ירצה שפוטין ישחק בו".

בקרב האליטות הפוליטיות של אוקראינה, תקוות כאלה לקדנציה שנייה של טראמפ צברו עור וגידים בחודשים האחרונים. הן בחלקם תוצאה של נטייה בקרב הצוות של זלנסקי לזהות הזדמנויות ולהקרין אמון, לא משנה עד כמה המצב עגום. אבל השקפתם על טראמפ עוצבה גם על ידי תסכול בקייב מהאופן שבו הנשיא ביידן הגיב למלחמה.

ביום ראשון, לאחר שהנשיא המכהן פרש מהמרוץ, שיבח זלנסקי את המנהיגות שלו בהגנה על אוקראינה מול רוסיה: "החלטות חזקות רבות התקבלו בשנים האחרונות והן ייזכרו כצעדים נועזים שנקט הנשיא ביידן בתגובה לזמנים מאתגרים". עם זאת, במהלך השנתיים האחרונות, זלנסקי ובני בריתו רטנו לעתים קרובות על כך שהתגובה של ארה"ב לפלישה הרוסית הייתה איטית מדי תחת ביידן, מהוססת מדי ומוסחת מדי על ידי פחדים מהסלמה רוסית.

מי ששותף לתחזית על פיה טראמפ יהיה פעיל יותר בכל הקשור לתמיכה בהגנה על אוקראינה, הוא בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה לשעבר, שנפגש לאחרונה עם טראמפ בוועידה הלאומית הרפובליקנית. "לאחר שדיברתי השבוע עם דונלד טראמפ, אני משוכנע יותר מתמיד שיש לו את הכוח והגבורה להציל את אוקראינה, להביא שלום - ולעצור את הסכסוך", כתב ג'ונסון במאמרו, פורסם ביום שישי בדיילי מייל. "אני מאמין שטראמפ מבין את המציאות: התבוסה של אוקראינה תהיה תבוסה אדירה לאמריקה".

מעבר לג'ונסון, בו זלנסקי ראה כבעל בריתו האירופי הקרוב ביותר בתחילת הפלישה ב-2022, רוב ברור של הרפובליקנים בגבעת הקפיטול הצביעו בעד חבילות סיוע רבות לאוקראינה, לאחרונה באפריל, כאשר הקונגרס אישר סיוע נוסף בסך 61 מיליארד דולר. רפובליקנים מסורתיים רבים, כולל מיץ' מקונל, מנהיג המיעוט בסנאט, היו נחושים במחויבותם לעזור לאוקראינה לנצח במלחמה.

מנגד, הסנאטור ג'יי.די ואנס, אותו טראמפ מינה לסגנו בקמפיין לנשיאות, היה בעבר בין המתנגדים החריפים למעורבות האמריקאית באוקראינה. אבל יש תקווה בקייב שגם ואנס, אם וכאשר יהפוך לסגן נשיא, יוכל להתגמש לאורך זמן. "הוא כמו מטוטלת", אמר הבכיר האוקראיני. "העמדה שלו נעה מצד אחד לצד השני", הוא הוסיף וציין שבעבר, ואנס היה אחד המבקרים הרפובליקנים הנוקשים ביותר של טראמפ.

בניסיון לזכות בתמיכה של טראמפ וואנס, האוקראינים סומכים גם על עזרה מבעלי בריתם באירופה ועל מגזר התעשייה הצבאית של ארה"ב, שעומד להרוויח רווחים עצומים מהמשך ייצור הנשק עבור אוקראינה. "הם יכולים להסביר לו מדוע זה מועיל לאנשים רבים באמריקה, במיוחד במדינות אדומות", אמר הבכיר מקייב. "זה יוצר מקומות עבודה, זה תומך בכלכלה". 

בחודשים האחרונים, כאשר מעמדו של טראמפ בסקרים השתפר, זלנסקי וצוותו פעלו לחיזוק הקשרים עם בעלי בריתו בקונגרס ואחרים המקורבים לקמפיין של טראמפ. "אנחנו לא יכולים לקחת צד", אומר בכיר אוקראיני שני, שהיה מעורב ישירות במאמצים אלה. "אבל אנחנו צריכים ליצור יותר איזון ביניהם".

מפתח פוטנציאלי עבור האוקראינים למעגל של טראמפ עלול להיות מייק פומפאו, ששימש כראש ה-CIA ושר החוץ במהלך כהונתו הראשונה. פומפאו, שאמר כי הוא יהיה פתוח לתפקיד בכיר בממשלה אם טראמפ יחזור לבית הלבן, נפגש לפחות פעמיים השנה עם הרמטכ"ל הבכיר של זלנסקי, אנדריי ירמק, אותו כינה כ"חבר נהדר". שר החוץ לשעבר גם תפס בסתיו האחרון מקום במועצת המנהלים של "קייבסטאר", חברת טלקום אוקראינית מובילה.

בהתחשב בחוסר הוודאות של המרוץ לנשיאות ארה"ב, כמה מבעלי בריתו הקרובים של זלנסקי מעדיפים להימנע כרגע מתמיכה פומבית ישירה במי מבין המועמדים. הם מבינים כי הסיכונים של התייצבות עם המועמד הלא נכון הם הרבה יותר מדי גבוהים. "אף אחד לא יודע מה הולך לקרות", אמר הבכיר האוקראיני השני לטיים. "אנחנו צריכים לכבד את המוסד ולקוות לטוב".