נאום נתניהו היום (רביעי) בקונגרס מעלה ציפיות, כי ראש הממשלה ינצל את הבמה שניתנה לו כדי להצהיר על קידום מיידי של יוזמתו לשחרור החטופות והחטופים ולהציג את חזונו ל"יום שאחרי". זאת נוכח התלכדות של מספר תהליכים בישראל, בעזה, בעולם הערבי ובארה"ב. כך, נתניהו הצהיר בתוכנית הפטריוטים לפני מספר שבועות, כי ישראל נמצאת לפני המעבר לשלב השלישי במלחמה בעזה.

שר החוץ האמריקאי בלינקן אמר כי המו"מ נמצא בעשרת היארדים האחרונים, וראשי מערכת הביטחון טענו, כי מצבם של החטופים מחריף ויתכן ולא תהיה הזדמנות נוספת להביא לשחרורם. זאת לצד העובדה שהכנסת אמורה לסיים את מושב הקיץ ביום ראשון הקרוב, באופן שנותן, לכאורה, לנתניהו מרחב פעולה מסוים למול האיומים של שותפיו הקואליציוניים (אם כי עדיין ניתן להפיל ממשלה גם בפגרה). לכך יש להוסיף את הדברים שהנשיא ביידן אמר, כי בששת החודשים שנותרו לו הוא מתכוון למקד מאמצים מיוחדים להביא לסיום המלחמה, להחזרת החטופים ולשלום במזה"ת.

בתוך קן הצרעות: כתב "מעריב" בלב מחנה הפליטים קלנדיה | צפו
״מספיק, התעייפנו": נאום קורי העכביש של נסראללה התפוצץ לו בפנים 

יתרה מכך, ממגוון דיווחים עולה, כי בתקופה האחרונה מתקיימת פעילות דיפלומטית ענפה מאחורי הקלעים בניסיון לגבש הבנות בקרב מדינות ערב ובינן לבין ישראל. עפ"י פרסום של ברק רביד, השר לנושאים אסטרטגיים רון דרמר ערך ביום חמישי האחרון ביקור חשאי באיחוד האמירויות, וקיים מפגש משולש בהשתתפות שליחו של הנשיא ביידן למזה"ת, ברט מקגורק. בעיתוי ממש לא מקרי, פרסמה השליחה המיוחדת של שר החוץ האמירתי, לאנה נוסייבה, מאמר בעיתון פייננשל טיימס שפורט את העקרונות לפעולה ל"יום שאחרי".

במוקד - הצבת כוח משימה בינלאומי זמני ברצועת עזה, שתפקידו יהיה לטפל במצוקות ההומניטאריות, לבסס חוק וסדר, להניח את היסודות למשילות, ולסלול את הדרך לאיחוד של רצועת עזה ואיו"ש, תחת רשות פלסטינית אחת. לדבריה, הכוח הבינלאומי יוכל להגיע לעזה רק בכפוף להזמנה מצד הרשות הפלסטינית, שמצידה תצטרך למנות ראש ממשלה חדש שיהיה עצמאי ויינתנו לו סמכויות לבצע רפורמות. עם זאת, לא ברור מהי מידת המעורבות שתידרש מצד אבו מאזן עצמו, בפרט נוכח הסכסוך המוכר ארוך השנים בינו לבין שליט האמירויות, MBZ.

מוחמד בן זאיד (צילום: רויטרס)
מוחמד בן זאיד (צילום: רויטרס)

לאנה נוסייבה אמנם לא מפרטת אודות הרכב כוח המשימה, אך מדבריה ניתן להבין כי מדובר בכוח משולב ממדינות ערב ומדינות המערב, וכי מדובר בשליחת כוחות לשטח, קרי אפשרות של Boots on the Ground. עוד עולה, כי האיחוד בין עזה לאיו"ש אינו מיידי, אלא מדובר בתהליך ממושך, שבסופו שני החלקים אמורים להתאחד לחלק אחד.

תוכנית זו מתכתבת למעשה עם החזון של הנשיא ביידן לרצועת עזה, אותו הציג בפירוט במאמר דעה שפרסם בוושינגטון פוסט ב-18 בנובמבר, שקרא לסיום שלטון החמאס בעזה ולאיחוד בין הרצועה לאיו"ש, תחת רשות פלסטינית "מחודשת". 

במידה והתוכנית שהציגה נוסייבה תואמת את העקרונות שבכוונת ראש הממשלה להציג בנאומו בקונגרס, דומה שמדובר בצעד חשוב ליצירת שלטון חלופי לחמאס ולהעמקת הברית האזורית בין ישראל למדינות ערב, בהובלת ארה"ב, שחיוניותה הומחשה לפני כשלושה חודשים בבלימת המתקפה האיראנית. זאת, כאחת הדרכים המרכזיות להתמודדות כנגד הציר האיראני והאיום הקיומי הפוטנציאלי שמציבה איראן על מדינת ישראל. 

דומה כי הימים הקרובים, בהם נתניהו אמור לנאום בקונגרס ולקיים פגישות עם הנשיא ביידן, סגניתו ומי שתחליף אותו במרוץ לנשיאות קאמילה האריס ועם טראמפ, עשויים לתת תשובה האם אנחנו עומדים בפני שינוי המציאות האזורית וקידום היעדים האסטרטגיים הרב-מימדיים של ישראל או שמא מדובר בעוד הזדמנות מבוזבזת. בכל תרחיש, מטרה אחת אסור שתוחמץ ותבוזבז - שחרור כל החטופות והחטופים בהקדם האפשרי. זהו צו השעה וחובה לאומית, מוסרית והומניטארית של מדינת ישראל כלפיהם.