הרפובליקה האסלאמית מוכנה למשא ומתן גרעיני עם המעצמות העולמיות במטרה להסיר סנקציות, כך אמר הנשיא הנבחר של איראן, מסעוד פשזכיאן, כשבועיים לאחר שהבית הלבן הבהיר כי אין נתיב דיפלומטי לבלימת התקדמותה של איראן לעבר השגת נשק גרעיני. דובר מועצת הביטחון הלאומי של הבית הלבן, ג׳ון קירבי, אמר לערוץ איראן אינטרנשיונל ב-11 ביולי כי ממשל ביידן מחויב להבטיח שטהרן לעולם לא תפתח נשק גרעיני.

״היינו שמחים לעשות זאת באמצעות דיפלומטיה. אך כרגע, אין בפנינו נתיב דיפלומטי״. חרף הערותיו של קירבי, הנשיא הנבחר של איראן, מסעוד פזשקיאן, אמר השבוע כי ״הרפובליקה האסלאמית של איראן תמיד הייתה ונשארת מוכנה לכל סוג של דיאלוג״ בנוגע להסרת הסנקציות שהוטלו על המדינה, ״למרות שארצות הברית הייתה ראשונה לפרוש מהסכם הגרעין ואז הטילה את הסנקציות החמורות ביותר על העם האיראני״. 

נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ, הטיל ב-2018 סנקציות מכבידות על הרפובליקה האסלאמית לאחר פרישתו מתוכנית הפעולה המשותפת הכוללת (JCPOA), הסכם גרעין מתקופת אובמה שריסן את תוכנית הגרעין של טהרן בתמורה להקלה מסוימת בסנקציות. מאז הוטלו סנקציות שונות על איראן בשל תוכנית הנשק הגרעיני שלה ותמיכתה בקבוצות טרור, אך המנהיג העליון עלי חמינאי ונאמניו נמנעו מלהכיר בלחץ שנגרם לכלכלה.

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

במקום זאת, הם טוענים כי הסנקציות הן הזדמנויות לצמיחה ופיתוח ועשויות לטפח אחדות לאומית. כעת נראה כי איראן מקווה שעם בחירתו של פזשכיאן, המוצג בתור נשיא רפורמיסט, יתחדשו השיחות הגרעיניות ויובילו להפחתה מסוימת בסנקציות האמריקאיות שפגעו קשות בכלכלה. הנשיא פזשכיאן השמיע את הדברים בשיחת טלפון עם ראש ממשלת יפן, פומיו קישידה, שמדינתו ניסתה לתווך בין טהרן לוושינגטון ב-2019 במהלך ביקורו של ראש הממשלה לשעבר שינזו אבה באיראן. שיחת הטלפון ביום שני עשויה להצביע על התחדשות העניין מצד טוקיו לשמש כמתווכת.

הצהרת משרד החוץ היפני לשיחת הטלפון של קישידה עם פזשכיאן אישר כי שני המנהיגים החליפו דעות בנושא תוכנית הגרעין של איראן, אך רק מציין, ״שני המנהיגים דנו במצב בנוגע לסוגיית הגרעין האיראנית והסכימו לשמור על ערוץ תקשורת פתוח״.