שר החוץ האוקראיני, דמיטרו קולבה, הצהיר לאחרונה על נכונותה של קייב לנהל שיחות שלום עם מוסקבה. ההצהרה המפתיעה נמסרה במהלך פגישתו של קולבה עם דיפלומט סיני.

בתגובה, הצהיר דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, כי עמדתו של קולבה "עולה בקנה אחד עם עמדת רוסיה". עם זאת, הדגיש פסקוב כי "הפרטים חשובים" וכי מוסקבה ממתינה להבהרות נוספות. 

לוחמה פסיכולוגית: צורה הפעולה המפתיעה של רוסיה נגד זלנסקי
פוטין במקום זלנסקי: הטעות המביכה במהלך נאומו של ביידן

התפתחות זו מסמנת שינוי אפשרי בדינמיקה של המשבר המתמשך, עם זאת, המשך הלחימה והפערים העמוקים בין הצדדים מעידים כי הדרך לשלום עודנה ארוכה ומורכבת.

על רקע מה שנראה כהתפתחות דרמטית במשבר הרוסי-אוקראיני, שוחחנו עם קסניה סבטלובה, חברת כנסת לשעבר ועמיתת מחקר בכירה במכון Atlantic Council. ניסינו לברר עימה את משמעות הצהרות השלום מצד אוקראינה ורוסיה והאם הן מעידות על שינוי אמיתי?

כוחות רוסיה בתוך אוקראינה (צילום: רויטרס)
כוחות רוסיה בתוך אוקראינה (צילום: רויטרס)

בפתח שיחתנו, קסניה סבטלובה מציעה להמתין ולבחון אם אכן ההצהרות האלה יבשילו לכדי פתרון: "קודם כל הכול צריך לקחת בזהירות. כל צד אומר כל הזמן שהוא מוכן למשא ומתן, אוקראינים תמיד אמרו שהם מוכנים למשא ומתן, אבל, יש תנאים מוקדמים וזה אבל מאוד גדול". 

היא מסבירה: "הדובר של הרוסים אמר 'גם אנחנו לעולם לא סירבנו למשא ומתן' אבל נקודת ההנחה שלהם היא שהשטח שהם כבשו, בין אם זה חצי האי קרים ובין אם זה חלקים במזרח אוקראינה, לעולם לא יחזרו לאוקראינה".

מצד שני היא טוענת: "נקודת המבט האוקראינית היא, שרוסיה צריכה לפנות הכול, לגבי קרים אני מניחה שיכולים להיות שם כל מיני חילוקי דעות בתוך הצמרת אבל בוודאי לא ביחס לנמלים במזרח אוקראינה ולתשתיות אסטרטגיות אחרות". סבטלובה מדגישה: "נכונות למשא ומתן כשלעצמה, אינה בהכרח אומרת משהו לגבי הנכונות שלהם בכלל לוותר לרוסיה".

שאלנו האם להצהרות הללו יש קשר לחשש מפני ניצחונו האפשרי של טראמפ בבחירות בארצות הברית? סבטלובה סבורה: "הכול קשור, יכול להיות שלאוקראינים יש שיקול כזה". 

לסיכום אמרה: "אנחנו ראינו שזלנסקי מנסה לקדם איזשהו קשר לטראמפ, הוא מבין שיש סיכוי כזה וזה דמוקרטיה והכול יכול לקרות, יתכן שטראמפ יעלה שוב, וזלנסקי מנסה למצוא גם את הנתיב שלו אליו". 

עם זאת, סבטלונה מאמינה שיש פרמטר משמעותי יותר שמשפיע והוביל אל ההצהרות הללו: "המלחמה הזאת נמשכת כבר שנתיים וחצי, החזית תקועה ואף צד לא מתקדם. אין שום חזון בעצם ליציאה מהמצב הזה".

ולדימיר פוטין (צילום:  Sputnik/Sergei Savostyanov/Pool via REUTERS)
ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Sergei Savostyanov/Pool via REUTERS)

היא מעריכה ש"רוסיה יכולה להמשיך עד טראמפ, לא בלי אבדות אמנם, אך יכולה להמשיך.  לאוקראינים זה הרבה יותר קשה, כי המדינה יותר קטנה, כי האפשרויות לגיוס יותר קטנות וגם כמובן מספר אבדות מאוד גבוה". לדברי סבטלונה, אין כוונה לאוקראינים להיכנע, "טרמפ הוא לא הסיפור". 

האם ניתן לצפות לשינוי בעמדות הצדדים תחת הלחץ הסיני? סבטלובה חושבת ש"אולי תחת הלחץ הסיני גם הרוסים יתגמשו בעמדותיהם". לדבריה, יש להמתין ולראות אם וכאשר הצדדים יגיעו למעמד של משא ומתן. 

"עכשיו אנחנו מאוד רחוקים משם" היא קובעת ומוסיפה: "היו כבר במהלך השנתיים האחרונות לא מעט ידיעות על כך שהנה... ואוטוטו... והנה ארדואן מצטרף. הודיעו על כך והיה מגעים של בכירים רוסים ואוקראינים באיסטנבול, אבל זה לא צלח ולא הבשיל לשום דבר".