עם פרישתו של ג'ו ביידן מהמירוץ לנשיאות ארה"ב 2024, קמלה האריס, סגנית הנשיא, הפכה כמעט בין ליל למועמדת המובילה האפשרית של המפלגה הדמוקרטית לבחירות לבית הלבן.

בפרק הראשון של פודקאסט חדשות החוץ החדש של ״מעריב״, ״מה חוץ״, אירחנו את עו״ד עידו דמבין, מומחה לפוליטיקה אמריקאית וכותב הבלוג ״מר דמבין הולך לוושינגטון לראיון מעמיק על המורשת שישאיר אחריו הנשיא המכהן ביידן, סיכוייה ואתגריה של קמלה האריס בדרכה לבית הלבן, בנק השמות האפשריים לסגן הנשיאה ואיך כל זה קשור לקוקוסים?

קמלה האריס פותחת בקמפיין ותוקפת את טראמפ
טראמפ סוגר חשבון עם האריס: "החרימה את העם היהודי"; לבעלה יש מסר משלו

עידו דמבין מציין כי האריס זכתה לגל תמיכה משמעותי עם פרישת ביידן, אך מזהיר שעדיין מוקדם לקבוע אם המומנטום יימשך. ״100 מיליון דולר תרומות, כל המפלגה התאחדה מאחוריה, מציין דמבין. עם זאת, הוא מזהיר כי זה עדיין מוקדם לקבוע אם המומנטום יימשך. ״אחד האתגרים המרכזיים שעומדים בפני האריס הוא השאלה האם אמריקה מוכנה לנשיאה אישה״. דמבין מעריך כי הרפובליקנים צפויים לנצל נקודה זו בקמפיין שלהם נגדה. ״עד שהם [האמריקאים] לא יבחרו אישה שחורה או אישה נקודה, לא נדע שהם מוכנים לבחור אישה״. 

עם עליית האריס למעמד המועמדת המובילה, תשומת הלב עוברת לבחירת סגן הנשיא. דמבין מונה מספר מועמדים פוטנציאליים, ביניהם ג׳וש שפירו, מושל פנסילבניה, ומארק קלי, סנטור מאריזונה. מר דמבין מציין כי ג׳וש שפירו נחשב למועמד חזק, אך מזהיר כי היותו יהודי עלול להיות חיסרון תדמיתי בעיני חלק מהבוחרים. ״מדובר באיש שנותן להאריס כמעט כל מה שהיא צריכה. הוא צעיר, הוא כריזמטי בטירוף, הוא מושל מוכשר, שזוכה לפופולריות ברמה שסנאטורים רפובליקנים מרשים לעצמם להצטלם איתו״.

עידו דמבין, בר שפר (צילום: אבשלום ששוני)
עידו דמבין, בר שפר (צילום: אבשלום ששוני)


אחד האתגרים הגדולים שיעמדו בפני האריס הוא העימות הטלוויזיוני מול דונלד טראמפ. דמבין מזהיר מפני אופטימיות יתר, אך מציין כי להאריס יש יתרונות משלה, כולל ניסיונה כתובעת וביצועיה המרשימים בעימותים קודמים.

עם פרישתו של ביידן, עולה השאלה איזו מורשת הוא ישאיר אחריו. דמבין מציין כי הפרישה עשויה לשפר את אשר ביידן יותיר מאחוריו ״ברגע שהוא פרש, כל מיני אנשים שקראו לו לפרוש... החליפו את הדיסק מ'ביידן הוא נשיא מבוגר, והוזה והזוי וחסר סיכוי' ל׳וואו הוא אגדתי" ומוסיף ״פתאום כולם נזכרו בכל הדברים הטובים שהוא עשה, בחוק הצ'יפס ובחוק הקורונה, ובחבילת תשתיות, שלל חוקים שהוא העביר בתמיכה דו-מפלגתית״.

הבחירות לנשיאות ארה"ב 2024 מסתמנות כאחת המערכות המרתקות והמאתגרות בהיסטוריה האמריקאית. קמלה האריס ניצבת בפני הזדמנות היסטורית להפוך לאישה הראשונה בתפקיד הנשיאה, אך הדרך לשם רצופה מכשולים ואתגרים. השאלה הגדולה נותרת - האם אמריקה מוכנה לשבור את תקרת הזכוכית הגבוהה ביותר? התשובה לשאלה זו עשויה לא רק לקבוע את גורל הבחירות, אלא גם לעצב את עתיד הפוליטיקה האמריקאית לשנים רבות קדימה.