אולימפיאדה 2024 יוצאת לדרך: טקס הפתיחה של אולימפיאדת פריז יערך הערב (שישי), תחת חרושת שמועות בנוגע בנוגע לאמנים וסלבריטאים שישתתפו באירוע. המארגנים שומרים על חשאיות, תוך הבטחה להפתעות מרהיבות, אך בשבוע האחרון צצו דיווחים כי הזמרת הקנדית האגדית סלין דיון צפויה לעשות קאמבק על במת האירוע. גם שמה של ליידי גאגא נקשר באירוע, לאחר שנצפתה בימים האחרונים בפריז, על גדת נהר הסיין.

ערב פתיחת האולימפיאדה, האירוע מעורר לא מעט סערות. "זו האולימפיאדה הטעונה ביותר מבחינה גיאופוליטית שראינו מזה עשרות שנים", אמר מדען המדינה ז'ול בויקוף, שחקן כדורגל מקצועני לשעבר, ל"וושינגטון פוסט". "הסיכון", אמר פטריק קלסטרס, היסטוריון תרבות באוניברסיטת לוזאן, "הוא שאנו נכנסים לשלב היסטורי" שעלול לגרום ל"הכוכב האולימפי להתפרק".

טרם לכך, נשיא צרפת עמנואל מקרון קידם "הפוגה פוליטית" ברחבי העולם ובתוך צרפת - למשך המשחקים. אך לא ברור כמה מדינות או אנשים נענו לקריאה. כמו כן, ממשלת צרפת, מארגני האולימפיאדה של שנת 2024 והוועד האולימפי הבינלאומי להוטים להימנע מהפגנות מהסוג שעלול לפגוע בהצלחת המשחקים. פעילים התנגדו לאיסור של צרפת על ספורטאיה ללבוש חיג'אב ולפינוי מחנות אוהלים שבהם חיו מהגרים חסרי בית.

על מגדל אייפל. האולימפיאדה בפריז (צילום: Andrew P. Scott-USA TODAY Sports)
על מגדל אייפל. האולימפיאדה בפריז (צילום: Andrew P. Scott-USA TODAY Sports)

תנועת הרכבות

חלק מקווי הרכבת בצרפת סבלו בימים האחרונים מחבלות שונות, כך על פי דיווח ב-CNN. החבלות שנגרמו ככל הנראה באופן מכוון, כללו בין היתר הצתות. ה-SNCF, חברת הרכבות הממלכתית של צרפת, כינתה את האירועים כ "מתקפה מסיבית שמטרתה לשתק את רשת הקווים המהירים". בחברה אף ביקשו מנוסעים לוותר על הנסיעה ברכבות עד כמה שניתן, והודו כי במהלך הימים האחרונים חלק מהרכבות בוטלו לחלוטין. גורמי ביטחון בפריז אמרו לרויטרס כי  נבחן חשד שהחבלה היא מעשה ידיהם של פעילי שמאל קיצוני או פעילים סביבתיים, אך לפי שעה אין ראיות מספקות כדי לקבוע בוודאות.

ההערכה כי השיבושים צפויים להימשך לפחות עד יום שני הקרוב, מה שמעלה חשש כבד בכל הקשור לפגיעה בתפקוד התחבורה הציבורית באזור, בימיה הראשונים של האולימפיאדה. התקלות הרבות צפויות להשפיע על כ-800 אלף נוסעים, כשרבים מהם כאמור הגיע למדינה לקראת טקס הפתיחה שיתקיים הלילה. 

נהר הסיין בפריז, פתיחת משחקי האולימפיאדה (צילום: Ricardo Mazalan/Pool via REUTERS)
נהר הסיין בפריז, פתיחת משחקי האולימפיאדה (צילום: Ricardo Mazalan/Pool via REUTERS)

נהר הסיין

כבר ב-2018 יצאה פריז בהכרזה כי היא תדאג לנקות את נהר הסן טרם המשחקים האולימפיים. טקס הפתיחה של המשחקים יתקיים על גדותיו. עם זאת, מספר פריזאים זעמו על היוזמה הממשלתית, שעלותה היא 1.5 מיליארד יורו לפי הדיווחים - על חשבון משלמי המיסים. לכן, אזרחים רבים הצהירו שהם מתכוונים להגיע לנהר וכאות מחאה לעשות את צרכיהם באופן קולקטיבי היישר אל הנהר.

בצרפת הכריזו כי כאשר הנהר יהיה נקי, בכירים בממשל יצטרפו וישחו בו. עם כן, התאריך הנבחר "לעשיית הצרכים", ה-23 ביוני, לא היה מקרי - שכן בו הצהירה ראש עיריית פריז, אן הידאלגו, שתגיע ותשחה בנהר בעצמה - מה שיעיד על נקיונו. לפי השמועות, גם מקרון היה אמור להצטרף. בסופו של דבר, אכן קפצה ראשת העיר, יחד עם בכירים נוספים, אל הנהר.

על גדות נהר הסיין בפריז, פתיחת המשחקים האולימפיים (צילום: Rob Schumacher-USA TODAY Sports)
על גדות נהר הסיין בפריז, פתיחת המשחקים האולימפיים (צילום: Rob Schumacher-USA TODAY Sports)

הנשיא הרצוג

המשטרה בצרפת פתחה בחקירה בעקבות איומים על נשיא המדינה יצחק הרצוג, השוהה בפריז לקראת טקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים, כך דווח בעיתון הצרפתי "ל'אקיפ". על פי הדיווח, החקירה נפתחה לאחר שמשתמש אנונימי קרא לבצע פיגוע נגד פמלייתו של הרצוג המבקרת יחד עם הנשיא בצרפת. 

מוקדם יותר השבוע, הנשיא הרצוג ושר התרבות והספורט מיקי זוהר עוכבו בנמל התעופה בפריז, עקב חשד לאירוע ביטחוני. הרצוג וזוהר, שטסו לפריז כדי לייצג את ישראל בטקס פתיחת האולימפיאדה, נאלצו להמתין במטוסו במשך 40 דקות עקב חשוד שנצפה על אחד הגגות.

יצחק הרצוג (צילום: Saul Loeb/Pool via REUTERS)
יצחק הרצוג (צילום: Saul Loeb/Pool via REUTERS)

איומים על נבחרת ישראל

בתום חקירה, חשף מערך הסייבר הלאומי כי איראן עומדת מאחורי קמפיין השפעה חדש המנסה להטיל פחד על חברי המשלחת הישראלית לאולימפיאדה בפריז. במסגרת זו, קבוצת האקרים פתחה ערוצים ברשתות חברתיות שבהם פרסמה מידע אישי של חברי המשלחת וכן שלחה מסרוני הפחדה. המערך פועל להסרת הערוצים באמצעות יחידת הסייבר של פרקליטות המדינה ועובד מול הוועד האולימפי הישראלי ואגף הביטחון והחירום במשרד התרבות והספורט בהנחיות הגנה על חברי המשלחת. הקמפיין בוצע תוך ניסיון התחזות לארגון צרפתי בשם GUD.

אולימפיאדה (צילום: דוברות ארקיע)
אולימפיאדה (צילום: דוברות ארקיע)

כמו כן, חבר הפרלמנט הצרפתי, תומאס פורטס הואשם ב׳הצבת מטרה על גבם של ספורטאים ישראלים׳ בהערותיו בהפגנה נגד המלחמה בעזה. חבר פרלמנט ממפלגת השמאל הקיצוני ״צרפת הבלתי כפופה״ עורר סערה לאחר שאמר כי ספורטאים ישראלים אינם רצויים באולימפיאדת פריז וקרא להפגנות נגד נוכחותם. עוד אמר שצריך להחרים את ישראל מהמשחקים, "כפי שנעשה לרוסיה", ואמר: "הגיע הזמן להפסיק עם המוסר הכפול".

רוסיה אשמה?

שף רוסי כבן 40 נעצר בפריז בחשד לתכנון פעולות "ערעור יציבות" בקנה מידה גדול במהלך המשחקים האולימפיים בפריז שיחלו ביום שישי הקרוב. הפשיטה בוצעה על דירת החשוד במרכז פריז ביום ראשון בשעה 06:00 ובדירתו נמצא מסמך המקשר את החשוד ליחידת עילית של הכוחות המיוחדים הרוסיים (FSB).

כמו כן, לדברי שר הפנים ז'רלד דרמנין, צרפת דחתה "מספר רב" של רוסים שהגישו בקשה להסמכה תקשורתית למשחקים מתוך דאגה שאולי ביקשו זאת עבור "איסוף מודיעין" או "כדי לקבל גישה לרשתות מחשבים כדי לשאת להוציא מתקפת סייבר".

בלה חדיד ואדידס

אדידס החליטה להוציא קולקציית רטרו לדגם הנעליים שהוצג במשחקים האולימפיים במינכן 1972, אבל בחר דווקא בדוגמנית בלה חדיד, הידועה בהתבטאותיה נגד ישראל, להיות הפנים של הקמפיין. כזכור, באולימפיאדת מינכן נרצחו באכזריות 11 ספורטאים ישראלים על ידי ארגון הטרור הפלסטיני "ספטמבר השחור", ואילו חדיד לא רק מוכרת בהיותה אנטי-ישראלית אלא תמכה בגלוי בחמאס לאחר טבח 7 באוקטובר.

בלה חדיד (צילום: REUTERS/Sarah Meyssonnier)
בלה חדיד (צילום: REUTERS/Sarah Meyssonnier)

בתגובה, מותג הספורט אדידס פרסם התנצלות בפני הדוגמנית לאחר שפתחה נגדם בהליך משפטי. ״אנו מתנצלים בפני בלה חדיד על כל השפעה שלילית בעקבות הקמפיין שהוסר״, כך דווח ב-NBC. הקמפיין הוסר, וחברת אדידס התנצלה גם בפני הקהילה היהודית: "אנחנו מודעים לכך שנוצרו קישורים לאירועים היסטוריים טרגיים – למרות שהדבר אינו מכוון כלל – ואנו מתנצלים על כל פגיעה או מצוקה שנגרמו", מסר דובר אדידס לאתר הבריטי Jewish News. "כתוצאה מכך, אנו בוחנים מחדש את המשך הקמפיין. אנו מאמינים שספורט הוא כוח מאחד ברחבי העולם ונמשיך במאמצינו לקדם גיוון ושוויון בכל דבר שאנו עושים". 

איומי האבטחה הכלליים

 העדיפות העליונה של גורמי הביטחון לאורך המשחקים תהיה מניעת פיגוע טרור רחב היקף, כמו פיגועי ההתאבדות והירי המתואמים שהרגו 130 אנשים ברחבי פריז ב-2015, או המשאית שנכנסה לתוך קהל בניס, שם נהרגו 86 בני אדם ב-2016. תקריות הטרור האחרונות בצרפת, לעומת זאת, היו כולן התקפות סכינים בקנה מידה קטן, ואלה נחשבות לסיכון מיוחד במהלך האולימפיאדה, אומרים אנליסטים ל"וושינגטון פוסט".

מתקפות סייבר הן דאגה נוספת. חלק מהאנליסטים מצפים פי 8 עד 10 ניסיונות מאשר באולימפיאדת טוקיו לפני שלוש שנים, אז נרשמו 450 מיליון ניסיונות. אף אחד מאלה לא הצליח, אבל נתוני הבריאות של ספורטאים הודלפו בריו דה ז'נרו ב-2016 ומתקפת סייבר שיבשה את מערכות השידור וסגרה את אתר האולימפיאדה בדרום קוריאה ב-2018. על פי החשד מוסקבה עומדת מאחורי שניהם.

האולימפיאדה בפריז (צילום: REUTERS/Benoit Tessier)
האולימפיאדה בפריז (צילום: REUTERS/Benoit Tessier)

גורמים רשמיים בצרפת מודאגים גם מטכנולוגיה שעלולה להקל על התקפות פיזיות, ולאפשר למבצעים לעקוף מחסומי בטיחות ומחסומים פיזיים. התפשטות המל"טים הזולים שבאופן תיאורטי יכולים לשמש להפלת חומרים כימיים או חומרי נפץ היא "איום אמיתי", אמר כריסטיאן רודריגז, ראש הז'נדרמריה הלאומית המתמקדת בביטחון הפנים, למחוקקים.

מעבר להתקפות, גורמים רשמיים בצרפת רגישים לצורך להימנע מריסוק מסוכן - ומביך - של הקהל כמו מה שקרה כאשר אוהדים ניסו להיכנס לסטאד דה פראנס לגמר ליגת האלופות 2022 ולסטאד דה מרסיי, אליפות הרוגבי, בשנה שעברה.