עם פרישתו של הנשיא ג'ו ביידן מהמרוץ לנשיאות, סגנית הנשיא קמלה האריס צפויה להיות המועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית. מהלך זה מעורר תקוות בקרב תומכי הפלסטינים, אך גם חששות בקרב תומכי ישראל. מלחמת ישראל-חמאס הפכה לנושא מפלג במפלגה הדמוקרטית ובקרב תומכיהם. תמיכתו האיתנה של ביידן בישראל, חרף מספר הנפגעים האזרחים הגבוה והמשבר ההומניטרי בעזה, סיכנה את מסע הבחירות שלו בקרב קהלים דמוקרטיים מרכזיים.

האריס, לעומת זאת, הדגישה בשלבים מוקדמים יותר של המלחמה את דאגותיה ההומניטריות באשר לקהילה האזרחית ברצועת עזה שמושפעת קשות מהמבצעים הצבאיים של צה״ל. היא הייתה הראשונה בממשל ביידן שיצאה בקריאה פומבית להפסקת אש, והעלתה את משבר הרעב ההמוני ברצועה. עם זאת, היא ממשיכה לתמוך בזכותה של ישראל להגנה עצמית ונמנעה עד כה מלאותת על תמיכה בהתניית הסיוע האמריקאי לישראל.

דיווח: חמאס שלח לבן גביר סרטונים של עינוי חטופים וצירף את האיום הבא
החשש: תגובה קשה של ישראל תגרום לחיזבאללה לשבור את הכלים

פעילים פרו-פלסטיניים מקווים שהאריס תנקוט גישה שונה מזו של ביידן, אך מזהירים מאופטימיות מוקדמת. הם מתכננים להמשיך בהפגנות ובלחץ על הממשל, כולל בוועידה הלאומית הדמוקרטית הקרובה בשיקגו. מנגד, תומכי ישראל מביעים חשש שהאריס לא תהיה מחויבת לישראל באותה מידה כמו ביידן. עם זאת, מקורבים טוענים כי למרות הרטוריקה השונה, היא תומכת בפעולות הממשל מאז מתקפת ה-7 באוקטובר.

הזוועות בכפר עזה. צילום: גדי קבלו

בחירת סגן הנשיא של האריס מהווה נקודת מתח נוספת, כאשר מועמדים מובילים כמו מושל פנסילבניה ג'וש שפירו והסנטור מארק קלי מאריזונה מעוררים דאגה בקרב פעילים פרו-פלסטיניים בשל עמדותיהם התומכות בישראל. ככל שמערכת הבחירות מתקרבת, הדרך בה האריס תנווט את הסוגייה הרגישה של המלחמה בעזה צפויה להיות מבחן משמעותי למנהיגותה ולסיכויי הצלחתה בקרב מגוון הקהלים הדמוקרטיים.

ג'וש שפירו, מושל פנסילבניה, מוזכר כמועמד מוביל לתפקיד סגן הנשיא לצד האריס. שפירו, שהוא יהודי, ידוע כתומך נלהב של ישראל, מה שמעורר חששות בקרב פעילים פרו-פלסטינים. הוא ביקר בחריפות מחאות סטודנטים פרו-פלסטיניות ותמך בחוק שימנע הקצאות מדינה לכל מכללה המסיגה השקעות מישראל. עם זאת, דובר מטעמו, מנואל בונדר, מדגיש כי שפירו ״היה נחרץ בדיבור נגד שנאה בכל צורה - כולל אנטישמיות ואיסלמופוביה״.

קמלה האריס וג'וש שפירו (צילום: רויטרס)
קמלה האריס וג'וש שפירו (צילום: רויטרס)

בונדר מוסיף כי שפירו מקיים יחסים קרובים וחמים עם מנהיגי קהילות מוסלמיות-אמריקאיות, ערביות-אמריקאיות, נוצריות-פלסטיניות ויהודיות, ופועל לאחד אנשים ולשמור על קהילות בטוחות ונשמעות. הסנטור מארק קלי מאריזונה הוא מועמד מוביל נוסף לתפקיד. קלי עורר תשומת לב כאשר דווח כי הביע תמיכה בשימוש של נתניהו בביטוי ״אידיוטים שימושיים של איראן״ לתיאור מפגינים פרו-פלסטינים בנאומו בפני הקונגרס. עם זאת, משרדו של קלי הפנה להערות שעשה הסנטור לאחר הנאום, בהן אמר כי נתניהו דיבר על ״הרבה דברים שאמריקנים רבים מרגישים״, אך גם הדגיש את חשיבות ההכרה במספר הגבוה של נפגעים אזרחיים בעזה.

קלי הדגיש: ״לא כל פלסטיני בעזה הוא פעיל חמאס״. שני המועמדים מציגים גישות מורכבות לסכסוך, כאשר הם מנסים לאזן בין תמיכה בישראל לבין הכרה בסבל הפלסטיני. בחירת אחד מהם כסגן נשיא עשויה להשפיע משמעותית על היחס של מצביעים שונים, במיוחד בקרב הקהילות היהודיות והערביות-אמריקאיות, כלפי הכרטיס הדמוקרטי בבחירות הקרובות.

ביקורו האחרון של ראש הממשלה בנימין נתניהו בוושינגטון חשף את ההבדלים הדקים בגישות של ביידן והאריס. בעוד שביידן המשיך להביע תמיכה איתנה בישראל, האריס נקטה בגישה מאוזנת יותר. לאחר פגישתה עם נתניהו ביום חמישי, האריס הצהירה על מחויבות בלתי מעורערת לזכותה של ישראל להגן על עצמה, אך הדגישה כי האופן בו זה נעשה חשוב. היא קראה להשלמת עסקת הפסקת האש, שחרור החטופים, ומתן סיוע הומניטרי נחוץ לעם הפלסטיני.

קמלה האריס ובנימין נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום /לע''מ)
קמלה האריס ובנימין נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום /לע''מ)

במקביל, האריס גינתה מה שכינתה מחאות "בלתי פטריוטיות" סביב ביקורו של נתניהו, תוך התייחסות לגרפיטי שכלל ביטויים כמו "חמאס מגיע". היא הדגישה: "אני מגנה כל אדם המזדהה עם ארגון הטרור האכזרי חמאס, אשר נשבע להשמיד את מדינת ישראל ולהרוג יהודים". גישה זו משקפת את הניסיון של האריס לאזן בין תמיכה בישראל לבין דאגה לאוכלוסייה האזרחית בעזה, בעוד שביידן נטה להדגיש יותר את התמיכה הבלתי מסויגת בישראל.