בעקבות חוות הדעת המייעצת ההיסטורית של בית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ), נקראת בריטניה לבחון מחדש את מדיניותה בנוגע לייצוא נשק לישראל.

עם יותר מ-50% מהקולות: ניקולס מדורו נבחר לנשיאות ונצואלה בפעם השלישית
משרד החוץ הטורקי מאיים: "נתניהו יסיים כמו היטלר"

פרופסור פיליפ סנדס, חבר בצוות המשפטי שייצג את פלסטין בפני ה-ICJ, טוען כי על הממלכה המאוחדת לחדול מאספקת אמצעי לחימה העלולים לסייע בהמשך הכיבוש בשטחים הפלסטיניים.

חוות הדעת המקיפה של בית הדין קבעה ביום שישי לפני כשבועיים כי מדיניות ההתנחלויות וההחזקה בשטחים הפלסטיניים מפרות את החוק הבינלאומי. יתרה מזאת, נקבע כי על מדינות החברות באו״ם חלה חובה להימנע מהכרה בחוקיות הכיבוש או מסיוע לקיומו.

שר החוץ הבריטי, דייוויד לאמי, הורה על ביצוע ״בחינה מקיפה״ באשר לשאלת הפרותיה של ישראל את דיני המלחמה הבינלאומיים, ורמז על אפשרות להטלת איסור על מכירת נשק מסוים למדינה.

דיוויד לאמי (צילום: רויטרס)
דיוויד לאמי (צילום: רויטרס)


פרופסור סנדס מדגיש כי למרות שחוות הדעת של ה-ICJ אינה מחייבת ישירות את בריטניה, היא תיחשב כקביעה מוסמכת של הדין הבינלאומי. בנוסף, מעלה סנדס את סוגיית חוקיות הייבוא של מוצרים מההתנחלויות הישראליות לבריטניה ולמדינות אחרות, וטוען כי כל דבר המיוצר או נמכר בשטחים הכבושים עשוי להיות כפוף לאיסור בינלאומי, אם ניתן לטעון כי הוא מסייע לשימור הכיבוש הבלתי חוקי.

״החובה המשפטית מונעת מכירת ציוד צבאי העלול לשמש באופן ישיר או עקיף לסיוע לישראל בשמירה על הכיבוש הבלתי חוקי של השטחים הפלסטיניים הכבושים״, טוען פרופ' פיליפ סנדס בראיון מיוחד לעיתון ״הגארדיאן״. הוא מוסיף כי חוות הדעת של בית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ) ״תוכר כהצהרה מוסמכת של החוק שהאו״ם וסוכנויותיו המתמחות יפעלו על פיה כחוק״.

לבסוף, מציין סנדס את ההכרה בזכותו של העם הפלסטיני להגדרה עצמית, כולל הזכות למדינה עצמאית וריבונית, כפי שצוין בחוות הדעת של ה-ICJ. ״בסופו של דבר, ההכרה בפלסטין היא עניין פוליטי, לא חובה משפטית, כך שיש בה אלמנט של שיקול דעת. עם זאת, שופטי בית הדין הבינלאומי לצדק קבעו בבירור כי הגדרה עצמית משמעותה שלעם הפלסטיני 'יש זכות למדינה עצמאית וריבונית'".

"כ-150 מדינות (מתוך כמעט 200) הכירו בפלסטין כמדינה, בריטניה היא חלק מקבוצה קטנה והולכת ומצטמצמת שמסרבת לעשות זאת״. משרד החוץ הבריטי הגיב כי הוא ״בוחן בקפידה״ את חוות הדעת של ה-ICJ טרם מתן תגובה רשמית, ומדגיש את כבודו לעצמאות בית הדין הבינלאומי לצדק.