גשמים חסרי תקדים הובילו לשיטפונות נרחבים בצפון קוריאה בסוף השבוע האחרון והותירו אלפי אזרחים מנותקים. מנהיג המדינה, קים ג׳ונג און, הכריז על ״מצב חירום״, כך על פי דיווחים בתקשורת הממלכתית.

העיתון הרשמי ״רודונג סינמון״, שידוע כשופר השלטון, פרסם צילומים המתעדים שדות חקלאיים ובתים שקועים במים, בעיקר באזורים הגובלים בסין כמו העיר סינואיג׳ו ומחוז אויג׳ו. לפי הדיווחים, רבים מהתושבים חולצו באמצעות מסוקים, אם כי כלי תקשורת מערביים לא הצליחו לאמת את הפרטים באופן עצמאי.  

אירוע חריג בשדה תימן: עימות בין חיילים לחוקרי מצ״ח בבסיס בחשד להתעללות במחבל  
צונאמי מדיני? גורם בכיר מעריך: יחסי ישראל-בריטניה צפויים להידרדר   

שיטפונות נרחבים בצפון קוריאה (צילום: רויטרס)
שיטפונות נרחבים בצפון קוריאה (צילום: רויטרס)

השיטפונות הללו עשויים להחריף את תנאי המחייה הבעייתיים ממילא בצפון קוריאה, הכוללים מחסור במזון ותשתיות ישנות ורעועות. באופן חריג, המדינה הסגורה, הידועה בהסתרת מידע שלילי מהעולם החיצון, בחרה הפעם לנקוט בגישה פתוחה יחסית.

העיתון הרשמי תיאר את המצב כ״משבר חמור״, אך נמנע מלציין את מספר הנפגעים. התקשורת הממלכתית הדגישה כי קים ג׳ונג און ״מנהל באופן אישי את המשבר״, והכריז על חלקים משלושה מחוזות שונים במדינה כ״איזורי אסון מיוחדים״. 

שיטפונות נרחבים בצפון קוריאה (צילום: KCNA via REUTERS)
שיטפונות נרחבים בצפון קוריאה (צילום: KCNA via REUTERS)

חשוב לציין כי הצפות ושיטפונות לא מהווים תופעה חריגה בצפון קוריאה. גשמי העונה והמונסונים הפכו את אלו לאירוע שנתי, המוחרף על ידי בירוא יערות נרחב בהרים ובגבעות. קיים חשש כי אסונות אלו עלולים לפגוע קשות במגזר החקלאי, המוגבל ממילא בשל הטופוגרפיה ההררית של המדינה.

צפון קוריאה נחשבת לאחת המדינות העניות בעולם. על פי הערכות ה-CIA World Factbook משנת 2015, התוצר המקומי הגולמי לנפש עמד על כ-1,700 דולר. עם זאת, המצב האמיתי והנתונים המדויקים אינם ברורים, בהתחשב בכלכלתה האטומה של המדינה.