מלחמת חרבות ברזל: בריטניה צפויה לקבל החלטה בנוגע לאיסור מכירת נשק לישראל במהלך החודש הקרוב. זאת לאחר שפקידים בכירים הונחו לבחון ראיות לפשעי מלחמה אפשריים במהלך הלחימה בעזה. ההחלטה, שהייתה אמורה להתפרסם בימים הקרובים, נדחתה לצורך המשך בחינת הדברים. 

ישנם מספר מהלכים העומדים מאחורי הדחייה. בימים האחרונים  גורמים מדיניים ודיפלומטיים בישראל  פעלו בצורה אינטנסיבית וקיימו מגעים רבים עם הצד הבריטי במטרה לדחות כמה שאפשר את יישום ההחלטה המדינית של הממשלה הבריטית החדשה לעצור את ייצוא החימושים לישראל בעקבות ההחלטות והסוגיות הנידונות בבתי הדין הבינאומיים בהאג, ה-ICC וה-ICJ.

הקהילה היהודית בבריטניה הפעילה לחצים כבדים  ושידרה לממשלה מסר חריף מאוד לאחר שהוחלט לא להתנגד לצווי המעצר של ה-ICC נגד בכירים ישראלים .

וכן - העיתוי : אחרי הטבח במג'דל שמס ממשלת הלייבור הבינה כי להכריז על עצירת הספקת התחמושת לישראל דווקא במועד זה יהיה טעות וייראה גרוע . קיים רצון של ממשלת סטראמר להתרחק כמה שיותר מהתדמית האנטישמית של מפלגת הלייבור בתקופת קורבין.

שר החוץ הבריטי, דיוויד לאמי, ובכירים ממשדרו קיימו היום (שני) מסיבת עיתונאים בה ענו על שאלות בנושא מלחמת ישראל-עזה. מדבריו של לאמי, שהדגיש שוב ושוב את התקווה להגיע לפתרון מדיני, לקידום העסקה ובסופו של דבר לקידום פתרון שתי מדינות יכולים להתפרש כרמז עבה לסיבת הדחייה של איסור מכירת הנשק. 

ארדואן לא צחק: המלחמה בין ישראל לטורקיה היא ככל הנראה שאלה של זמן
גלנט לנתניהו: "בדוק אם בן גביר מנע את פעולת המשטרה נגד המתפרעים"

לאמי אמר במסיבת העיתונאים: "אנחנו רוצים לראות את חמאס ואת ההנהגה של ישראל מקבלות את העסקה. אנחנו מנסים להגיע למקום הזה". לאמי הדגיש: "שלום יושג באמצעות מהלכים פוליטיים ולא באמצעות מהלכים צבאיים".

ביחס לפתרון שתי המדינות אמר: "אני דוחה עם אלו בישראל שמתנגדים לפתרון שתי מדינות, כי ללא שתי מדינות - או שתהיה מדינה אחת או שום מדינה. כמו שאמרתי, אנחנו נעשה את זה בזמן הנכון ונעבוד יחד עם הפרטנרים שלנו על הדבר הזה". לאמי הדגיש שהימשכות המלחמה בעזה ומצב ההרס הנרחב ברצועה מקדמת את ההסלמה האזורית ופוגמת באפשרות להגיע לשקט במזרח התיכון כולו. 

שר החוץ הבריטי, דייוויד למי, נמצא תחת לחץ מצד חברי פרלמנט ממפלגת הלייבור להכריז על איסור מוחלט על ייצוא נשק. עם זאת, מקורות בממשל מסרו כי התהליך צפוי להימשך מספר שבועות, שכן השרים מבקשים להשעות רישיונות ייצוא לכלי נשק ספציפיים שניתן לקשור לחשדות לפשעי מלחמה.

הסוגיה של מכירת נשק היא אחת מנקודות החיכוך הפוטנציאליות ביחסים בין בריטניה לישראל, שנמצאים במתח מאז עליית הלייבור לשלטון.  היועץ המשפטי לממשלה, ריצ'רד הרמר, ביקר בישראל בשבוע שעבר כדי להסביר את החלטת הממשלה להסיר את ההתנגדות הבריטית לצו המעצר של בית הדין הפלילי הבינלאומי נגד בנימין נתניהו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו על מג׳דל שמס. קרדיט: דוברות ראש הממשלה (צילום :דוברות רה"מ)

ייצוא הנשק הבריטי לישראל הסתכם בשנה שעברה ב-18.2 מיליון ליש"ט בלבד. עם זאת, יש חשש לפגיעה בתפקידה של בריטניה בייצור מטוסי ה-F-35, שלפי טענות ארגוני זכויות אדם, שימשו בהפצצות בעזה.

בריטניה לוחצת להישאר שותפה מדרגה ראשונה בתוכנית מטוסי הקרב האמריקאים כדי להגן על מקומות עבודה בתעשיית הנשק המקומית. יצרני נשק בריטיים מייצרים 15% מכל מטוס, על פי נתוני הקמפיין נגד סחר בנשק.

עם זאת, ביטול רישיונות הייצוא והפסקת מכירת מטוסי הקרב, המופעלים הן על ידי חיל האוויר המלכותי והן על ידי חיל האוויר הישראלי, עלול ליצור בעיה דיפלומטית שתסבך את רכישת מטוסי F-35 נוספים על ידי בריטניה ותפגע ביחסים עם ארצות הברית.