הקהילה היהודית הקטנה בארמניה הביעה בימים האחרונים את חששה מפני עלייה באנטישמיות בקרב האוכלוסייה המקומית, בעקבות עסקת נשק רחבת היקף שנחתמה לאחרונה בין ארמניה לאיראן. העסקה, בשווי של חצי מיליארד דולר, כוללת כלי נשק כמו מל"טי התאבדות, טילי שיוט ומערכות הגנה אוויריות, כפי שדווח על ידי 'איראן אינטרנשיונל'.

הרב זמיר איסייב, נשיא והרב הראשי של הקהילה הגיאורגית באזרבייג'ן, השכנה לארמניה, אמר בראיון למעריב כי "קיימת דאגה בקרב הקהילות היהודיות בארמניה ובאזרבייג'ן." לדבריו, העסקה נתפסת כהצהרת כוונות לא רק כלפי אזרבייג'ן אלא גם כלפי ישראל והקהילות היהודיות באזור, וכתוצאה מכך עולה החשש כי היחסים המתהדקים בין המדינות עלולים להוביל לעלייה באנטישמיות בארמניה.

בישראל כבר הביעו חשש בפורומים סגורים כי שיתוף הפעולה בין איראן לארמניה מהווה איום פוטנציאלי על הקהילה היהודית המקומית. חשש זה נתמך בעובדה שבשנה האחרונה הוצת בית הכנסת היחיד במדינה ארבע פעמים ונערכו מצעדים אנטישמיים בפומבי.

הרב איסייב ציין גם כי "האנטישמיות בארמניה באה גם על רקע האשמות נגד ישראל על שסייעה לחמש את צבא אזרבייג'ן בעת הסכסוך על חבל נגורנו-קראבך." לדבריו, "ארמניה, שלא מתכוונת לוותר על השטח שכבשה לפני עשרות שנים ושבאחרונה נכבש ממנה חזרה, מחפשת לחזק את עמדותיה באמצעות ברית אסטרטגית עם איראן ורכישת נשק".

בנוסף, פורסם לאחרונה כי ארמניה הכירה במדינה הפלסטינית, דבר שעורר תגובות חריפות מצד ישראל, כולל זימון השגריר הארמני לשיחת נזיפה. משרד החוץ הארמני מסר כי "ארמניה דוחה כל פגיעה בתשתיות אזרחיות, אלימות נגד אוכלוסייה ולקיחתם של בני ערובה ומצטרפת לקריאה הבין-לאומית לשחררם." עוד נכתב בהודעת משרד החוץ הארמני כי "ארמניה הצטרפה לקריאת האו"ם להפסקת אש מיידית, תוך כוונה אמיתית של ארמניה לשלום ויציבות במזרח התיכון. ארמניה דוגלת בפתרון שתי המדינות ומשוכנעת שזהו הפתרון לסכסוך. בהתבסס על כך, ועל המחויבות לחוק הבין-לאומי ועקרונות השוויון, ארמניה מכירה במדינה פלסטינית".

לסיום, הרב איסייב הזהיר כי עסקת הנשק עשויה להוביל לשיתוף פעולה צבאי ומודיעיני מוגבר בין איראן וארמניה, דבר שעלול לערער את היציבות האזורית. הוא מדגיש כי החשש אינו מוגבל לישראל בלבד, אלא גם לארה"ב, כשהשגריר האיראני בארמניה התייחס לכך ואמר כי "האמריקאים לא צריכים להתערב בפיתוח היחסים בין ארמניה לאיראן." אם אכן יתממשו החששות, ארמניה עשויה להפוך לפרוקסי נוסף של איראן, בדומה ללבנון והחות'ים בתימן.