חיסולו של ראש הלשכה המדינית בחמאס, איסמעיל הנייה, היום (רביעי) לפנות בוקר תפס את ארגון הטרור בהפתעה. הידיעה על מותו הנחיתה מכה מורלית קשה לחמאס, שהרי הוא היווה סמל בתנועה וחלק מדור המייסדים שלו. אבל לא מדובר רק בפגיעה סמלית. האימפריה מאחוריו גלגלה מיליארדי דולרים לאורך השנים, ועם הסתלקותו, עולה השאלה – מה יקרה עם ההון של הנייה?

מאז 2017, הנייה השתכן בקטאר יחד עם שאר הצמרת המדינית של חמאס, ושם בין מלונות היוקרה, הקיף את חייו בפאר ומותרות. הוא בעל הון שמוערך בכ-4 מיליארד דולר. תפקידו העניק לו גישה לסכומים גדולים שגייס לטובת חמאס דרך תרומות בינלאומיות, מיסים שנאספו ברצועה, ותמיכה פיננסית מבעלות ברית כמו איראן וקטאר. לפי דיווחים, קטאר מעבירה לחמאס בין 120 מיליון ל-480 מיליון דולר בשנה. חלק לא מבוטל מהכספים שנאספו היו עוברים גם לחשבונו הפרטי.

דיווח ראשוני בסוריה: נשמעו פיצוצים בדמשק באזור איראני, בניין הותקף
ישראל מאשרת את חיסול הנייה? הפוסט של גורם ממשלתי עורר סערה בעולם

נוסף על כך, הנייה היה ידוע ביחסיו הטובים עם השלטון באיראן. חיסולו הביא על חמאס אבידה משמעותית של איש קשר חשוב מול משטר האייתוללות – שגם גייס עבורו כספים כאמור, אך גם תחזק קשר דיפלומטי שהיעדר הגורם המרכזי בו, יביא כנראה לפגיעה בטווח הארוך ביחסי ארגון הטרור עם האיראניים.

איסמעיל הנייה ועלי חמינאי בטהרן (צילום: רויטרס)
איסמעיל הנייה ועלי חמינאי בטהרן (צילום: רויטרס)

אבל מעבר לעיסוקו בדאגה למימון ארגון הטרור, הנייה עמד בראש אימפריה כלכלית ונדל"נית שמנוהלת ע"י בנו, מעאז הנייה. מעאז ידוע כ"אבי הנדל"ן" בעזה ונוהג בסגנון חיים ראוותני ופזרני, כשהוא עובר בים מלונות יוקרה באיסטנבול ובדוחא. האימפריה המשפחתית מחזיקה באוסף גדול של וילות ובניינים ברצועה.

כך למשל, רכש הנייה בשנה שעברה אזור חוף מבוקש במיוחד בעזה במחיר מוערך של 4 מיליון דולר, שקנו לו שטח של כ-8,000 מטרים רבועים. בנוסף, המשפחה ניצלה את משבר החשמל ששורר ברצועה מאז 7 באוקטובר, והשתלטה על שוק הגנרטורים. הדרכון הטורקי בו מחזיקים הנייה ובנו, אפשר להם להרחיב את עסקיהם גם לאיסטנבול – ולהשקיע בכבדות ברכישות נדל"ניות במדינה.

סביר מאוד שהארגון ייפגע כלכלית מהיעדר המיומנות של ראש הלשכה המדינית בגיוס כספים והשליטה הכלכלית שלו בתחומים ברצועה. אך לצד זאת, חשוב לומר כי לצידו פעלו בכירי חמאס נוספים בכל הקשור למימונו. לכן, ייתכן שהפגיעה לא תהיה ממושכת, שהרי רבים ירצו לשים את ידם על הגישה למשאבים שהיו פרוסים בפניו. 

פעילי חמאס (צילום: רויטרס)
פעילי חמאס (צילום: רויטרס)

באשר לשליטה המלאה באימפריה הכלכלית שלו – היא תעבור ככל הנראה לבנו, כמנהל בפועל. מה שבטוח – חמאס יצטרך לעבוד קשה כדי למלא את החלל של מי שהפעיל ביעילות קשרים דיפלומטיים וכלכליים עבורו.