צבא רוסיה פתח הבוקר (רביעי) בסבב שלישי של תרגילים צבאיים עם נשק גרעיני טקטי, במסגרת מאמצי הקרמלין להשפיע על המערב לצמצם את תמיכתו באוקראינה. משרד ההגנה הרוסי מסר כי התרגילים יכללו יחידות מהמחוזות הצבאיים המרכזי והדרומי, המצוידות בטילי איסקנדר קצרי טווח. 

היחידות יתרגלו קבלת נשק גרעיני ממחסנים והצבתו באזורי שיגור ייעודיים. כמו כן, ישתתפו יחידות חיל האוויר שיחמשו את מטוסיהן בנשק גרעיני ויבצעו טיסות סיור. המשרד ציין כי מטרת התרגילים היא לשמור על מוכנות הכוחות למשימות קרביות.

צבא רוסיה בתרגיל צבאי בנשק גרעיני (צילום: רויטרס)
צבא רוסיה בתרגיל צבאי בנשק גרעיני (צילום: רויטרס)

הנשק הגרעיני הטקטי כולל פצצות, ראשי קרב לטילים קצרי טווח ותחמושת ארטילרית, ומיועד לשימוש בשדה הקרב. הוא בדרך כלל חלש משמעותית מנשק אסטרטגי - ראשי קרב ענקיים החמושים על טילים בליסטיים בין-יבשתיים ומיועדים להשמיד ערים שלמות. 

שני הסבבים הקודמים של התמרונים נערכו במאי וביוני. התרגילים ביוני בוצעו במשותף עם כוחות המזוינים של בלארוס, בעלת בריתה הקרובה של רוסיה. בשנה שעברה, העבירה רוסיה חלק מהנשק הגרעיני הטקטי שלה לבלארוס השכנה, הגובלת גם באוקראינה ובמדינות חברות נאט״ו פולין, לטביה וליטא. 

הפרט שפוטין מנסה להסתיר: מלאי הנשק העצום של רוסיה הולך ואוזל
התוכנית של טראמפ לסיום מלחמת רוסיה - אוקראינה: אולטימטום לקייב ואיום על מוסקבה

הנשיא האוטוריטרי של בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, נשען על קשרים הדוקים עם רוסיה וסיפק את ארצו כבסיס לשליחת כוחות לאוקראינה בפברואר 2022. הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין ופקידיו הזכירו למערב שוב ושוב את עוצמתה הגרעינית של המדינה, בניסיון להרתיע את בעלות ברית נאט״ו מהגברת תמיכתן בקייב.

פוטין ולוקשנקו (צילום: רויטרס)
פוטין ולוקשנקו (צילום: רויטרס)

הקרמלין תיאר את התרגילים עם נשק גרעיני טקטי כחלק מתגובת מוסקבה להצהרות של בעלות ברית נאט״ו המעודדות תקיפות על שטח רוסי עם נשק מערבי ואפשרות הצבת כוחות מערביים באוקראינה. על רקע הישגים קרביים אחרונים באוקראינה, הדגיש פוטין כי רוסיה אינה זקוקה לנשק גרעיני להשגת מטרותיה. עם זאת, הוא אישר מחדש כי ניתן להשתמש בו במקרה של איום על השלמות הטריטוריאלית של רוסיה, בהתאם לדוקטרינה הגרעינית של המדינה.