האמריקאים מדגישים כי המשא ומתן על הפסקת אש בעזה לא הגיע לסופו, חרף ההסלמה האחרונה שהגיעה עם חיסולו של ראש הלשכה המדינית של ארגון חמאס ואחד מדמויות המפתח, איסמעיל הנייה. עם זאת, הם מכירים בכך שהמצב הפך למורכב יותר בעקבות האירועים האחרונים - כך אמר בכיר בממשל האמריקאי לעיתון "וול סטריט ג׳ורנל".

אותו בכיר הוסיף כי בעקבות התקיפה בטהרן ביום רביעי, בכירים בממשל כבר פצחו במגעים עם גורמים ישראליים, קטריים, עיראקיים וסעודיים, בין היתר, בניסיון להציל את ההסכם.

מרגיש שגם הוא על הכוונת: התיעוד של חמינאי באשכבה של הנייה הטריף את העולם המוסלמי
דונלד טראמפ בהתבטאות חריגה: "לא ידעתי שקמלה האריס שחורה" | צפו


הגורם האמריקאי ציין כי הנשיא ביידן לא ביצע שיחות אישיות עם מקביליו האזוריים, כפי שעשה באפריל לאחר שאיראן שיגרה כטב"מים וטילים נגד ישראל בתגובה לתקיפה אווירית בסוריה שהרגה גנרל איראני. עם זאת, הנשיא וצוותו היו "מעורבים מאוד" בנושא.

האירוע מהווה מכה קשה למאמצי המשא ומתן ומעורר חששות בוושינגטון מפני אפשרות של מתקפות תגמול משמעותיות נגד ישראל בשתי חזיתות. ביום שלישי, ישראל לקחה אחריות על תקיפה אווירית בדרום ביירות שהביאה למותו של בכיר בחיזבאללה. שעות ספורות לאחר מכן, איסמעיל הנייה, אחד המתווכים המרכזיים בשיחות הפסקת האש המתעכבות, נהרג בתקיפה מסתורית בבירת איראן.

בעוד שישראל לא לקחה אחריות על התקיפה נגד הנייה, חמאס ואיראן האשימו את ישראל במעשה. גורמים אמריקאיים ציינו כי בעוד שהתקיפה בביירות הייתה צפויה, התקיפה בטהרן הפתיעה את וושינגטון והחשיכה עוד יותר את הסיכויים, שממילא היו קלושים, להשגת הפסקת אש בתיווך אמריקאי. למרות זאת, בכירים אמריקאים מדגישים כי השיחות לא הגיעו לסופן.

דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אמר "השגת הפסקת אש תמיד הייתה מורכבת. היא נותרה מורכבת", והוסיף, "איננו מאמינים שהסלמה היא בלתי נמנעת". שר החוץ אנתוני בלינקן ביקש מגורמים קטריים להעביר מסרים לאיראן, חיזבאללה ואחרים באזור במטרה להרגיע את המתיחות. ראש ממשלת קטאר הביע מחויבות להמשך המאמצים להשגת הסכם, אך הביע תסכול מכך שהתקיפות הישראליות עלולות לסכן את המשא ומתן על שחרור החטופים.