מושל פנסילבניה, ג׳וש שפירו, עלה לבמה בתיכון ויסהיקון בפרברי פילדלפיה ביום שני לקול תרועות חבריו הדמוקרטים, אבן דרך בקמפיין הבחירות של קמלה האריס ומבחן עבור המושל היהודי, כמועמד אפשרי ומוביל להיבחר כסגן הנשיאה. שפירו מלהיט ומלהיב את קהל הבוחרים, ומי שלא נראו באופק היו רבבות המפגינים הפרו-פלסטינים שרדפו דמויות פוליטיות באביב שעבר. את מקומם תפס קהל מעריץ ממחוז מונטגומרי, מקום הולדתו של שפירו, אזור מפתח כדי לזכות במדינת פנסילבניה כולה.

בעוד האריס מתכוננת להכריז על שותפה למירוץ לקראת עצרת ביום שלישי בפילדלפיה, אותן קולות נגד שפירו הם בהחלט חלק מהשיקולים סביב מועמדותו. מאמציהם של פעילי שמאל ופרו-פלסטינים לסכל את מועמדותו הציב בפני מטה הבחירות של האריס דילמה, בעוד סגנית הנשיא מתכוננת לקבל את אחת ההחלטות המשמעותיות ביותר בקריירה שלה: האם עליה לנצל את ההזדמנות להתייצב מול האגף השמאלי הקיצוני במפלגתה, או שמא עליה להימנע מהצתת סוגיה שפילגה והטרידה את המפלגה - מלחמת ישראל ברצועת עזה?

"לא אוהבת יהודים", "תאמר לי את זה בפרצוף": טראמפ והאריס מסתערים
"לעם מגיע יותר": האריס מגיבה למתקפה הגזענית של טראמפ
מקיימת ריאיונות: קמלה האריס צפויה לבחור את סגן הנשיאה בימים הקרובים

שפירו, יהודי שומר מצוות המדבר בגלוי על אמונתו, נקט בעמדה שאינה שונה בהרבה מכל אחד מהדמוקרטים האחרים הנשקלים להיות מועמדים לסגנות הנשיא, או מזו של האריס עצמה. המושל בן ה-51 עמד לצד זכותה של ישראל להגנה עצמית וגינה גילויים גלויים של אנטישמיות בקרב הפגנות פרו-פלסטיניות. הוא אינו מתנצל על אהבתו לישראל; הוא ביקר בה לעתים קרובות ואפילו הציע נישואין לאשתו שם. אך הוא גם כינה את ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, ״אחד המנהיגים הגרועים ביותר בכל הזמנים״.

פעילי זכויות פלסטיניים רואים בו דמות שונה, הפנים הציבוריות של תמיכה בלתי מתפשרת בישראל. הם מצביעים על אמרותיו של שפירו באפריל בו השווה בין הארגון הגזעני ההיסטורי ״קו קלוקס קן״ לבין ההפגנות הפרו-פלסטיניות בקמפוסים, הגדושות באנטישמיות משמאל ומימין. שפירו תמך בפיטוריה של נשיאת אוניברסיטת פנסילבניה, אליזבת מגיל, בעקבות האשמות שאפשרה סנטימנט אנטי-יהודי בוהק בתחומי האוניברסיטה שעמדה בראשה. כמו כן, שפירו עדכן לאחרונה קוד התנהגות לעובדי מדינה האוסר עליהם להתנהג בצורה ״שערורייתית או מבישה״, מהלך שפורש כמכוון נגד פעילי זכויות פלסטיניים.

המסע לסכל את מועמדותו, על פי הודאתם שלהם, אינו מאורגן היטב. הקואליציה הרופפת כוללת את הסוציאליסטים הדמוקרטים של אמריקה; Uncommitted, שניהלה קמפיין לשכנע מצביעים דמוקרטים בפריימריז להצביע הצבעת מחאה נגד הנשיא ביידן; הקבוצה היהודית האנטי-ציונית IfNotNow; וקבוצה של עוזרים פרו-פלסטינים אנונימיים בגבעת הקפיטול הידועה כ-Dear White Staffers.

גווין ניוסום, אנדי באשיר, פיט בוטיג׳יג׳, גרטשן ויטמר, מארק קלי, ג'וש שפירו (צילום: רויטרס)
גווין ניוסום, אנדי באשיר, פיט בוטיג׳יג׳, גרטשן ויטמר, מארק קלי, ג'וש שפירו (צילום: רויטרס)

היא אינה כוללת כמה מקבוצות זכויות הפלסטינים הגדולות ביותר, וגם קבוצות פרוגרסיביות בולטות יותר לא הצטרפו, כמו Justice Democrats. מתנגדי המושל פרסמו אתר אינטרנט, No Genocide Josh; קידמו עצומה מקוונת; הפיצו מאמרים נגד שפירו ברשתות החברתיות; הקימו ערוץ Signal; והוציאו פרובוקציות באינטרנט כדי לעורר התנגדות מפעילים שהתמקדו בעבר ברדיפת ביידן מהמרוץ. אך האנשים שהקימו את האתר סירבו להתראיין, במקום זאת התפארו בדוא"ל לא חתום שנשלח לעיתון ״הניו יורק טיימס״ כי ״תוך פחות משבוע העצומה שלנו צברה יותר מ-850 חתימות והמסרים שלנו ברשתות החברתיות משכו את תשומת לבם של כתבים ופוליטיקאים מרחבי המדינה״.

עבור קמפיין לאומי, 850 חתימות בקושי מהוות זכויות להתפארות. שפירו קיבל 3,031,137 קולות בניצחונו ב-15 נקודות אחוז בבחירות למושל פנסילבניה ב-2022. לא ברור אם ביקורת כזו תפגע או תעזור לשפירו, בעוד האריס שוקלת בחירה שתרגיע את המרכז הפוליטי או תרגיע את שולי הקואליציה שלה. הרעש בשמאל פשוט צריך להתעלם ממנו, אמרה פייג׳ קוגנטי, ראש העיר הדמוקרטית של העיר סקרנטון, פנסילבניה, בעלת מעמד הפועלים בעיקרה.

״תמיד יהיה איזשהו פלג בשמאל הקיצוני ובימין הקיצוני שיאמר שאף אחד לא מספיק טוב״ אמרה במשיכת כתפיים. אכן, למטה הבחירות של האריס יש הזדמנות להרחיב את הפנייה שלו על ידי הוספת שמו של שפירו לפתק ההצבעה, אומרים תומכיו. האגף הפרוגרסיבי של המפלגה כבר הופך להיות פחות קולני בביקורת שלו על עזה, בהאמינו שסגנית הנשיא מתקרבת אליהם בנושא ישראל ופלסטין עם קריאותיה הישירות להפסקת אש בעזה, הכרתה ב"רמות קטסטרופליות של אי-ביטחון תזונתי חמור" בשטח והתחייבותה "לא לשתוק" על הסבל הפלסטיני.

מפגינים פרו פלסטיניים בקמפוס בארה''ב (צילום: Ariel Hayat)
מפגינים פרו פלסטיניים בקמפוס בארה''ב (צילום: Ariel Hayat)

עם חזרתם של מצביעים פרוגרסיבים לדמוקרטים, שפירו, שסירב להתראיין, ישלים את הקואליציה שעזרה לדמוקרטים לזכות בחזרה בבית הלבן ב-2020, תוך הרגעת מצביעים יהודים ותומכי ישראל שממשל האריס לא יפנה שמאלה. כמה תומכים גם רואים גזענות בפעולה בהתנגדות לשפירו. ״כל מועמד פוטנציאלי לסגנות הנשיא הוא פרו-ישראלי״ כתב חבר הקונגרס ריצ'י טורס, דמוקרט מניו יורק, ברשתות החברתיות ביום שישי. ״הסיבה האמיתית להתנגדות למועמדותו של שפירו? אנטישמיות״.

עבור התנועה הפרו-פלסטינית, יש שמות רבים מלבדו. שפירו עשוי לעזור לנצח בפנסילבניה, אך רביול צ'ודהורי, חבר הוועד המנהל של המועצה ליחסי אמריקאים-אסלאמיים בפילדלפיה ויושב ראש משותף של ארגון Abandon Biden, המונע מהסוגיה הפלסטינית, אמר בראיון לעיתון ״הניו יורק טיימס״ כי הוא יפגע בסיכוייה של האריס במישיגן, שם אוכלוסייה גדולה של מוסלמים ואמריקאים ערבים כבר הפנתה עורף לביידן.

מבקריו של שפירו מציינים גם סוגיות אחרות, כולל תמיכתו של שפירו בעבר בשוברים לשליחת ילדים לבתי ספר פרטיים וטענות שהוא טאטא האשמות של התנהגות מינית בלתי הולמת נגד עוזר מתחת לשטיח. דוברו, מנואל בונדר, אמר שאין תוקף לאף אחת מהביקורות הללו. כל הנושאים הללו מתאגדים לקו אחד ואחיד: שפירו פשוט לא שווה את הסיכון.

קמלה האריס, דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
קמלה האריס, דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

״יש אפשרויות פחות שנויות במחלוקת זמינות״ אמר ואליד שאהיד, דובר הקבוצה הפרוגרסיבית Uncommitted. יהודי השמאל הקיצוני קפצו גם הם על עגלת המאבק.״IfNotNow והשמאל מתרגשים לראות הזדמנות ליצור ריחוק גדול יותר״ ממדיניות ממשל ביידן כלפי ישראל, אמרה שרה אברמסון, בת 30, מנהיגה בסניף פילדלפיה של IfNotNow. היא זקפה זאת לזכותה של האריס. ״מינוי ג'וש שפירו יצמצם את המרחק הזה״. תומכי המושל אומרים שהוא בהחלט שווה את זה. סקר של פוקס ניוז שפורסם ביום שישי מצא כי לשפירו יש שיעור אישור של 61 אחוז במדינה, בין הגבוהים ביותר מבין כל המושלים.