בהתפתחות דרמטית ביחסי ארצות הברית-רוסיה, דיווחה היום (חמישי) רשת בלומברג על עסקת חילופי אסירים משמעותית בין שתי המעצמות. על פי מקורות מהימנים, מוסקבה עומדת לשחרר שני אזרחים אמריקאים בולטים: העיתונאי אוון גרשקוביץ' מהעיתון ״וול סטריט ג'ורנל״, ואיש המארינס לשעבר פול וילן.

השניים, שנכלאו ברוסיה באשמת ריגול - האשמות שהוכחשו בתוקף על ידי וושינגטון - נמצאים כעת בדרכם ליעדים מחוץ לגבולות רוסיה. בתמורה, צפויה ארצות הברית לשחרר מספר אסירים שרוסיה מעוניינת בהם, אם כי זהותם טרם נחשפה לציבור. 

עסקה זו מסמנת נקודת מפנה אפשרית במערכת היחסים המתוחה בין שתי המדינות. במהלך יום חמישי, דווח ברשת בלומברג על התפתחות משמעותית ביחסי ארצות הברית-רוסיה. על פי מקורות מהימנים, מוסקבה מתעתדת לשחרר שני אזרחים אמריקאים בולטים במסגרת עסקת חילופי אסירים רחבת היקף עם וושינגטון.

מה הוא זומם? ולדימיר פוטין (צילום:  Sputnik/Sergei Savostyanov/Pool via REUTERS)
מה הוא זומם? ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Sergei Savostyanov/Pool via REUTERS)

גרשקוביץ', בן 32, נעצר במרץ 2023 ונידון ל-16 שנות מאסר. מעצרו עורר גל של עזיבות בקרב עיתונאים מערביים ברוסיה. וילן, לעומתו, מוחזק במעצר מאז דצמבר 2018, ואף הוא נגזרו עליו 16 שנות מאסר בגין האשמות דומות. 

היעלמות מסתורית של אסירים פוליטיים מציתה גל שמועות ברוסיה
בארצות הברית מעריכים: פוטין לא היה זה שהורה להרוג את נבלני

הנשיא ביידן הביע את תמיכתו הנחרצת בגרשקוביץ', בהצהירו כי העיתונאי ״לא ביצע כל פשע״ וכי מעצרו היה ״שלא כדין״. באופן דומה, הוול סטריט ג'ורנל גינה את ההרשעה וכינה אותה ״מבישה״, תוך שהוא מדגיש כי ״עיתונות אינה פשע״.

שמועות על חילופי אסירים גאו מתחילת השבוע לאחר שדווח על היעדרותם של מספר אסירים פוליטיים בולטים ממתקני מעצר ובתי כלא ברחבי המדינה. רשויות הכלא הרוסיות נותרו שותקות, מספקות לעורכי דין ובני משפחה רק פירורי מידע על העברתם כביכול של האסירים הנדונים, מבלי לציין יעד או סיבה למהלך.

לוויתו של אלכסיי נבלני (צילום: רויטרס)
לוויתו של אלכסיי נבלני (צילום: רויטרס)

נכון להיום (רביעי), רשימת השמות של אלו שנעלמו באופן מסתורי כוללים כתריסר שמות, ביניהם, כמה מאסירים הפוליטיים המפורסמים ביותר שנאסרו ברוסיה. כמו הפוליטיקאי האופוזיציונר איליה יאשין, אולג אורלוב, המייסד-שותף של ארגון זכויות האדם ״ממוריאל״; האמנית סשה סקוצ'ילנקו; ושתי עובדות לשעבר של הפוליטיקאי האופוזיציונר המנוח אלכסיי נבלני: קסניה פדייבה וליליה צ'אנישבה. חייל המארינס האמריקאי לשעבר פול וילן נמנה גם הוא עם הנעדרים ממערכת הכליאה הרוסית.

מלבד ההיעלמויות המסתוריות, מספר אירועים אחרים, נפרדים לכאורה, במהלך הימים האחרונים הזינו את החשד כי תהליך היסטורי קורם עור וגידים. ביום שלישי, הרודן הבלארוסי אלכסנדר לוקשנקו, במהלך מפתיע, חנן את ריקו קריגר, אזרח גרמני והמערבי הראשון שנידון למוות. יום לאחר מכן, ביום רביעי, סלובניה הרשיעה זוג רוסי בריגול, והורתה על גירושם.