ממשלת הלייבור עוררה זעם לאחר שיישמה "אמברגו נשק חשאי" על ישראל. שר החוץ דייוויד לאמי טען כי לא תתקבל החלטה בנוגע לייצוא נשק לפני ״הערכות זהירות של החוק״.

"אל תתעסק עם טורקיה": ישראל כ"ץ כתב פוסט על ארדואן, וזכה למיליוני צפיות ואיומים
מטוסי קרב ומשחתות בדרך למזרח התיכון: ארה"ב נערכת למתקפה האיראנית

צפוי כי לאמי יטיל איסור על נשק התקפי, שמפלגתו טוענת כי עלול להיות קשור לפשעי מלחמה לכאורה, אך דחה את החלטתו לקיץ הקרוב. עם זאת, דיווח של עיתון "הדיילי מייל" הבריטי חושף כי פקידי הממשל הקפיאו את כל הבקשות לרישיונות ייצוא נשק חדשים עד לסיום הבדיקה.

משמעות הדבר היא שחברות אינן יכולות לקבל אישור אפילו לחוזים עבור פריטים כמו מכשירי קשר צבאיים או שריון גוף עד לקבלת ההחלטה, תהליך שעלול להימשך חודשים.

דיוויד לאמי (צילום: רויטרס)
דיוויד לאמי (צילום: רויטרס)

צעד זה מעמיד למעשה את ישראל בשורה אחת עם איראן וצפון קוריאה, על אף היותה בעלת הברית החיונית ביותר של בריטניה במזרח התיכון, הנמצאת במלחמה עם החמאס וחיזבאללה.

שר החוץ בממשלת הצללים, אנדרו מיטשל, כינה את המהלך ״משונה ביותר״ בהתחשב בכך שאיראן נמצאת, ככל הנראה, על סף השקת מתקפה נגד ישראל ואמר: ״בעלת בריתנו הקרובה, ישראל, נמצאת תחת איום ישיר מחיזבאללה, שרצח 12 ילדים במתקפת טילים בסוף השבוע שעבר. רק לאחרונה נשק וכוח אדם צבאי בריטי הוצבו כדי להגן על ישראל מפני מתקפה ישירה של איראן״. 

פגיעה ישירה במג'דל שמס (צילום: Michael Giladi/Flash90 )
פגיעה ישירה במג'דל שמס (צילום: Michael Giladi/Flash90 )

הקולונל ריצ'רד קמפ, המפקד לשעבר של כוחות בריטניה באפגניסטן, אמר כי מדובר ב״אמברגו נשק חשאי״, והוסיף: ״מביש שהלייבור אמרו שהם עושים דבר אחד, בוחנים את המצב, ובה בעת מטילים מה שלמעשה הוא אמברגו נשק על ישראל״. 

המדיניות אינה משפיעה על נשק המיוצא במסגרת עסקאות שכבר אושרו. אולם לנציגי איגוד הסחר הביטחוני נאמר כי לא יטופלו בקשות חדשות לרישיונות עד לקבלת החלטה על ידי הממשלה.

מקור אמר לדיילי מייל כי ״משמעות הדבר היא שכל בקשות הרישיון החדשות מוכנסות ל'חדר 101' לזמן בלתי מוגבל. במשך שנים השמאל של הלייבור ביקש לעצור את כל ייצוא הנשק לישראל, ועכשיו כשיש בידיהם את מנופי הכוח, נראה שזה הדבר הראשון שעשו״.

ידיעה זו עלולה להאפיל על ביקורו הראשון של שר ההגנה הבריטי, ג׳ון הילי, בישראל. הוא הגיע אתמול לתל אביב כדי להיפגש עם מקבילו יואב גלנט ו״דן בקשרי ההגנה החשובים בין ישראל לבריטניה״.

שר הביטחון יואב גלנט ושר ההגנה הבריטי ג'ון הילי (צילום: שחר יורמן )
שר הביטחון יואב גלנט ושר ההגנה הבריטי ג'ון הילי (צילום: שחר יורמן )

הממשלה מסרה: ״חיוני שנקיים את התחייבויותינו המשפטיות הן המקומיות והן הבינלאומיות בכל הנוגע לייצוא נשק. אנו בוחנים את העצות הזמינות ונגיע להחלטה שקולה״.