בעוד המתיחות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין הנשיא ביידן ובכירי מערכת הביטחון הישראלית גוברת סביב המשא ומתן להפסקת אש בעזה, מתגלים פרטים חדשים אודות טיוטת ההסכם המתגבשת.

גורם אמריקאי בכיר, שביקש להישאר בעילום שם בשל רגישות הנושא, סירב להתייחס לאפשרות שהנשיא ביידן יספק ערבות כתובה לתמיכה בחידוש הלחימה מצד ישראל במקרה של הפרת הפסקת האש על ידי חמאס בשיחה עם ״הניו יורק טימס״. עם זאת, הגורם חשף כי טיוטת הסכם הפסקת האש כבר מכילה מנגנוני הגנה שיאפשרו לישראל לסגת מההסכם אם חמאס יפר את תנאיו.

סער יצטרף לנתניהו? הפגנות נגד המהלך האפשרי - השר לשעבר שלח מסר ברור
איראן מביאה שחקן חיזוק: זו המדינה שצפויה להצטרף למתקפה | דיווח

גילוי זה מספק תובנה משמעותית לגבי המאמצים הדיפלומטיים המתנהלים מאחורי הקלעים. בעוד שנתניהו מבקש ערבויות נוספות מארצות הברית, נראה כי המתווה הנוכחי כבר מכיל אמצעי הגנה מסוימים עבור ישראל. הכללת סעיפים אלה בטיוטת ההסכם מדגישה את המורכבות של המשא ומתן ואת הצורך באיזון עדין בין האינטרסים של כל הצדדים המעורבים.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מחאה למען החטופים (צילום: ללא)

מצד אחד, ישנה שאיפה להשיג הפסקת אש ולשחרר את החטופים הישראלים, ומצד שני קיים הצורך להבטיח את ביטחונה של ישראל ולמנוע ניצול לרעה של ההסכם על ידי חמאס. פרט זה עשוי גם לשפוך אור על הסיבות למתיחות בין נתניהו לבין בכירי מערכת הביטחון הישראלית. בעוד שנתניהו מבקש ערבויות נוספות, ייתכן כי הבכירים הביטחוניים סבורים שההגנות הקיימות בטיוטת ההסכם מספקות ומאפשרות התקדמות מהירה יותר לקראת הפסקת אש.

הוויכוח בין הנשיא ביידן לבין ראש הממשלה, בנימין נתניהו על גישתה של ישראל לשיחות הפסקת האש, משקף את המתיחות הפנימית הגוברת בין נתניהו עצמו לבין בכירי מערכת הביטחון הישראלים, זאת על רקע התנגדותו הברורו להגיע להסכם הפסקת אש בזריזות האפשרית. הנשיא ביידן בעצמו נזף הן פומבית והן בפרטיות במר נתניהו על יחסו זה.

מנהיגים בכירים מסוכנויות הצבא והמודיעין הישראלי גם הם מתוסכלים מהצגתם הפתאומית של תנאי משא ומתן חדשים, כך אמרו שני גורמי מעורים בנושא בראיון עם ״הניו יורק טיימס״, שני הגורמים שוחחו תחת מעטה אנונימיות כדי לדון בנושא הרגיש. במשך שבועות, פקידי הביטחון התלוננו מאחורי דלתות סגורות ואמרו כי נתניהו בעצמו מעכב את השיחות על ידי, בין היתר, הצגה מחדש של דרישה שישראל תמשיך להפעיל מחסומים לאורך כביש אסטרטגי בצפון עזה במהלך כל הפסקת אש.

סינוואר ובכירי חמאס ברצועה (צילום: עטיה מוחמד פלאש 90)
סינוואר ובכירי חמאס ברצועה (צילום: עטיה מוחמד פלאש 90)

במאי, ישראל ריככה את עמדתה בנקודה זו, מה שהעלה תקוות להסכם. בסוף השבוע, התלונות הפרטיות קודם לכן זכו לאוורור ציבורי כאשר  ערוץ 12, שידרה דיווחים על ויכוחים שדלפו בין נתניהו לבין ראשי סוכנויות המודיעין החוץ והפנים של ישראל, המוסד והשב״כ.

ערוץ 12 דיווח כי הראשים האשימו את מר נתניהו בחסימת ההסכם, בעוד שנאמר כי ראש הממשלה האשים אותם בהיותם משא ומתן חלשים. נתניהו האשים את עקשנותו של חמאס בעיכוב המשא ומתן, ולא את שלו, בציינו את החלטתו לשלוח משא ומתן לקהיר בסוף השבוע כדי להמשיך בשיחות. אבל הוא לא הכחיש מחלוקות פרטיות עם ראשי הביטחון שלו, והתלונן רק שהדיווחים שדלפו היו בעצמם מזיקים למשא ומתן.

״העובדה היא שזה חמאס שמונע את שחרור בני הערובה שלנו, ושממשיך להתנגד למתווה, ולא ממשלת ישראל, שקיבלה אותו״, אמר מר נתניהו לשרים בתחילת ישיבת ממשלה ביום ראשון. חמאס הכחיש שוב ושוב את הטענה. יש פחות ויכוח בתוך הממסד הישראלי לגבי היתרונות של חיסול איסמעיל הנייה, מנהיג חמאס ומשא ומתן בכיר להפוגה, שנהרג באיראן בשבוע שעבר.

בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו (צילום: רויטרס)

תסכולו של הנשיא ביידן עם מר נתניהו קשור בחלקו להתנקשות, שהנשיא האמריקאי אמר ש"לא עזרה" לסיכויי הסכם הפסקת אש. אבל בקרב פקידי ביטחון ישראלים, ההערכה הרווחת היא שניתן עדיין להגיע להסכם תוך ימים אם נתניהו יניח בצד חלק מתנאיו, על פי שני הפקידים הישראלים שדיברו בתנאי אנונימיות. לרבים מהישראלים, מר הנייה נתפס כאיש קשר לעמיתיו החזקים יותר בעזה ולא כמקבל החלטות בזכות עצמו, ולא הייתה לו המילה האחרונה על עמדת חמאס לגבי הפסקת אש.

מר נתניהו ותומכיו טוענים שישראל לא צריכה למהר להפסקת אש שעלולה לאפשר לחמאס לשרוד את המלחמה בשלמותו, ושגם תדרוש מישראל לשחרר מאות אסירי חמאס בתמורה לבני הערובה הישראלים שנתפסו במהלך התקפת ה-7 באוקטובר.

ראש הממשלה "ראוי להערכה מיוחדת" על עמדתו, כתב אריאל כהנא, פרשן של ישראל היום, עיתון ימני מוביל, בטור בשבוע שעבר. "חמאס עדיין שולט בעזה ולכן, אם המלחמה תסתיים, ובוודאי אם היא תתחזק על ידי מאות מחבלים משוחררים, היא תתחיל מיד להתארגן מחדש מבחינה צבאית," אמר מר כהנא.

בנימין נתניהו (צילום: צילום מסך)
בנימין נתניהו (צילום: צילום מסך)

אבל למבקריו, מר נתניהו מחזיק מעמד מסיבות אישיות ולא פטריוטיות. הקואליציה השלטת של מר נתניהו תלויה בחברי כנסת מהימין הקיצוני שאמרו שיעזבו את הקואליציה אם הוא יסכים להסכם שיאפשר לחמאס לשרוד. מכיוון שחמאס דחה הפוגה זמנית, מר נתניהו חייב לכן לבחור בין הסכם ליציבות ממשלתו.

"אם זה יישאר בידי נתניהו, המלחמה לעולם לא תסתיים," כתבה סימה קדמון, מבקרת של ראש הממשלה, בטור ביום שני. כדי להקל על מצבו, מר נתניהו רוצה שמר ביידן יספק ערבות כתובה שהוא יתמוך בחידוש הלחימה הישראלית אם חמאס יחזור בו מהתחייבויות הפסקת האש שלו, על פי שני הפקידים הישראלים. התקווה היא שהסכם צדדי כזה יאפשר למר נתניהו לשכנע את שותפיו לקואליציה שהפסקת אש עשויה להיות זמנית, מה שעשוי לאפשר לו לשמור על הקואליציה שלו יחד.

אם ממשלתו של מר נתניהו תתמוטט, ישראל תעמוד כנראה בפני בחירות מוקדמות שמר נתניהו יתקשה לנצח, על פי רוב הסקרים מאז סוף השנה שעברה. ואיבוד המשרה יגביר את פגיעותו הפוליטית והמשפטית: הוא עומד כרגע למשפט על שחיתות על האשמות שהוא הכחיש.

להנהגה הצבאית של ישראל חסרים השיקולים הפוליטיים של מר נתניהו והיא קבעה בפרטיות שיש לסיים עסקת חטופים בהקדם האפשרי כדי להציל את חיי החטופים. בעוד שהצבא חילץ כמה חטופים באמצעות פשיטות ומבצעי חילוץ, גנרלים בכירים הגיעו למסקנה לפני שבועות שפעולה צבאית נוספת לשחרורם עלולה לסכן את הריגת האחרים.

יותר מ-100 חטופים ישראלים נותרים כעת ברצועת עזה, הן מתים והן חיים, נשארים בעזה, ולפחות 30 ישוחררו תוך שבועות על פי התנאים הסבירים של הסכם הפסקת אש.

נסראללה בנאומו לאחר מותו של פואד שוכר (צילום: צילום מסך)
נסראללה בנאומו לאחר מותו של פואד שוכר (צילום: צילום מסך)

מנהיגים צבאיים רוצים גם למקד את האנרגיה, המשאבים והכוחות שלהם בגבול ישראל עם לבנון, במקום בעזה. הסבירות למלחמה כוללת עם חיזבאללה, מיליציה לבנונית, עלתה בחדות בחודש שעבר לאחר תקיפה קטלנית מלבנון שהרגה 12 ילדים ובני נוער, מה שהוביל את ישראל לחסל מפקד בכיר בחיזבאללה.

ביום שני, ישראלים היו מוכנים לתגובה אגרסיבית מחיזבאללה, שרבים חוששים שתוביל למלחמה רחבה יותר, במיוחד עם איראן, הפטרון של חיזבאללה, גם מוכנה לתקוף את ישראל בתגובה להתנקשות במר הנייה. מתווכים מקווים שהפוגה בעזה תוביל להפסקת אש דומה בלבנון. חיזבאללה אמר שימשיך לירות כל עוד המלחמה ברצועת עזה נמשכת.