על פי דיווח שהגיע לידי העיתון היהודי-בריטי "ג'ואיש כרוניקל", ממשלת בריטניה כבר החלה להשעות רישיונות ייצוא נשק לישראל, בעוד השרים מבצעים בחינה מחודשת של המדיניות. הדיווח מציין כי למרות ששר החוץ דייוויד לאמי טרם קיבל החלטה סופית בנוגע להפסקת מכירות נשק, פקידי ממשל כבר הפסיקו להעניק היתרים. גורם המעורב בייצוא נשק לישראל אשר דיבר עם ״הג׳ואיש כרוניקל״ ביקש היתר מכירת נשק וקיבל הודעה שציינה כי הדבר ״לא ניתן עד שתיבחן המדיניות״. מהלך כזה עשוי להציב את ירושלים לצד מדינות כמו צפון קוריאה ואיראן בכל הנוגע לייצוא נשק בריטי.

כאשר נשאל האם הממשלה השעתה את כל רישיונות ייצוא הנשק לישראל, דובר משרד העסקים והמסחר הבריטי אמר ל״ג'ואיש כרוניקל״ כי ״חיוני שנקיים את התחייבויותינו המשפטיות הן המקומיות והן הבינלאומיות בכל הנוגע לייצוא נשק. אנו בוחנים את העצות הזמינות ונגיע להחלטה מושכלת״.

מטח לצפון: פצועים אנוש וקשה בכפר מזרעה; תיעוד: מזל"טים בשמי נהריה
צבי יחזקאלי מתריע: "אנחנו מתקדמים לעבר מלחמה כוללת"

המשרד הוסיף מאוחר יותר כי ״לא חל שינוי בגישתנו לרישיונות ייצוא לישראל. אנו ממשיכים לבחון בקשות לרישיונות ייצוא על בסיס כל מקרה לגופו בהתאם לקריטריונים לרישוי ייצוא אסטרטגי. חיוני שנקיים את התחייבויותינו המשפטיות הן המקומיות והן הבינלאומיות בכל הנוגע לייצוא נשק. אנו בוחנים את העצות בנוגע לייצוא לישראל ולא התקבלה החלטה״. 

ה"ג'ואיש כרוניקל" מדווח כי בין 7 באוקטובר לסוף מאי השנה, הונפקו למעלה מ-100 רישיונות ייצוא נשק לישראל, על פי נתוני הממשלה. הנתונים, שפורסמו ביוני לפני הבחירות הכלליות, חשפו כי 37 מהם היו למטרות צבאיות, בעוד 63 לא היו. לפי הדיווח, בעקבות פסיקה אחרונה של בית הדין הבינלאומי לצדק שקבעה כי תוכנית ההתנחלויות של ישראל אינה חוקית על פי החוק הבינלאומי, הממשלה הבריטית עומדת בפני לחץ גובר להפסיק רישיונות נשק.

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: רויטרס)
בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (צילום: רויטרס)

העיתון מציין כי הממשלה צפויה לפרסם הכרזה סופית מאוחר יותר בקיץ זה לגבי האם יפסיקו רשמית את המכירות. מאז 2008, בריטניה העניקה רישיונות לנשק בשווי כמעט 600 מיליון ליש״ט לישראל, לפי ניתוח של נתוני ייצוא ממשלתיים על ידי קבוצת לובי Campaign Against the Arms Trade, כך נמסר ל״ג'ואיש כרוניקל״.

דיווח זה עולה בקנה אחד עם דיווח נוסף של העיתון הבריטי ״הדיילי מייל״, בו נכתב כי פקידים בריטיים הקפיאו תהליכי חידוש היתרים למתן רישיונות לייצוא נשק לישראל, זאת על רקע אותה בחינה מחודשת של ממשלת הלייבור.