הנשיא ולדימיר פוטין האשים את אוקראינה ב"פרובוקציה גדולה נוספת", לאחר שגורמי ביטחון רוסיים דיווחו כי כ-1,000 חיילים אוקראיניים חצו את הגבול לאזור קורסק ברוסיה ביום שלישי. על פי הדיווחים, הקרבות באזור עדיין נמשכים.

מוסקבה טוענת כי הכוחות, בתמיכת 11 טנקים ויותר מ-20 כלי רכב משוריינים, חצו את הגבול ליד העיירה סודז'ה, כ-10 ק"מ מקו החזית. אלפי אנשים עזבו את בתיהם באזור, על פי גורמים רשמיים. אוקראינה טרם הגיבה לטענות הרוסיות.

בדבריו לפני ישיבת מועצת הביטחון במוסקבה, האשים פוטין את הכוחות האוקראיניים ב"ירי חסר הבחנה" על מבנים אזרחיים ובתי מגורים. על פי הדיווחים, הקרבות התרחשו בכפרים שונים בשטח רוסיה לאורך יום שלישי.

ולדימיר פוטין (צילום:  Sputnik/Sergei Savostyanov/Pool via REUTERS)
ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Sergei Savostyanov/Pool via REUTERS)

בעקבות זאת, בוצעו התקפות אוויר אוקראיניות שגרמו למותם של שלושה אזרחים ונמשכו לתוך הלילה, לפי הרשויות הרוסיות. מוסקבה דיווחה כי 24 אנשים, בהם שישה ילדים, נפצעו מהפגזות אוקראיניות באזור הגבול.

ביום רביעי, משרד ההגנה הרוסי טען כי מנע מהכוחות המזוינים האוקראיניים להתקדם "עמוק לתוך שטח רוסיה" באזור קורסק, וציין כי השמיד מספר כלי טיס בלתי מאוישים אוקראיניים במהלך הלילה.

חדשות רעות לישראל: זאת עסקת הנשק בין טורקיה למצרים
הקול בדולר: האיראנים חוששים מצונאמי ומסתירים משהו חריג

התראות אוויר ממשיכות להישמע בקורסק, והרשויות המקומיות קראו לתושבים להגביל את תנועתם וכל האירועים הציבוריים בוטלו. סרטונים שפורסמו ברשת - ואומתו על ידי הבי-בי-סי - הראו מטוסי קרב טסים בגובה נמוך באזור, כשעשן עולה מאזורים על הקרקע.

המושל האזורי בפועל, אלכסיי סמירנוב, אמר כי עדכן את הנשיא פוטין על המצב, שלדבריו נמצא בשליטה. סמירנוב הוסיף כי אלפי אנשים עזבו אזורים שהותקפו, ורופאים ממוסקבה וסנט פטרבורג בדרכם להגיש סיוע. קייב טרם הגיבה לדיווחים על האירועים בקורסק.

הצבא האוקראיני (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)
הצבא האוקראיני (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)

קולונל בצבא אוקראינה, ולדיסלב סלזניוב, אמר לערוץ נקסטה הבולט כי ההתקפה הייתה "מניעתית" עם הערכה של כ-75,000 חיילים רוסים שממשיכים להתקבץ קרוב לגבול. לאחר חדירה גדולה של רוסיה לאזור חרקיב הצפון-מזרחי במאי, היו חששות שמוסקבה תנסה לעשות את אותו הדבר באזור סומי שבצפון.

עם הדיווחים על כיבוש מספר יישובים וכבישים מהירים על ידי אוקראינה, ייתכן ששאיפות אלה סוכלו, לעת עתה. אולם, עם כוחות אוקראיניים שכבר מתוחים ובמיעוט, חלק מהמומחים הצבאיים מטילים ספק בחוכמה של פשיטות חוצות גבול כאלה.

זו אינה החדירה הראשונה לרוסיה על ידי לוחמים המבוססים באוקראינה. קבוצות של רוסים אנטי-קרמלין ערכו פשיטות בשנה שעברה, אשר נהדפו. הכוחות חצו שוב לאזורי בלגורוד וקורסק במרץ, שם התעמתו עם כוחות הביטחון הרוסיים. המצב ממשיך להתפתח, והשלכותיו על המלחמה המתמשכת בין רוסיה לאוקראינה עדיין אינן ברורות.