מצרים, ארצות הברית וקטאר פרסמו אמש (חמישי) הצהרה בה קראו לישראל ולחמאס לחזור בדחיפות לשולחן המשא ומתן ולהגיע להסכמות בנוגע למחלוקות האחרונות שעוד נותרו בנוגע למתווה הפסקת המלחמה וחילופי שבויים וחטופים.

"אנו המתווכים מוכנים להציע הצעה אחרונה כדי לפתור את המחלוקות שנותרו ואשר נוגעות ליישום ההסכם בצורה שתתאים לציפיות של כל הצדדים", מסרו שלושת המנהיגים. "פעלנו במשך חודשים כדי להשיג מתווה להסכם - וכעת הוא על השולחן, ורק פרטי היישום עדיין לא סוכמו". 

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה להודעת הצעת המתווכות: "ישראל תשלח ב-15 באוגוסט את משלחת המו״מ למקום שייקבע, כדי לסכם את הפרטים ליישום הסכם המסגרת".

במהלך הלילה מסר גורם מדיני אמריקאי בכיר בתדרוך עיתונאים, כי ״ביום חמישי יחודש המו״מ. אנחנו לא מצפים להשיג הסכם ביום חמישי. זו התחלה ולא סוף. יש דחיפות להחזיר את התהליך הזה חזרה למסלול״. 

הבכיר אמר כי ההזמנה לפסגה אינה קשורה ישירות למתיחות האזורית עם איראן וחיזבאללה והדגיש כי יש צורך להגיע לעסקה לשחרור החטופים, והפסקת אש בעזה לא קשר.  ״אבל איראן הצהירה פומבית שאם תהיה הפסקת אש בעזה זה ישפיע על עמדתה. אם הם יצאו למלחמה גדולה במזרח התיכון וישגרו מתקפה על ישראל - זה יסכן כל סיכוי להשגת הפסקת אש בעזה״, הוסיף. 

הפגנה לשחרור החטופים בתל אביב, 7.8.24 (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנה לשחרור החטופים בתל אביב, 7.8.24 (צילום: אבשלום ששוני)

ממטה משפחות החטופים נמסר: "אנו מודים ומחזקים את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ואמיר קטאר תמים בן חמד אל-ת'אני על מחויבותם לשחרור 115 החטופים שנמצאים כבר 308 ימים בשבי החמאס. מטה המשפחות קורא לממשלת ישראל והעומד בראשה לגלות מנהיגות גם כן ולקדם ולהשלים את הפרטים האחרונים החסרים ליישום עסקת נתניהו להשבת כלל החטופים - החיים לשיקום, והנרצחים והחללים לקבורה ראויה בארצם".

מוקדם יותר פורסם בעיתון אל-ערבי אל-ג'דיד, המזוהה עם קטאר, כי בכירים במערב מנסים לקדם הצעה חדשה, בניסיון למנוע הסלמה לאחר תגובה אפשרית של איראן והחיזבאללה לחיסולים הדרמטיים האחרונים בלב ביירות וטהרן. על פי הדיווח, ההצעה כוללת בין היתר סיכום על הפסקת אש ונסיגת כוחות צה"ל מהרצועה. 

כמו כן, במסגרת ההצעה, תתקיים עסקת חטופים, יורחב הסיוע ההומניטרי לעזה בשלב המו"מ, ותתקיים תכנית לפיתוח ושיקום הרצועה ל"תקופה מוגדרת". הדיווח מוסיף כי ההצעה הופצה בקרב גורמים מערביים וערביים הקשורים לצדדים, לרבות מדינות באזור בעלות יחסים עם איראן שפעלו לתיווך בינה לבין מעצמות המערב.

מיצב למען החטופים בירושלים (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
מיצב למען החטופים בירושלים (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

בתוך כך, בעיתון אל-אח'באר הלבנוני נטען כי במצרים מאמינים כי ניתן להגיע להסכם לאחר מינויו החדש של סינוואר. עם זאת, בדיווח נכתב בנוגע להסכם שלא יכלול שחרור של חטופים, דבר שקשה להאמין שישראל תסכים לו. 

"הממשל האמריקאי אינו רוצה, כרגע בהסלמה מקיפה, על רקע החשש שפעולות ישראליות לא מחושבות ידחפו 'והחלטות חד-צדדיות משפיעות על וושינגטון בתגובה לאפשרויות שהיא לא רוצה להגיע אליהן'", נכתב.