אחד מטילי ה"לונג מארץ' 6A" של סין התפרק במסלול נמוך סביב כדור הארץ, יוצר ענן פסולת המכיל מאות חלקים. האירוע מעורר דאגה בקהילה הבינלאומית ומדגיש את הסכנות הגוברות בחלל.

הטיל שוגר ביום שלישי ממרכז שיגור הלוויינים טאיואן כדי להציב 18 לווייני G60 במסלול. זהו השיגור הראשון של קבוצת שנגחאי ספייסקום לטכנולוגיית לוויינים, במסגרת תוכנית "אלף מפרשים" שלה.

דו"ח של המודיעין האמריקאי מעריך: איראן רצה לפצצה בחסות ההסלמה האזורית
שב״כ סניף לבנון: חיסול מפקד חמאס מצביע על שינוי אסטרטגי

מפקדת החלל של ארה"ב אישרה את התפרקות הטיל ביום חמישי. "מפקדת החלל של ארה"ב לא זיהתה איומים מיידיים וממשיכה לבצע הערכות שגרתיות לתמיכה בבטיחות וקיימות של תחום החלל," מסר דובר המפקדה.

נתוני מכ"ם מארגון המעקב LeoLabs אישרו כי האירוע יצר לפחות 700 שברי פסולת ואולי אף יותר מ-900. מאמינים כי הטיל התפרק בגובה של 810 קילומטרים מעל פני כדור הארץ, והפסולת מהווה "סיכון משמעותי למערכי לוויינים במסלול נמוך" מתחת לגובה של 800 קילומטרים, לפי חברת סלינגשוט.

פרופ' ג'ון ל. קראסידיס מאוניברסיטת באפלו הסביר כי מכיוון שהלוויינים הסיניים הוצבו במסלול סביב הקטבים של כדור הארץ, ולא במסלול משווני, הם "יחבטו בעוצמה רבה באובייקטים שאינם במסלול קוטבי" כמו שתי מכוניות המתנגשות בצומת.

זו הפעם השנייה שאחד מגופי הטילים הללו חווה אירוע התפרקות משמעותי במסלול נמוך סביב כדור הארץ. ב-12 בנובמבר 2022, גוף טיל "לונג מארץ' 6A" אחר התפוצץ באזור צפוף בלוויינים, ויצר יותר מ-500 שברי פסולת.

ד"ר יובל שטייניץ, מומחה ישראלי לחלל ולוויינים, אמר לכתבנו: "האירוע הזה מדגיש את הצורך הדחוף בפיתוח טכנולוגיות לניקוי פסולת חללית. ישראל, כמעצמת חלל קטנה אך מתקדמת, יכולה וצריכה לתרום לפתרונות בתחום זה."

תעשיית החלל הישראלית, המובילה בפיתוח לוויינים זעירים ומערכות תצפית מתקדמות, עוקבת בדאגה אחר ההתפתחויות. "הסכנה לפגיעה בלוויינים ישראליים אמנם נמוכה כרגע, אך אנחנו חייבים להיערך לתרחישים עתידיים," אמר מקור בכיר בתעשייה האווירית.

משרד המדע והטכנולוגיה הישראלי הודיע כי יקיים דיון דחוף בנושא עם נציגי סוכנות החלל הישראלית. "אנו בוחנים את ההשלכות האפשריות על תוכניות החלל של ישראל ואת הצורך בשיתופי פעולה בינלאומיים למניעת סיכונים עתידיים," נמסר מהמשרד.

אירועים כאלה מדגישים את החשיבות של היצמדות להנחיות הקיימות למיתון פסולת חללית כדי להפחית את יצירת הפסולת החדשה, ומדגישים את הצורך ביכולות מודעות חזקות לתחום החלל כדי לזהות, לעקוב ולקטלג במהירות אובייקטים חלליים חדשים שנשלחו לחלל.