טרגדיה פקדה את ברזיל אמש (שישי), כאשר מטוס נוסעים התרסק בסמוך לסאו פאולו. הרשויות הברזילאיות דיווחו כי כל 61 הנוסעים והצוות שהיו על סיפון המטוס נהרגו באסון. חברת התעופה VoePass, המפעילה את הטיסה, מסרה כי הסיבה לתאונה עדיין אינה ידועה.

טיסה 2283 של VoePass התרסקה לקראת סיום מסלולה המתוכנן בן השעתיים מקסקוול לסאו פאולו. החברה, שהינה מפעילה קטנה בשוק התעופה הברזילאי, אישרה כי 57 הנוסעים וארבעת אנשי הצוות נספו בתאונה. VoePass, הידועה בעבר כ-Passaredo, מפעילה צי של 15 מטוסי ATR ומשרתת ערים בינוניות ברחבי ברזיל. בשנה שעברה הטיסה כ-500,000 נוסעים, המהווים פחות מ-0.5 אחוז מהשוק הברזילאי.

טואילט אוקראינה: חייל רוסי נתפס בשבי - זה היחס שקיבל | צפו
באמצעות הפנדות: האם נפתח פרק חדש ביחסי ארה"ב וסין?

המטוס, מדגם ATR 72, יצא לדרכו כאשר כל מערכותיו פעלו כשורה, כך לדברי החברה. הטייסים לא דיווחו על מצב חירום כלשהו. כלי הטיס, מטוס טורבופרופ דו-מנועי, נבנה בשנת 2010 ועמד בכל התקנות הברזילאיות הרלוונטיות. המטוס התרסק באזור מגורים מעוטב דשא, אך לא פגע בבתי מגורים ואיש מהתושבים הקרובים למקום ההתרסקות לא נפגע באירוע.

ראש העיר וינהדו, דריו פצ'קו, תיאר בפני ערוץ החדשות הברזילאי גלובו: ״המטוס התרסק ליד אחד הבתים, על מגרש. ממש לידו, התושב אמר שהתעורר לרעש ויצא בריצה, וכל האנשים מסביב גם יצאו, מחשש לפיצוץ״.

רשת הטלוויזיה הברזילאית גלובו קטעה את שידורי האולימפיאדה כדי לשדר תמונות אוויריות של זירת ההתרסקות, בהן נראו כבאים מרססים מים על פס חריכה מעשן בקרקע, לצד שרידי המטוס המרוסקים. בדקה האחרונה של הטיסה, הטרנספונדר של המטוס דיווח על נפילה במהירות של בין 8,000 ל-24,000 רגל לדקה, לפי נתוני FlightRadar24. המטוס טס בגובה של 17,000 רגל רגעים לפני שצנח מהשמיים.

באזור בו המטוס איבד שליטה, הייתה אזהרה פעילה חמורה להיווצרות גבישי קרח. היווצרות קרח על מטוס בזמן טיסה עלולה להיות מסוכנת, שכן היא מכבידה על המטוס ומפחיתה את כוח העילוי שלו. רוב המטוסים מצוידים במערכות נגד הקרחה המיועדות למנוע או להפחית היווצרות קרח.

ליטו סוסה, מומחה תעופה ברזילאי, אמר בראיון לעיתון ״הניו יורק טיימס״ כי ״אין תאונה או התרסקות אוויר שנגרמת מגורם יחיד. אנחנו זקוקים לשרשרת אירועים כדי שמשהו רע יקרה. אז במקרה הזה, יתכן שקרח שיחק תפקיד״. הוא הוסיף כי בעוד שמטוסי ATR היו נוטים לבעיות הקרחה בעבר, היצרן עבד כדי להתמודד עם הבעיה.

מרסלו מורנו, החוקר הראשי של התרסקויות מטוסים בברזיל, אמר לכתבים: ״החקירה נמצאית בשלביה המוקדמים. כל דבר שאנחנו עלולים לשער ברגע זה עדיין מוקדם מאוד״. 

רבים מתושבי וינהדו, עיר של 80,000 תושבים במרחק שעת נסיעה מסאו פאולו, סיפרו כי שמעו את הרעש החזק של המטוס בעת נפילתו מהשמיים. ז׳ואו מאטוס, בן 45, סיפר בראיון ל״ניו יורק טיימס״: ״הוא היה במרחק של כ-100 מטרים, ואז הוא נפל ליד הבית של השכן שלי והתפוצץ״ הוא אמר שתפס את בנו ורץ. הלן ארלמן, סטודנטית בת 19 המתגוררת בקרבת מקום ההתרסקות, סיפרה: ״הייתי בחדר השינה שלי כשהם שמעתי התרסקות חזקה. הסתכלתי מהחלון השני. וראיתי עמוד עשן עולה״.

נשיא ברזיל, לואיז אינסיו לולה דה סילבה, ביקש לכבד את קורבנות האירוע בדקת דומייה ״עלינו רק להתאבל ולדאוג למשפחות, לדאוג לאנשים שכעת יהיו מאוד מודאגים״, אמר לעיתונאים מאוחר יותר. ״האוויר נמלא בעצב״.