הפלישה המפתיעה של אוקראינה לרוסיה נראית כמתרחבת לאזור גבול קו שני, כאשר כוחותיה של קייב טוענים כי הגיעו לכפר בתוך בלגורוד. במקביל, הקרמלין הכריז על ״מבצע נגד טרור״ באזור - אינדיקציה אפשרית לערעור הביטחון הגובר של מוסקבה חמישה ימים לאחר שכוחות אוקראיניים פתחו במתקפה חוצת גבולות. כוחות אוקראיניים ממשיכים לחדור עמוק יותר לתוך רוסיה, מה שמאותת כי מדובר במבצע ממושך יותר ולא בפשיטה קצרה. מהלך זה הפך את היוצרות במלחמה על מוסקבה, שפלשה לאוקראינה לפני יותר משנתיים.

למרות שגורמים רשמיים אוקראיניים מסרבים להגיב על המתקפה, חיילים אוקראינים הלוחמים ברוסיה החלו לפרסם יותר סרטונים ותמונות ברשתות החברתיות, המתיימרים להראות אותם בקורסק ובלגורוד. נראה כי מספר יחידות ממוכנות והתקפיות משתתפות במתקפה, מה שמרמז על כך שקייב ככל הנראה הסיטה אלפי חיילים משדה הקרב במזרח אוקראינה, שם כוחות רוסיים השיגו התקדמות.

באמצעות הפנדות: האם נפתח פרק חדש ביחסי ארה"ב וסין?
תעלומה בברזיל: עשרות נוסעים נהרגו בהתרסקות מטוס בסאו פאולו; הסיבה טרם ברורה

יהיה אשר יהיה המטרה הסופית של החדירה האוקראינית לרוסיה, היא הצליחה כמהלך משנה נרטיב ומעלה מורל עבור קייב. במקום להתאבל על התקדמות רוסיה בחזית המזרחית מדי יום, אוקראינים עוקבים בלהיטות - ומגחכים - אחר החדשות על כוחותיהם החודרים עמוק יותר ויותר לאזור קורסק הרוסי, הגובל בסומי האוקראינית.

הצפות ענק באוקראינה בעקבות פיצוץ הסכר ע"י רוסיה (צילום :רויטרס)

פרשנים טוענים כעת כי הצבא האוקראיני עשוי לנסות להסיט כוחות רוסיים מחלקים אחרים של קו החזית במזרח אוקראינה. אך אוקראינה מסתכנת גם בהסטת יותר מכוחותיה מההגנה המתוחה שם, וכמות הכוחות שרוסיה תשתמש בהם כדי להתמודד עם המתקפה על שטחה עשויה לא לעלות על הכוח האוקראיני המחויב.

ואם אוקראינה אכן מתכוונת להחזיק ולכבוש שטח רוסי זה לתקופה ממושכת, זה ידרוש גם מספר משמעותי של חיילים שיישארו במקום. למרות שמבצע הגיוס המוגבר של קייב גייס עשרות אלפי גברים מדי חודש בקיץ זה, לא כל התגבורות הללו הגיעו לשדה הקרב, מכיוון שעליהם עדיין להשלים אימונים.

גורמים אוקראינים אמרו כי הבאת המלחמה לפתח דלתה של רוסיה תפעיל לחץ נוסף על הנשיא ולדימיר פוטין וישפרו את עמדת קייב במשא ומתן עתידי לסיום המלחמה. חיילים מגדוד ההגנה הטריטוריאלי ה-252 של אוקראינה הקליטו סרטון, שפורסם היום (שבת), בו הם עומדים מחוץ לבניין המזוהה כמועדון הכפר בפורוז - יישוב באזור בלגורוד הרוסי, פחות משני מייל מהגבול. אם הסרטון אכן אמיתי, מדובר בהרחבת מעגלי ההתקפה האוקראיני מהכפר קורסק.

ולדימיר זלנסקי (צילום: Julien De Rosa/Pool via REUTERS)
ולדימיר זלנסקי (צילום: Julien De Rosa/Pool via REUTERS)

מספר פרשנים צבאיים רוסיים ובלוגרים פרו-רוסיים טוענים כי הסרטון מהווה טקטיקת הסחה מתוזמרת כדי לבלבל את הכוחות הרוסיים. בעוד גורמים רוסיים טענו כי ההתקדמות האוקראינית נעצרה, מוסקבה גם הכריזה על ״מבצע נגד טרור״ בשבת עבור שלושה אזורים לאורך הגבול עם אוקראינה. זה כולל אבטחה מוגברת, כגון היכולת ליישב מחדש אזרחים בכפייה, בדיקות מסמכים וכלי רכב וניטור שיחות. הרשויות יכולות גם להגביל גישה לאינטרנט ולהגביל תקשורת קווית באזורים מסוימים.