ישראל העבירה הערב (שבת) מסר בשמי לבנון: בפעם השניה בתוך ארבע ימים ביצעו מטוסי חיל האוויר בום על קולי בשמי ביירות, התוצאה מאות חלונות נופצו ברובע הדחייה וברובעים נוספים בביירות. 

בשעה חמש בערב המריאו שני מטוסי קרב מסוג F16 של חיל האויר. המטוסים ביצעו ״גיחת רעש״ - טסו בגובה נמוך מעל שמי ביירות לאור יום כשהעיר מלאה בעשרות אלפי עוברי אורח. המטוסים חצו את מהירות הקול ויצרו בום על קולי שהרעיד את בניני העיר וגרם לנזק למאות בתים לאחר שהחלונות נופצו באחת. בצה״ל אומרים כי ההחלטה לבצע את הגיחה היא להעביר מסר לחיזבאללה וללבנון כי ישראל יודעת להגיע בקלות לבירות ולפגוע בביירות.

עיני נץ על הגבול ו"רישיון להרוג": כך ישראל תרתיע את חיזבאללה | האזינו
לבנון בצרות צרורות: הדלק אוזל ותחנות הכוח הולכות ונסגרות

במשך עשרה חודשים, תקיפה בפרברים הדרומיים של ביירות הייתה תרחיש בלתי סביר. אולם, לאחר חיסול "רמטכ"ל חיזבאללה" פואד שוקר ב-30 ביולי ומפגני יעף על ידי מטוסי קרב החלו התושבים לחשוש מהגרוע מכל.

רבים מהתושבים החלו לחפש דירות מחוץ לאזור, בעוד שאחרים כבר ארזו את חפציהם ועזבו. סיור בפרברים הדרומיים של ביירות - חארת חריק, אל-רווייס, ביר אל-עבד, בורג' אל-בראג'נה וכביש שדה התעופה - חושף את מה שנסראללה יעדיף להסתיר. הרחובות, שבעבר המו אדם ורכב, כעת שוממים וריקים. "העבודה ירדה בחצי בגלל המחסור בנוסעים", מספר נהג מונית בנמל התעופה בביירות לעיתון הלבנוני אל אח'בר. 

גם העסקים המקומיים סובלים מהמצב. חנויות רבות מדווחות על ירידה משמעותית במכירות. "אנשים כבר לא משוטטים בין החנויות, אלא הולכים לחנות כדי לקנות את המצרכים הבסיסיים שלהם וחוזרים הביתה", מעיד אחד מהרוכלים בשוק באזור ביירות. במקביל, גם הורים רבים דוחים את ההכנות לשנת הלימודים הבאה, בחשש שהמצב הביטחוני ימנע את פתיחת בתי הספר. "העדיפות כעת היא להבטיח דירה מחוץ לפרבר", אומר אחד הלקוחות של אחד ממשרדי הנדל"ן הגדולים בעיר. 

נמל התעופה בביירות (צילום: REUTERS/Emilie Madi)
נמל התעופה בביירות (צילום: REUTERS/Emilie Madi)

עם זאת, חלקם מתקשה למצוא מקום חדש, זאת בצל אזהרות המתפרסמות בערים שונות וסמוכות מלהשכיר נכסים לתושבים חוץ מבלי לבדוק את זהותם. הודעה שכזו פרסמה עיריית פאלוע'ה, ממזרח לביירות. "בהתאם לחוקים, בעלי בתים ודירות מגורים בתחום עיריית פאלוע'ה מתבקשים לא להשכיר אותם לאף גורם שהוא, לבנוני או לא-לבנוני, מקומי או לא-מקומי, אלא לאחר בדיקת תעודת הזהות של השוכר, וידוא עברו וקבלת אישור מראש מהעירייה", נכתב בהודעה החתומה על ידי ראש העיר ג'וזף אבו ג'ודה.

מספר משמעותי של משפחות עזבו את הפרבר, וחלקן מבלות את היום בו וישנות מחוצה לו. באחד הבניינים כל המשפחות עזבו לאזור הרי השוף. מועדון ספורט בחארת חריק סגר את שעריו לאחר שהמאמן עזב לבעלבכ. "למרות שהמלחמה עלולה לכלול את הבקאע, התקיפות שם מכוונות לבתים או לאדמות ריקות, בעוד שבפרבר הן מכוונות לבניינים שלמים. בנוסף הבקאע קרובה לסוריה, אשר נשארת כאופציה למדינת מקלט בכל פעם שהמצב מחמיר", מספר אחד התושבים. 

למרות החששות, ישנם תושבים שבחרו להישאר בבתיהם. חלקם הכינו תיקי חירום ומילאו את מכוניותיהם בדלק, מוכנים לברוח בכל רגע. מסעדות רבות מדווחות על ירידה במספר הלקוחות אשר מוערכת בכ-25%. במסעדת "אל-ג'וואד דיינינג" שנמצאת על הכביש לשדה התעופה בביירות מסבירים כי זו "תוצאה טבעית של פחד, חרדה והציפייה". לעומת זאת, מנהלי מסעדות רבים מצביעים דווקא על עלייה בשיעור המשלוחים כשלדבריהם, "נשים כבר לא מבשלות בטענה של פחד מהמלחמה". 

מרכז מסחרי בביירות (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
מרכז מסחרי בביירות (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)

כפי שפורסם "במעריב", בצה״ל מודים כי ישנה מלחמה פסיכולוגית בין חיזבאללה לישראל ולהפך. ״יש כאן פרדוקס ככל שהפערים יותר גדולים. לכן נדרשים לחזור לכלים בסיסים. לנו יש יכולות להפעיל מטוסי F35 או F15. והצד השני משגר לנו כטב"מים פשוטים שטסים מעל נהריה״.

״הם מבינים שהם חשופים זה לא נעים להם שאתה טס להם מעל הראש, מעל עיר הבירה או המדינה. ניתן תחושה שאתה בעמדה שאתה פרוץ חסר הגנה זה המסר שביקשנו והצלחנו להעביר להם״ אומרים בצה״ל.