אלפי חיילים אוקראינים השתתפו הבוקר (ראשון) בפשיטה שמטרתה לערער את היציבות ברוסיה על ידי חשיפת חולשותיה, כך מסר בכיר אוקראיני ביום השישי למבצע. ״אנחנו במתקפה. המטרה היא למתוח את יכולות האויב, לגרום לאבדות מקסימליות ולערער את תחושת היציבות ברוסיה, להראות שאין הם מסוגלים להגן על גבולותיהם״, אמר גורם ביטחוני בכיר בעילום שם לעיתון הבריטי ״הגארדיאן״. 

הצבא הרוסי טען כי אלף חיילים אוקראינים השתתפו בפשיטה חוצת הגבול שהחלה ביום שלישי שבוע שעבר, ונראה כי תפסה את הקרמלין לא מוכן, מה שאפשר לכוחות האוקראינים לחדור את קווי ההגנה הרוסיים.

דיווח דרמטי: לפי התגובה הקשה של חיזבאללה - ישראל הולכת על מתקפת מנע
אמסלם: "אני זה המדינה, מי אתם בכלל?"; המשנה ליועמ״שית: "אסור שיהיה מינוי פוליטי"

כאשר נשאל אם מספר הכוחות מדויק, השיב הגורם הרשמי: ״הם הרבה יותר.. הם נספרים באלפים״.

לאחר ימים של שתיקה רשמית, הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי אישר את המתקפה לראשונה ביום שבת, באומרו כי קייב ״דוחפת את המלחמה לשטחה של התוקפת״.

הפעולה ״העלתה מאוד את המורל של הצבא האוקראיני, המדינה והחברה״, סיפר הגורם האוקראיני לעיתון ״הגארדיאן״, שדיבר לאחר שבועות של התקדמות רוסית במזרח אוקראינה. ״מבצע זה הראה שאנחנו יכולים לצאת למתקפה, להתקדם. נראה שלרוסים יש בעיות עם תיאום ומוכנות לפעולה״, הוסיף.

חיילי אוקראינה כבשו את מחוז קורסק (צילום: רויטרס)
חיילי אוקראינה כבשו את מחוז קורסק (צילום: רויטרס)

הגורם הרשמי אמר כי הכוחות האוקראינים יכבדו את החוק ההומניטרי הבינלאומי בעודם בשטח רוסיה, וכי אין להם תוכניות לספח אזורים שהם מחזיקים כעת. ״אין רעיון של סיפוח... אנחנו פועלים בהתאם קפדני לחוק הבינלאומי״, אמר, תוך שהוא משווה זאת להפרות לכאורה של חיילים רוסים בשטח כבוש. כאשר נשאל אם לקיחת תחנת הכוח הגרעינית בקורסק הסמוכה לגבול היא מטרה, השיב: ״נראה כיצד יתפתח מבצע קורסק. אנחנו בהחלט לא נגרום בעיות לביטחון הגרעיני. זאת אנחנו יכולים להבטיח״.

הגורם הרשמי אמר כי הוא מצפה שרוסיה ״בסופו של דבר״ תצליח לעצור את הכוחות האוקראינים בקורסק ותגיב במתקפת טילים רחבת היקף שתתמקד ״במרכזי קבלת ההחלטות״ באוקראינה.

הפלישה האוקראינית לשטח רוסיה מסמנת נקודת מפנה משמעותית בעימות המתמשך בין המדינות. לאחר חודשים ארוכים של לחימה הגנתית, קייב נוקטת כעת בגישה התקפית נועזת, המאתגרת את תפיסת הביטחון הרוסית ומעוררת שאלות לגבי יכולתה של מוסקבה להגן על גבולותיה. ״שיפוט לפי השימוש הפעיל בנשק מערבי, שותפינו המערביים השתתפו בעקיפין בתכנון״, אמר הגורם האוקראיני, בתגובה לשאלה האם בעלות הברית המערביות הושארו בחשכה לגבי המתקפה האוקראינית.

במקביל לפעולות הקרקעיות, רוסיה הגבירה את מתקפותיה האוויריות על אוקראינה. לפי דיווחי חיל האוויר האוקראיני, 53 מתוך 57 כטב״מים תוקפים שהושקו על ידי רוסיה במהלך מתקפות הלילה הושמדו. בנוסף, נטען כי ארבעה טילים מתוצרת צפון קוריאה שוגרו לעבר אוקראינה.

הנשיא זלנסקי התייחס לכך באומרו: ״על פי מידע ראשוני, הרוסים השתמשו בטיל צפון קוריאני במתקפה זו - עוד מכה טרוריסטית מכוונת נגד אוקראינה. מומחי פירוטכניקה עדיין עובדים כדי לקבוע את הנתונים המדויקים לגבי טיל זה״.

תקיפות אוקראיניות בתוך שטח רוסיה (צילום :דובר צה"ל)

שני הצדדים מגבירים את מאמציהם הצבאיים. בעוד אוקראינה מנסה לשנות את מאזן הכוחות באמצעות פעולות התקפיות, רוסיה ממשיכה להפגין את עוצמתה האווירית, תוך שימוש באמצעי לחימה מתקדמים ומגוונים. הקהילה הבינלאומית עוקבת בדאגה אחר ההתפתחויות. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית קוראת לשני הצדדים ״לנהוג באיפוק מרבי כדי למנוע תאונה גרעינית בעלת פוטנציאל להשלכות רדיולוגיות חמורות״. בה בעת, הבית הלבן מנסה לברר את ״מטרות הפלישה האוקראינית״, תוך שמירה על מדיניותו המסויגת בנוגע לתקיפות בתוך שטח רוסיה.