מאות אלפי מצביעים הצביעו "נמנע" בפריימריז הדמוקרטיים השנה במחאה על מדיניות הנשיא ביידן כלפי המלחמה בעזה. כעת, משהחליפה סגנית הנשיא קמלה האריס את ביידן בראש הרשימה, מנהיגי תנועת ״הנמנעים״ (uncommitted), שמחתה נגד מדיניותו של הנשיא ביידן כלפי המלחמה בעזה, מביעים תקווה זהירה לגבי האפשרות לדיאלוג עם האריס, שהחליפה את ביידן בראש הרשימה הדמוקרטית.

עבאס עלאוויה, ממייסדי התנועה, ציין במסיבת עיתונאים: ״ישנם סימנים מוקדמים לפתיחות בהתייחסות לתנועתנו, מה שנראה כשינוי מהיחס הקודם לבקשותינו. אני בוחר להישאר אופטימי שסגנית הנשיא לא תחמיץ את ההזדמנות לאחד את מפלגתנו״.

לקראת מפגש הפסגה בעניין העסקה: אלה נקודות המחלוקת העיקריות
אמסלם: "אני זה המדינה, מי אתם בכלל?"; המשנה ליועמ״שית: "אסור שיהיה מינוי פוליטי"

לילה אלעבד, מייסדת-שותפה נוספת, הדגישה כי מועמדותה של האריס מספקת חלון הזדמנויות: ״סגנית הנשיא האריס הראתה אמפתיה רבה יותר לתנועתנו. היא דיברה על זכות הפלסטינים להגדרה עצמית ועל הסבל שהם חווים כעת. זהו שינוי קל בשפה לעומת מה שראינו מהנשיא ביידן וממשלו״.

מנהיגי התנועה ציטטו את דבריה של האריס לאחר פגישתה עם ראש הממשלה הישראלי בנימין נתניהו בוושינגטון בסוף יולי, ימים ספורים לאחר שביידן הפסיק את מועמדותו. האריס אמנם אישרה את זכותה של ישראל להגן על עצמה, אך הוסיפה: ״האופן שבו היא עושה זאת חשוב״.

קמלה האריס ובנימין נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום /לע''מ)
קמלה האריס ובנימין נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום /לע''מ)

התנועה, שצמחה מקמפיין ״הקשיבו למישיגן״ לקראת הפריימריז במדינה בפברואר, שואפת להעביר מסר חזק לביידן כי עליו לפעול יותר למניעת מותם של אזרחים בעזה. דרישותיה העיקריות הן הפסקת אש מיידית בעזה והפסקת העברת נשק אמריקאי לישראל.

במישיגן, מדינת מפתח עם אוכלוסייה ערבית-אמריקאית משמעותית, למעלה מ-100,000 מצביעים בחרו ב"לא מחויב" בפריימריז הנשיאותיים, המהווים כ-13% מכלל הקולות. בהתחשב בכך שביידן זכה במישיגן ב-2020 ברוב של 154,000 קולות בלבד, חשיבותה של קבוצה זו ברורה.

השבוע, האריס נפגשה בקצרה עם שני מנהיגים מהתנועה לפני עצרת בחירות במישיגן. עלאוויה תיאר מפגש קצר מאחורי הקלעים, בו ביקש מהאריס להיפגש לדיון על אמברגו נשק. לדבריו, האריס הגיבה בחיוב, אם כי לא התחייבה למדיניות ספציפית. עם זאת, פיל גורדון, יועץ הביטחון הלאומי של האריס, הדגיש מאוחר יותר כי ״היא אינה תומכת באמברגו נשק על ישראל״.

בעצרת במישיגן, מפגינים פרו-פלסטינים קטעו את נאומה של האריס בקריאות ״קמלה, קמלה, את לא יכולה להסתתר. לא נצביע לרצח עם״. האריס הגיבה בתקיפות, רומזת כי בחירתו של דונלד טראמפ תהיה גרועה יותר למטרתם.

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

מארגני תנועת ״הנמנעים״ מדגישים כי שינוי בשפה אינו מספיק. הם ממשיכים לדרוש הפסקת אש מיידית בעזה והפסקת מכירות נשק אמריקאיות לישראל. בנוסף, הם ביקשו זמן דיבור בוועידה הלאומית הדמוקרטית לרופא שעבד בחזית בעזה.

עבדאללה חמוד, ראש עיריית דירבורן, מישיגן, שיבח את הרטוריקה של האריס אך הדגיש ״אנחנו רוצים יותר ממישהו שהוא קשוח ברטוריקה. אנחנו רוצים מישהו שהוא קשוח במדיניות״.

תגובות המצביעים להחלפת ביידן בהאריס מגוונות. בעוד שחלק מביעים התלהבות, אחרים מחכים לראות אם יהיו שינויי מדיניות משמעותיים. ישנם גם כאלה שטוענים כי החלפת המועמד בראש הרשימה אינה משנה את חישוביהם, ושוקלים להצביע למפלגה שלישית.