טים וולץ הפך מפוליטיקאי שוליים לשם מוכר בכל בית, עלייתו המטאורית בזירה הלאומית האמריקאית קרתה בזכות בחירתו כמועמד סגן הנשיאה של קמלה האריס, שניהם רצים יחדיו כמועמדים הרשמיים של המפלגה הדמוקרטית. בפרק השני בפודקאסט ״מה חוץ״ אירחנו את עידו דמבין, פרשן לפוליטיקה אמריקאית וכותב הבלוג ״מר דמבין הולך לוושינגטון״ שיספר לנו על טים וולץ ואיך בחירתו צפויה להשפיע על המרוץ לבית הלבן.

בפרק האחרון של הפודקאסט ״מה חוץ?״, בהנחיית בר שפר, כתבת החוץ של ״מעריב״, הצטרף עידו דמבין, פרשן לפוליטיקה אמריקאית, לדיון מעמיק בהתפתחויות האחרונות במרוץ לנשיאות ארה״ב לשנת 2024. השיחה התמקדה במועמדים לתפקיד סגן הנשיאה - טים וולץ מהמפלגה הדמוקרטית ולאחר מכן גם על ג׳יי די ואנס, מועמד סגן הנשיא הרפובליקני.

כמו בסרט רע: יריב לוין חוזר לחיינו במועד הגרוע ביותר שיכולנו לבקש | בן כספית
ישראל זיו משוכנע: "קרובים למלחמה אזורית - סיפור שטרם הכרנו"

בפתיחת הפודקאסט, נשאל דמבין ״מיהו טים וולץ?״, מושל מינסוטה, שהפך לדמות מרכזית בזירה הלאומית כמועמד לסגן הנשיאה לצד קמלה האריס. דמבין הסביר כי רבים הופתעו מבחירתו של וולץ, אך ציין כי קסמו העממי ויכולתו ליצור חיבור עם תושבי אמריקה התיכונה ממצבים אותו כנכס משמעותי עבור הקמפיין הדמוקרטי ״הוא מאמן פוטבול, הוא מורה לשעבר, הוא קצת סבא של כולנו, הוא קצת הדוד החמוד.

עידו דמבין (צילום: מעריב אונליין)
עידו דמבין (צילום: מעריב אונליין)

אבל הוא גם מושל מאוד מוצלח״ ומוסיף כי כנראה שוולץ יסייע להביא בוחרים מעבודות ״צווארון כחול״ או ״מעמד הפועלים״, ויצליח ליצור חיבור עם הבוחרים, במיוחד במדינות המתנדנדות במערב התיכון האמריקאי.

בעלה של האריס רוצה להכניס מזוזה לבית הלבן (צילום :רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

לא הרבה היה ידוע על אודותיו או האידיאלוגיות הפוליטיות של טים וולץ בכל הקשור לישראל, הוא נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו אי שם ב-2019 בעת ביקר בישראל, לאחר אירועי השבעה באוקטובר הורה להוריד את הדגלים לחצי התורן כאות הזדהות עם האסון שחוו הישראלים, הוא זכה לתמיכה מקצה לקצה - גם מארגונים יהודיים אמריקאים וגם מחברי הזרם הפרוגרסיבי, חלקם מזוהים עם דעות אנטי-ישראליות ואף אמירות אנטישמיות.

עידו דמבין הסביר את המחלוקת ״יש דברים שוולץ מסכים עם הפרוגרסיבים עליהם, יש דברים שהוא מסכים עם הליברליים עליהם. והוא כנראה לא מסכים עם ראשידה טלאיב, חברת הקונגרס הפלסטינית-אמריקאית וחברת ״הסקוואד״ הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית, על זה שלישראל אין זכות קיום״. אמר דמבין, ״הוא כן מסכים עם חלק מתפיסות המדיניות שלהם, כמושל במנסוטה הוא לא הכניס את עשרת הדיברות לבתי הספר, ולא קוראים את התנ״ך [הכוונה לברית החדשה הנוצרית] בכל בוקר, אבל כן יש ארוחת בוקר וארוחת צהריים חמה לכל תלמיד בבית ספר. זה יותר חשוב לו״.

עוד טרם פורסמה בחירתה הרשמית של קמלה האריס בוולץ, עלה שם אחד שהפך במהרה לאחד המועמדים הבולטים והמובילים בבנק השמות למועמד סגן הנשיאה, הלוא הוא ג׳וש שפירו, מושל פנסילבניה היהודי. לאחר בחירתה של האריס בוולץ רבים אמרו כי הסיבה לפסילתו של שפירו היא כי הוא יהודי ״אני לא חושב שזו הסיבה.

קמלה האריס בשיחה עם הזוג אובמה (צילום: רויטרס)
קמלה האריס בשיחה עם הזוג אובמה (צילום: רויטרס)

אני כן מקבל את זה שיהדותו שיחקה תפקיד. הסיבה שהוא נחשב למועמד טוב יותר, לא הייתה יהדותו, הסיבה הייתה היותו מפנסילבניה. הוא מגיע ממדינה שנחשבת למדינה הכי חשובה בבחירות האלה״ אמר דמבין ״הסיבה היא שג׳וש שפירו הוא ׳נאמבר וואן׳ מאוד מובהק, וקמלה האריס עד זמן קצר לא הייתה - היא חיפשה מספר 2״. 

בהמשך השיחה דנו גם בשרשרת האמירות המצערת של המועמד הרפובליקני לסגן הנשיא, ג׳יי.די. ונס, ומחבר הספר ״יומני האפלצ׳ים״, דמבין הדגיש כי המפלגה הרפובליקנית בחרה בוונס כדי לפנות לקהל דמוגרפי דומה לזה של וולץ, אך הביצועים של ונס עד כה לא הרשימו. ״הפער בין ונס לבין וולץ הוא מאוד מאוד מוחשי, קל לראות אותו.

אם זה הגיל, אם זה המראה החיצוני, אם זה הרקע, ואנס בא מהמגזר הפרטי, וולץ היה חבר בית נבחרים, הוא היה מושל, הוא כבר פה איזה יותר מעשור בתוך הפוליטיקה האמריקאית. הוא לא הלך לאוניברסיטה יוקרתית כמו ג׳יי די ואנס שהלך לאוניברסיטת ייל״. דמבין הצביע על מחלוקות שונות סביב ואנס, כולל ביקורתו בעבר על דונלד טראמפ ופליטות פה אחרונות שהעמידו אותו בעמדה הגנתית ״כל האמירות שלו סייעו לתייג אותו כווירדו״.

קמלה האריס (צילום: REUTERS/Bryan Woolston)
קמלה האריס (צילום: REUTERS/Bryan Woolston)

הוא הציע כי הקשיים של ואנס עשויים להכביד על הקמפיין הרפובליקני, במיוחד בהשוואה לביצועים המלוטשים של וולץ. ״הוא אומר כמה שהוא מתנגד להגירה, אבל אשתו היא מהגרת. הוא יוצא רע מאוד באופן די עקבי, וזה גורם לזה שהוא נמצא היום במצב שרוב הציבור לא אוהב אותו, בעוד שרוב הציבור ככל שהוא מכיר את וולץ אוהב אותו, וזה אף פעם לא טוב, כשסגן נשיא אמור להיות לא מישהו שמכריע את הבחירות, אבל מישהו שעוזר, והוא כרגע לא עוזר, הוא כרגע מוריד את טראמפ, שהוא גם ככה לא דמות סופר פופולרית בפני עצמו, עוד יותר למטה״. הסביר עידו דמבין.

לקראת סיום הפודקאסט, דיברנו על התוצאות האפשריות של הבחירות ובהשלכות ארוכות הטווח על שתי המפלגות. דמבין הדגיש כי למרות שמועמדים לסגן הנשיא אינם משפיעים בדרך כלל על תוצאות הבחירות, הניגוד בין וולץ לואנס עשוי להטות מצביעים מתלבטים במדינות המפתח המתנדנדות.