הצי הרוסי הוכשר למטרה של מתקנים ברחבי אירופה באמצעות טילים עם ראשי קרב גרעיניים, כך עולה מקבצי מסמכים סודיים שנחשפו היום (שלישי) על ידי ה"פייננשל טיימס". המפות כוללות מטרות כמו חוף המערבי של צרפת וברו-אין-פנסט, בריטניה, שמופיעות בהצגה לקצינים, שלקחה מקום לפני הפלישה המלאה של רוסיה לאוקראינה.

ה"פייננשל טיימס" דיווח בעבר על אותם קבצי מסמכים סודיים שחשפו כי מוסקבה תכננה להשתמש בנשק גרעיני טקטי בשלבים המוקדמים של סכסוך עם כוח עולמי משמעותי. הגילויים החדשים מראים כיצד רוסיה דמיינה סכסוך עם המערב שיתפשט הרחק מעבר לגבולות נאט"ו הקרובים, ותכננה סדרת תקיפות נרחבות ברחבי מערב אירופה. המסמכים הוצגו ל"פייננשל טיימס" על ידי מקורות מערביים.

הפלישה לרוסיה מתגברת: אוקראינה חודרת למחוזות קורסק ובלגורוד
רוסיה - out: זו המדינה שמהווה את האיום המשמעותי, אך חסר התחכום על ארצות הברית

המסמכים, שנערכו בין השנים 2008 ל-2014, כוללים רשימות מטרות לטילים שיכולים לשאת ראשי קרב רגילים או גרעיניים טקטיים. הקצינים הרוסיים מציינים את היתרונות שבשימוש בתקיפות גרעיניות בשלב מוקדם. ההצגה מצביעה גם על כך שרוסיה שמרה על יכולת לשאת נשק גרעיני על ספינות שטח, יכולת שמומחים טוענים שהיא מסוכנת מאוד מבחינת הסלמה או תאונות.

המסמך מציין את "היכולת הגבוהה של הצי לניידות" המאפשרת ביצוע "התקפות פתאומיות ומוקדמות" ו"תקיפות מסיביות מ... כיוונים שונים". הוא מוסיף שנשק גרעיני "ככלל" מיועד לשימוש "בשילוב עם אמצעים נוספים" להשגת מטרות רוסיה.

אנליסטים שסקו את המסמכים ציינו שהם תואמים את הערכות נאט"ו לגבי איום התקיפות ארוכות הטווח של הצי הרוסי ומהירות השימוש הגרעיני של רוסיה.

המסמכים, שנעשו לצורכי הצגה ולא לשימוש מבצעי, מציגים דוגמה ל-32 מטרות של נאט"ו באירופה לצי הרוסי. ויליאם אלברק, לשעבר בכיר בנאט"ו והיום במרכז סטימסון, ציין כי הדוגמה היא רק חלק מ"מאות, אם לא אלפי, מטרות שהומצאו ברחבי אירופה, כולל מטרות צבאיות ותשתיות קריטיות".

קיבולת התקיפה של רוסיה בכל רחבי אירופה מעידה שכל יעד ברחבי היבשת יהיה בסיכון מיד עם התקשרות צבא רוסי בכוחות נאט"ו במדינות גבול כמו המדינות הבלטיות ופולין. "הם רואים בנשק גרעיני טקטי כתחמושת שיכולה לנצח את המלחמה", אמר פרופ' ג'פרי לואיס, מהאקדמיה למבצעי נשק ומדיניות גרעינית במכון מידלבורי ללימודים בינלאומיים. "הם ירצו להשתמש בהם, והם ירצו להשתמש בהם די מהר".

נשק גרעיני טקטי, שיכול להיות משוגר על ידי טילים משוגרים מהים או מהיבשה או מטוסי תקיפה, יש לו טווח קצר יותר והוא פחות הרסני מהנשקים האסטרטגיים הגדולים שנועדו לתקוף את ארצות הברית.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין איים פעמים רבות על בעלי הברית האירופיים של אוקראינה כדי למנוע מהם לתמוך צבאית בקייב. במסמך מתוארת גם האופציה של "הפגנת כוח" - פיצוץ נשק גרעיני באזור מרוחק "בתקופת איום מיידי של תוקפנות" לפני עימות אמיתי כדי להפחיד את המדינות המערביות. רוסיה מעולם לא אישרה שנשק גרעיני נכלל בדוקטרינה שלה.

המסמכים מציינים שגם לרוסיה יש את היכולת לשאת נשק גרעיני טקטי על ספינות שטח, למרות הסכם משנת 1991 בין ברית המועצות וארצות הברית להפסיק את השימוש בהם.