איראן פועלת במרץ לפיתוח תוכנית הנשק הגרעיני הסודית שלה, ומתקרבת יותר מתמיד לבניית פצצת גרעין, כך עולה מדיווח שפורסם הבוקר (רביעי) בערוץ איראן אינטרנשיונל המזוהה עם האופוזיציה. 

לפי שלושה מקורות בלתי תלויים באיראן, שבחרו להישאר אנונימיים בשל רגישות הנושא, טהרן מקדמת את תוכנית הנשק הגרעיני הסודית שלה המכונה "אמד" באמצעות שינויים במבנה ארגון החדשנות והמחקר ההגנתי (SPND), שמירה על מוחמד אסלמי כראש הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, והמשך ניסויים לייצור מפצחי פצצות גרעיניות.

בשנים האחרונות, סוכנויות הביון האמריקאיות ציינו בדיווחים השנתיים שלהן כי איראן "אינה עוסקת כעת בפעילויות העיקריות לפיתוח נשק גרעיני הנדרשות לייצור מכשיר גרעיני הניתן לבחינה". עם זאת, בדו"ח של מנהל המודיעין הלאומי לשנת 2024, שפורסם ביולי, הושמטה ניסוח זה. במקום זאת, הדו"ח ציין כי איראן "ביצעה פעילויות שממקמות אותה טוב יותר לייצור מכשיר גרעיני, אם תבחר לעשות זאת".

המידע החדש שהושג מראה כי איראן חידשה את מאמציה להשלים את מחזור ייצור הנשק הגרעיני, כולל העשרה ברמה גבוהה של אורניום, ייצור כורים לפיצוץ גרעיני, ופיתוח טילים המסוגלים לשאת ראשי קרב גרעיניים.

פחות מחודש לפני מותו של איברהים ריאסי, הפרלמנט האיראני אישר חוק אשר אישר את הקמת ארגון החדשנות והמחקר ההגנתי (SPND). SPND, שהוקם ב-2010 כזרוע של משרד ההגנה, הוסב לארגון עצמאי תחת חוק שהועבר במהירות רק שבוע לפני מותו של ריאסי. מוחסן פחריזדה, דמות בולטת בתוכנית הגרעין הצבאית של איראן, עמד בראש SPND בעבר.

פחריזדה נורה למוות בנובמבר 2020 באזור אבסרד, במעשה המיוחס למוסד. החוק החדש העניק ל-SPND עצמאות כלכלית, פוטר אותו מפיקוח משרד מבקר המדינה, ובפועל אפשר לו לפעול ללא שקיפות בנוגע לתקציבו. החוק גם קובע כי SPND ינהל את ענייניו לפי תקנות שיבטא המנהיג העליון עלי חמינאי. שינוי זה במבנה SPND הוא משמעותי, שכן הוא מעניק לארגון אוטונומיה ייחודית, ומאפשר לו להמשיך את מורשת עבודתו של פחריזדה, במיוחד בתחום ייצור כורי פיצוץ גרעיניים.

המדען מוחסן פחריזאדה (צילום: רשתות ערביות)
המדען מוחסן פחריזאדה (צילום: רשתות ערביות)

ב-20 בינואר, הרפובליקה האיסלאמית שיגרה לוויין בשם סוראיה למסלול באמצעות משגר לוויינים דלק מוצק בן שלושה שלבים בשם קאאם-100, שפיתחה משמרות המהפכה (IRGC). מהלך זה זכה לגינויים מגרמניה, בריטניה וצרפת, אשר פרסמו הודעה משותפת בהן טוענות שהטיל קאאם-100 עושה שימוש בטכנולוגיה של טילים בליסטיים לטווח ארוך.

מאז נסיגת ארה"ב מהסכם הגרעין (JCPOA), איראן הגבירה את רמות העשרת האורניום שלה ל-60% והצטברה כמות מספקת של אורניום מועשר לייצור מספר פצצות גרעין בזמן קצר. היכולת לבנות נשק גרעיני כוללת מחזור מורכב עם שלושה מרכיבים חיוניים: אורניום מועשר ברמה גבוהה, בניית מפצח ופיתוח מערכת שיגור המסוגלת לשאת ראש קרב גרעיני. 

מקורות מציינים כי מאמצי טהראן לשגר לוויינים באמצעות משמרות המהפכה הם חלק מתוכניתה לפיתוח טילים המסוגלים לשאת ראשי קרב גרעיניים. מצד שני, SPND ממשיך לעבוד על ייצור מרכיב קריטי נוסף בתוכנית הגרעין של איראן: פיתוח כורי פיצוץ גרעיניים. פרויקט זה נמשך בסודיות תחת הכינוי "פרויקט 110" לאחר גילוי "פרויקט עמוד" ב-2003. 

מסמכים מגלים כי לאחר 2003, טהראן המשיכה לעבוד על מפעילים נייטרוניים לראשי קרב גרעיניים באתר אבדה, שבו בוצעו ניסויים קודמים במפצחים. לפי מקורות, SPND החל בפרויקט בשם "מטפז" במתקן אבדה ב-2011, מעורב בו אחד משלושת הדמויות המרכזיות בתוכנית הגרעין הצבאית הנוכחית של איראן. הרפובליקה האסלאמית טענה בעבר כי פרויקט זה הופסק. צילום מ-2018 מראה שטהראן ביצעה ניסויים במפצחי פצצות גרעיניות בשנתיים שקדמו לתאריך זה, תקופה בה ההסכם הגרעיני עדיין היה בתוקף.

סעיד בורג'י, מומחה לחומרים נפיצים ומתכות מאוניברסיטת מאלק אשטאר, הקשור למשרד ההגנה, היה דמות מרכזית בתוכנית הנשק הגרעיני של טהראן. במשך תקופה, פעל תחת הכינוי של חברה בשם "אזר אפרוז סעיד הנדסה", שטענה לייצור מיכלים כדוריים לתעשייה הפטרוכימית.

בורג'י חשף את מסמכי הגרעין של איראן, טהראן הבינה כי האתר נחשף ומיהרה להרוס אותו, כפי שמאשרים תמונות לוויין. לפי המידע באיראן אינטרנשיונל, בורג'י חידש לאחרונה את פעולתו תחת הכינוי של חברה בשם "ארוין כימיה אבזר", בטענה שהוא עוסק בתעשייה הפטרוכימית. בספטמבר 2022, בורג'י העביר חלק ממניותיו בחברה זו למרכז לצמיחת יחידות טכנולוגיות הגנה מתקדמות, הקשור ל-SPND. שותפו, אכבר מוטלביזדה, ששימש בעבר כיועץ למוחסן פחריזדה ולראש קבוצת "שאהיד כרימי" ב-SPND, גם שיחק תפקיד משמעותי בפעילויות אלה.

בורג'י ומוטלביזדה, הנמצאים כיום תחת סנקציות אמריקאיות, פיקחו על פיתוח כורי פיצוץ גרעיניים תחת פיקוחו של גנרל רזה מוזפריניה. מוזפריניה, נשיא לשעבר של אוניברסיטת מאלק אשטאר וסגן לשעבר במחקר תעשייתי במשרד ההגנה, היה המחליף של פחריזדה ב-SPND בשלוש השנים האחרונות. הוא היה חלק מתוכנית הנשק הגרעיני של איראן במשך שנים רבות. 

מקור במשרד ההגנה אמר לערוץ איראן אינטרנשיונל כי הקמת SPND כארגון עצמאי עם תקציב עצמאי וללא פיקוח היא חלק מרכזי בתוכנית הנשק הגרעיני של הרפובליקה האיסלאמית.

לתוכנית יש גם שחקן מרכזי נוסף. מוקדם יותר השבוע, מסעוד פזשכיאן, נשיא איראן החדש, השאיר את מוחמד אסלמי כראש הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן. אסלמי הוא דמות מפתח בתוכנית הנשק הגרעיני של איראן, שונה במידה רבה מהקודמים לו בתפקיד.

מוחמד אסלמי (צילום: WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
מוחמד אסלמי (צילום: WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)

בין השנים 1987 ל-1989, ניהל אסלמי משימה רגישה כסגן ראש פרויקטים לפיתוח בארגון התעשיות הביטחוניות. הוא עמד בראש צוות שנשלח על ידי הרפובליקה האיסלאמית לדובאי לפגישה סודית עם עבדול קדר חאן, המדען הפקיסטני שהודה מאוחר יותר בהעברת טכנולוגיה גרעינית וציוד העשרה לאיראן. 

באחד ממסמכי הגרעין שנגנבו מאיראן, תפקידו של אסלמי נזכר באופן בולט. כראש המכון להכשרה ולמחקר בתעשיות הביטחוניות, הוא פיקח על כל היבטי התוכנית הגרעינית הצבאית של איראן, כולל פרויקט עמוד, שפורסם על ידי פחריזדה

אסלמי המשיך לכהן כסגן לעניינים תעשייתיים ומחקריים במשרד ההגנה במשך שנתיים לאחר החתימה על ההסכם הגרעיני (JCPOA). לפי מקורות במשרד ההגנה ו-SPND, ההשארה של אסלמי בתפקידו הונחתה על ידי חמינאי כדי לשמור על האחידות בצוות החדש המוביל את תוכנית הגרעין הצבאית של איראן.

דיפלומט מערבי אמר לערוץ איראן אינטרנשיונל כי הפעילויות הגרעיניות החשודות של איראן עוררו דאגה בארצות הברית, בישראל ובמדינות אירופיות. בעקבות ההתפתחויות במזרח התיכון, כולל חיסולו של איסמעיל הנייה, מדיניות ההרתעה של איראן, שהתבססה רבות על כוחות שליחים, איבדה את אפקטיביותה, דבר שחמינאי ואנשי ממשלה אחרים מודעים לו היטב. 

הבית שבו שהה איסמעיל הנייה בטהרן (צילום: רשתות חברתיות)
הבית שבו שהה איסמעיל הנייה בטהרן (צילום: רשתות חברתיות)

מציאות זו ייתכן וגרמה לאיראן  לשקול לעבור למודל הרתעה אחר. ביום שבו פזשכיאן הציג את המינויים שלו לפרלמנט, חבר הפרלמנט מוחמד רזה סבאג'יאן אמר במושב הפתוח, "איזה הגיון או חוק קובע שכוחות עריצים צריכים להחזיק בנשק גרעיני, אך איראן לא?" הוא הוסיף, "אנו קוראים למועצה לביטחון לאומי העליונה לבחון את הנסיבות החדשות ולהמליץ למנהיג העליון, בהתחשב במשפט האיסלאמי הדינמי, לפנות את הדרך לפיתוח נשק גרעיני." זה עשוי להיות החץ האחרון, ואולי המסוכן ביותר, בקשת של חמינאי.

ההתפתחויות האחרונות בתוכנית הגרעין של איראן מצביעות על חשש גובר מהאפשרות שהמדינה עשויה להתקדם במהירות לעבר ייצור נשק גרעיני. עם עצמאות הכלכלית של SPND והמשך הפיתוח של כורי פיצוץ גרעיניים, השפעותיו של שינוי זה על האזור והעולם עלולות להיות משמעותיות.

איראן, שהייתה תחת פיקוח בינלאומי במידה רבה בעקבות ההסכם הגרעיני, עשויה להחמיר את המתיחות עם מדינות המערב ועם שכניה במזרח התיכון. פעילויותיה הגרעיניות המואצות והפיתוחים האחרונים ב-SPND מצביעים על כך שהרפובליקה האיסלאמית מתמודדת עם לחץ פנימי לדחוף את תוכנית הגרעין שלה קדימה, תוך התמקדות במטרות אסטרטגיות ארוכות טווח.

במקביל, חוסר היכולת של מדיניות ההרתעה המבוססת על כוחות הפרוקסי שלה ליצור יציבות, יכול להוביל את איראן לבחון מחדש את גישתה לביטחון ולמדיניות האזורית שלה. אם איראן תבחר להמשיך במסלול זה, התגברות התוכנית הגרעינית שלה עשויה להוביל לסנקציות בינלאומיות נוספות, ולהגביר את הסיכון לקונפליקט צבאי.