הכוחות האוקראינים ממשיכים להפציץ כוחות רוסיים מתוך שטח ארצם, קייב טוענת כי היא הפציצה אזורים רוסיים בטילים וכטב״מים ובכוונתה להמשיך להעמיק את פלישתה במה שהפך לפלישה הזרה הגדולה ביותר לשטחה הריבוני של רוסיה מזה עשרות שנים. הבית הלבן הגדיר את המבצע השאפתני והנועז של צבא אוקראינה בתור ״דילמה אמיתית״ לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. צבא אוקראינה מחזיק כעת בכ-30 יישובים על פני כ-800 קמ״ר במחוז קורסק - כך לפי ניתוח שביצעה סוכנות הידיעות הצרפתית על בסיס מפות שפרסם המכון לחקר המלחמה (ISW) הבריטי. לפי דיווחים בכלי תקשורת רוסיים שהתפרסמו בימים האחרונים - למעלה מ- 120 אלף בני אדם אולצו להתפנות מבתיהם באזור קורסק ו- 11 אלף בני אדם נוספים פונו מאזור בבלגורוד.

המבצע הצבאי ההרפתקני החל בשעות המוקדמות של ה- 6 באוגוסט, בו אלפי חיילים אוקראינים פרצו את הגבול הרוסי של מחוז קורסק המערבי ברוסיה. פוטין הגדיר את המבצע ״פרובוקציה משמעותית שמטרתה להשיג יתרון במשא ומתן עתידי להפסקת אש״, שירות ביון החוץ של רוסיה האשים את נשיא אוקראינה זלנסקי בנקיטת צעדים ״שעלולים לגרום להסלמה מעבר לאוקראינה״. במבוכה לרוסיה, אוקראינה הצליחה לכבוש חלק ממחוז קורסק. למרות הצהרת פוטין כי הצבא הרוסי ידחוף החוצה את הכוחות האוקראינים, קרבות עזים עד כה לא הצליחו לגרשם. זאת למרות שרוסיה דיווחה הבוקר (רביעי) כי השמידה 117 כטב״מים אוקראינים במהלך מתקפה לילית, רובם במחוזות קורסק, וורונז', בלגורוד וניז'ני נובגורוד. מפקדים רוסים טענו כי החזית בקורסק התייצבה, אך הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי אמר כי כוחותיו ממשיכים להתקדם שם והורה לגנרלים שלו לפתוח ״בצעדים המרכזיים״ הבאים במבצע.

נשיא ארה״ב, ג׳ו ביידן, אמר כי גורמים אמריקאיים נמצאים בקשר תדיר עם מקביליהם באוקראינה בנוגע לפלישה לרוסיה, אשר לדבריו ״יצרה דילמה אמיתית״ עבור פוטין, שהורה על כניסת אלפי חיילים לאוקראינה ב-2022. הבית הלבן ציין כי אוקראינה לא סיפקה התרעה מוקדמת על הפלישה וכי לארצות הברית לא הייתה מעורבות במבצע, אם כי גורמים רוסיים רמזו כי התומכים המערביים של אוקראינה בוודאי ידעו על ההתקפה. גורם אמריקאי אמר כי נראה שמטרת הפלישה לקורסק היא לאלץ את רוסיה למשוך כוחות מאוקראינה כדי להגן על שטח רוסי מפני ההתקפה החוצה את הגבול.

רוסיה במגננה

פוטין אמר השבוע (שני) כי אוקראינה ״בעזרת אדוניה המערביים״ מנסה לשפר את עמדת המיקוח של קייב לקראת שיחות שלום אפשריות ולהאט את התקדמות הכוחות הרוסיים ותהה איזה תהליך משא ומתן יכול להתקיים עם אויב שאשם בירי חסר הבחנה על אזרחים רוסים ומתקנים גרעיניים. גורמים רוסיים טוענים כי אוקראינה מנסה להראות לתומכיה המערביים שהיא עדיין מסוגלת לבצע מבצעים צבאיים גדולים, בדיוק כאשר גובר הלחץ על קייב ומוסקבה להסכים לשוחח על הפסקת המלחמה, על ידי הבאת המלחמה לפתחה של רוסיה, אוקראינה אילצה כמעט 200,000 רוסים לפנות אזורי גבול.

מושל מחוז הגבול הרוסי בלגורוד, ויאצ'סלב גלדקוב, הכריז על מצב חירום אזורי ביום רביעי, בציינו התקפות מתמשכות של כוחות אוקראיניים. ״המצב במחוז בלגורוד ממשיך להיות קשה ומתוח במיוחד״, אמר גלדקוב בסרטון שפורסם באפליקציית המסרים טלגרם. הפגזות יומיומיות על ידי הכוחות המזוינים האוקראינים הרסו בתים, הרגו ופצעו אזרחים, הוסיף.