בית המשפט החוקתי של תאילנד הדיח היום (רביעי) את ראש הממשלה סרטה תוויסין מתפקידו, דבר שהטיל את המדינה לתוך מהומה חדשה ויצר אי-ודאות עמוקה יותר לגבי העתיד הפוליטי של הכלכלה השנייה בגודלה בדרום-מזרח אסיה. טאוויסין, שנכנס לתפקידו לפני קצת יותר משנה, הואשם בהפרת סטנדרטים מוסריים ואתיים המעוגנים בחוקה, כיוון שמינה לקבינט שלו בעל ברית של התורם שלו, תקסין שינוואטרה.

הדחתו של טאוויסין הנה למורת רוחם של רבים מאזרחי תאילנד, הרואים במקרה הדחתו של ראש הממשלה התאילנדי אינדיקציה נוספת לחתירתו של גוף לא נבחר תחת ריבונות העם. בשבוע שעבר, אותו בית משפט הורה על פיזור מפלגת ״התנועה קדימה״, מפלגה פרוגרסיבית שזכתה בבחירות אשתקד אך נחסמה מלהרכיב ממשלה. בית המשפט החוקתי קיבל את ההחלטה ביום רביעי אחר הצהריים ברוב של 5 מול 4.

ראש ממשלת יפן, פומיו קישידה, התפטר מתפקידו

ביום רביעי, מר סרטה אמר לכתבים שהוא קיבל את פסק הדין. "הפרק הזה הסתיים כפי שבית המשפט החוקתי החליט", אמר מחוץ ללשכתו.

התיק נגד סרטה נבע ממינויו של פיצ'יט צ'ואנבן, עורך דין ומתקן לשעבר שלו, ללשכת ראש הממשלה בחודש מאי. מר פיצ'יט נידון בשנת 2008 לשישה חודשי מאסר בגין ניסיון שוחד. מינויו גרם לעתירה שהגישו 40 סנאטורים שמונו על ידי צבא הקוראים להדיחו מתפקידו בשל הפרת החוקה. למרות שמר פיצ'יט התפטר בסופו של דבר, בית המשפט המשיך לדון בתיק.

ההחלטה מגיעה שבוע בלבד אחרי שבית המשפט בתאילנד החליט לפזר את המפלגה השלטת PTP שנה בלבד אחרי שזכתה בניצחון סוחף.

הסיבה לפיזור המפלגה היא החלטה שקבעה כי המפלגה מערערת את המלוכה. בחודש ינואר, מנהיג המפלגה הקודם, פייטה לימג'רואנרט, הואשם בניסיון להביא את המלוכה לסופה.