ההסתה הרעילה נגד ישראל בפרט, ונגד יהודים בכלל, ברשתות החברתיות נמשכת ואף מתרחבת. למרות צמצום הלחימה בעזה, הרג הילדים במג'דל שמס מרקטה ששיגר חיזבאללה, והאיומים החוזרים ונשנים מכיוון איראן על ישראל – גורמים רבים ברשתות החברתיות ממשיכים להפיץ שנאה ולהאשים את ישראל ברצח מכוון. 

לפעמים אף מדובר בגורמים רשמיים שלא מסתתרים מאחורי פרופיל עלום. למשל נשיא איגוד העובדים של קנדה, פרד האן, שמרבה להפיץ תעמולה אנטישמית ברשתות, שיתף בימים האחרונים את הסרטון הבא, שמדמה לכאורה ספורטאי אולימפי ישראלי שקופץ למים והופך לטיל שרוצח אוכלוסייה חפה מפשע בעזה.

"מרד חסר תקדים": הדמות המרכזית בהדחתו של ג'ו ביידן נחשפת  
בזמן שנסראללה מאיים: אנשיו ממשיכים להיעלם מהמפה

שימוש שכזה במשחקים האולימפיים, שהסתיימו רק השבוע, אותר בעוד כמה חשבונות ומקורות. במכון המחקר MEMRI טוענים כי לפחות בחלק מהמקרים מדובר בהפקות איראניות שנוצרות בחסות ובמימון איראני ומטרתן להפוך לסרטונים ויראליים ברשתות. דוגמא לסרטון כזה מובאת בלינק הבא, שבו ניתן לראות ספורטאי ישראלי במשחקים האולימפיים שלוחץ ידיים ליריביו, ואלה מגלים שידיו מגואלות בדם (פלסטיני, מן הסתם) – ובתגובה הם מורחים את הדם בחזרה על בגדיו של הישראלי לאות קלון.

יש לציין שסטנדרט כפול בנושא אנטישמיות עלה השבוע לכותרות גם כן בהקשר האולימפי, לאחר שזוכה מדליית הארד בג'ודו פיטר פלצ'יק צייץ לאחר זכייתו "ממני אליכם, באהבה", כשהוא מתייחס לחיילי צה"ל – מה שגרם לעיתונאי שוויצרי לחזור על טענות השווא של ג'יבריל רג'וב ולטעון שפלצ'יק סותר את "הרוח האולימפית", ולוועד האולימפי להודיע שהוא יפתח בבדיקה של המקרה. כל זאת בשעה שהאצן הצרפתי ל-400 מטרים, מוחמד עבדאללה קונטה, מצייץ כבר שלוש שנים נגד ישראל, ורק כעת לאחר המשחקים הושעה על ידי איגוד האתלטיקה הצרפתי.

בתוך כך, בארצות הברית פורסם השבוע כי ענקית הטכנולוגיה "אינטל" פיטרה מהנדס ישראלי בניו יורק לאחר שזה התלונן על הבוס שלו שמסמן לייקים לציוצים פרו-חמאסיים ברשת X (טוויטר לשעבר). לא מדובר כמובן רק באנשים רמי דרג או בהסתה איראנית, אנו עדים בשבועות האחרונים גם לעלייה בכמות השקרים שמופצים על ישראל, כאשר גם ברבים מהמקרים המילה "יהודים" היא זו שנמצאת בפרונט (ולאו דווקא ישראלים). מכך ניתן להבין כי לא רק שאין מדובר בביקורת לגיטימית, אלא שהיא גם מכוונת לפגיעה ביהודים באשר הם יהודים - ובכל העולם. זו למשל מטרתה של החולצה, שהוצאה למכירה בצפון אמריקה ובמרכזה הכיתוב: "יהודים אונסים ילדים" (מצורפת תמונה). במקביל זוהו גם קריאות לפגיעה בתיירים ישראלים ברחבי העולם.

העלייה בפרסומים האנטישמיים ברשת זוהתה למרות ההצרה של פייסבוק בחודש שעבר, לפיה זו מתחייבת להסיר תכנים אנטישמיים שיוצגו כ"אנטי-ציוניים" ולכן לכאורה לגיטימיים. בדו"ח שפרסמה בחודש יולי ההסתדרות הציונית העולמית נטען כי אם בעבר רק 4.5% אחוז מהאנטישמיות המנוטרת ברשת כוונה לפגיעה פיזית בישראלים וביהודים, הרי שבחודשים האחרונים מדובר כבר ב-18% מכלל הקריאות האנטישמיות. במסמך אף מצוין כי יוטיוב הייתה הרשת שהסירה הכי הרבה תכנים המדווחים כאנטישמיים (45%), בעוד שרשת X (טוויטר לשעבר) הסירה רק 6.82% מהתכנים האלה.

"אנחנו עדים לעלייה מבהילה של הסתה אנטישמית ברשת, שמכוונת לכלל היהודים, מציגה אותם כדמון חובב דם והרג, קוראת לפגיעה מפורשת ביהודים באשר הם, ומשתמשת בעלילות מומצאות לצורך הצדקת הקריאה הזו", מסבירה ראש המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית, ד"ר רחלי ברץ ריקס. "למרות התמקדות העולם בחשש ממלחמה אזורית מול איראן וירידת הדיווחים מעזה, ולמרות הפניות המרובות והצפת הבעיה מול הקודקודים המנהלים את הרשתות החברתיות - האנטישמיות ממשיכה לשגשג במרחב הדיגיטלי. זה קורה כשברקע ישראל הפכה לתירוץ האולטימטיבי שמצדיק לכאורה קריאות קיצוניות כאלה".