לקראת חידוש המשא ומתן לגיבוש מתווה להחזרת החטופות והחטופים והגעתו של המזכיר האמריקאי אנתוני בלינקן לסבב נוסף באזור, שוחחנו עם ד"ר שי הר-צבי, חוקר בכיר במכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן ולשעבר מנכ"ל בפועל של המשרד לנושאים אסטרטגיים, באשר לצעדים הצפויים מצד הממשל האמריקאי.

כל העיניים על שיקגו: יממה לפתיחת הוועידה הדמוקרטית בעיר, קולות המפגינים מתחזקים
לחפור את גופות החללים: כך תכנן חמאס לסחוט את בריטניה | דיווח

לטענתו של הר-צבי, "עם תום סבב השיחות בקטר, דומה שהממשל האמריקאי יכול לעת עתה להסתכל על השבוע האחרון בשביעות רצון זהירה. לא בכדי הממשל מנסה לפזר אופטימיות לגבי המשך המשא ומתן, אם כי גם לו ברור שהמצב מאוד נזיל ויכול להשתנות במהירות מקצה לקצה".

"המתקפה מצד איראן וחיזבאללה נדחתה בחסות המו"מ, וככל הנראה גם נוכח ההתייצבות המרשימה של ארצות הברית לצידה של ישראל, והחשש מעוצמת תגובת הנגד של ישראל".

אנתוני בלינקן בישראל (צילום: רויטרס)
אנתוני בלינקן בישראל (צילום: רויטרס)


"מהדיווחים השונים ניתן בזהירות הראויה להתרשם כי השיחות בקטר אמנם לא הניבו פריצת דרך, אך ככל הנראה הושגה התקדמות מסוימת, וכראיה העובדה שהמו"מ צפוי להימשך השבוע בקהיר. גם בזירה הפנימית, ביידן והאריס יכולים להיות מרוצים מהמשך המומנטום וממה שנראה כרגע כהובלה של האריס במספר מדינות מפתח. אם כי ברור לחלוטין שהדרך לניצחון עוד ארוכה ורצופה במכשולים ובתפניות".

להערכת הר-צבי, "סביר כי הממשל ימקד את המאמצים מצידו במספר מסלולים מקבילים, המשפיעים ישירות זה על זה. מסלול אחד: המשך המשא ומתן לגיבוש הסכם, מתוך הבנה שזה המפתח להפסקת אש או להסלמה אזורית. הציטוטים מפי גורם אמריקאי שלא ניתן להמשיך במשא ומתן בתקווה להשיג את העסקה המושלמת, שכן לא יישארו חטופים בחיים, נועדו להעביר מסר ברור לנתניהו כי אין הגיון בהתמהמהות נוספת".

"מסלול שני: המשך הפעילות המדינית והצבאית להרתיע את איראן וחיזבאללה מלתקוף את ישראל. זאת, תוך ניסיון לגבש את הקואליציה הבינלאומית והערבית שפעלה לפני כארבעה חודשים לבלום את המתקפה האיראנית".

"מסלול שלישי: ניסיונות לגבש הסכמות לפתיחת מעבר רפיח, תוך שילוב הרשות הפלסטינית בתהליך. זאת, מתוך תקווה שהסכמה בסוגיה עשויה לסלול את הדרך להבנות רחבות יותר באשר לשיקום עזה, במעורבות של מדינות ערב המתונות".

"מסלול רביעי: קידום הבנות עם סעודיה במישור הבילטראלי ובהקשר האזורי גם יחד. בהקשר זה יוזכרו הפרסומים בימים האחרונים בתקשורת האמריקאית כי הממשל אישר, לראשונה מזה מספר שנים, למכור לסעודיה פצצות ואמצעי לחימה התקפיים ואת הציטוטים המיוחסים ליורש העצר, כי הוא חושש לחייו נוכח האפשרות לקדם את הנורמליזציה עם ישראל".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ומלך סעודיה סלמאן בן עבדולעזיז  (צילום: רויטרס)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ומלך סעודיה סלמאן בן עבדולעזיז (צילום: רויטרס)


"הממשל מבין כי הסיכויים לגבש את עסקת הנורמליזציה הגדולה עד לחילופי הממשלים בינואר 2025 קטנים, אולם דומה כי ביידן לא אמר נואש. על כן, הוא מנסה לפחות לגבש הבנות במישור הבילטראלי בין ארצות הברית לסעודיה, שיניחו את התשתית להסכם הגדול עם ישראל בהמשך הדרך".

הר-צבי הוסיף, כי "במקביל להתעסקות הרבה בענייני האזור, ביידן והאריס יהיו מושקעים השבוע בוועידה הדמוקרטית הצפויה לאשרר את מועמדותה של האריס כמתמודדות מטעם המפלגה בבחירות לנשיאות".

קמלה האריס, ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
קמלה האריס, ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)


"אחת השאלות האם הועידה תעבור בשקט, או שמא צפויות במהלכה הפגנות סוערות מצד גורמים פרו פלסטיניים כנגד מדיניות ממשל ביידן במלחמה. זאת, באופן שיכול להזכיר את המהומות שאירעו סביב הועידה הדמוקרטית באוגוסט 1968 על רקע מלחמת ויטנאם".

הר-צבי סיכם כי בשורה התחתונה, "אנחנו נמצאים בפני עוד שבוע דרמטי. המטרה המרכזית של הממשל תהיה לנסות ולגבש הבנות בשיחות בקהיר שיסללו את הדרך להסכם, ולמצער לפחות להימנע מכישלון. זאת, בשל ההשלכות הקריטיות על החטופות והחטופים, כמו גם החשש כי המשמעות עלולה להיות הסלמה אזורית רחבה".