מלחמת ישראל-חמאס פילגה דמוקרטים ברחבי המדינה, במיוחד בניו יורק, שבה האוכלוסייה היהודית הגדולה ביותר מחוץ לישראל. הפילוג בנוגע למלחמה היה ניכר בהפגנות רחוב, בקמפוסים אוניברסיטאיים ובקלפי, שם אינטרסים פרו-ישראליים סייעו להביס את חבר הקונגרס ג'מאל באומן בפריימריז הדמוקרטיים ביוני. כעת הם מאיימים לערער את הפריימריז הדמוקרטיים לראשות העיר בשנה הבאה.

המתיחות גברה בחודש שעבר, כאשר בראד לנדר, מבקר העיר ניו יורק, נכנס למרוץ לראשות העיר. לנדר, שהוא יהודי, מגדיר את עצמו כ"ציוני פרוגרסיבי", וקרא להפסקת אש תוך הבעת דאגה לחטופים הישראלים ולפלסטינים.

בחיזבאללה קראו את הדיווח על חיסול פואד שוכר ונדהמו מהדבר הבא
טראמפ רותח על האריס: "למה היא הולכת לוועידה? כי התוצאות מכורות כמובן"

חלק מהשקפותיו על המלחמה מתיישרות עם דמוקרטים יהודים אחרים כמו הסנאטור צ'אק שומר, מנהיג הרוב הדמוקרטי, אך ללנדר יש גם קשרים עם הסוציאליסטים הדמוקרטיים של אמריקה (DSA), שביקרו בחריפות את ישראל וביקשו ממועמדים להתנגד לכל מימון למדינה. עמדותיו של לנדר אינן פופולריות במיוחד בקהילה היהודית האורתודוקסית, שתמיכתה סייעה לאריק אדמס להיבחר לראשות העיר ב-2021.

חלק מבעלי בריתו היהודים של אדמס מקדמים את הרעיון שמועמדותו של לנדר אינה מתקבלת על דעתם, וחלקם אף הרחיקו לכת עד כדי הטלת ספק בקשריו ליהדות. הדבר עורר את זעמו של לנדר, שאמר בראיון כי אמונתו הייתה כה מרכזית בחייו שהוא שקל ברצינות להפוך לרב אחרי הקולג'.

הפגנה פרו-ישראלית בניו יורק (צילום: רויטרס)
הפגנה פרו-ישראלית בניו יורק (צילום: רויטרס)

"לתקוף את הזהות של אנשים - לתקוף את הזהות היהודית של אנשים - זה די מרושע וחשוד למדי," הוא אמר בראיון, והאשים את אדמס בטקטיקה זו. לנדר הוסיף: "זה לא מפתיע שמישהו שלעג לאיך שאתה מדבר יגרום לבעלי בריתו לתקוף אותך." (אדמס לעג בפומבי ללנדר, מחקה את קולו בטון אפי מוגזם).

אדמס היה תומך נלהב של ישראל, וביקר במדינה בשנה שעברה, חודשיים לפני התקפות החמאס ב-7 באוקטובר. וכאשר מחנות פרו-פלסטיניים השתלטו על קמפוסים אוניברסיטאיים בניו יורק, ראש העיר דיכא אותם בתקיפות, תוך שליחת המשטרה לסיים את ההשתלטות הסטודנטיאלית על אולם המילטון באוניברסיטת קולומביה.

הרב חיים שטיינמץ, רב בכיר בקהילת קהילת ישורון במנהטן המכהן בוועדת החוקה של ראש העיר, אמר בראיון כי אדמס ניחם את הקהילה היהודית אחרי ה-7 באוקטובר ו"נתן לנו לדעת שהוא חברנו" תוך התחייבות להגן על הקהילה מפני התקפות אנטישמיות. "אנחנו מסתכלים על כל הנושאים, והנושא הזה יקפוץ לנו לעיניים, ומועמדים שאולי לא רואים את הברית הזו כמשמעותית יישפטו בהתאם," אמר הרב שטיינמץ על הברית בין ישראל לארצות הברית.

מייקל נוסבאום, נשיא לשעבר של מועצת הקהילה היהודית של קווינס ומוציא לאור של "הנשר היומי של קווינס", אמר כי הוא "מוטרד" מעמדותיו של לנדר: "זה בלתי נתפס לתמוך במדינת ישראל תוך תמיכה ב-DSA". נוסבאום, המנהל ועדת פעולה פוליטית פרו-ישראלית, אמר כי ישקול להשתמש בה כדי להתנגד ללנדר.

ההצבעה היהודית אינה מונוליטית: יש מצביעים ליברלים בצד המערבי העליון של מנהטן ובברוקלין של הבראונסטון, מצביעים חרדים בברוקלין שתמכו בנשיא לשעבר דונלד ג'. טראמפ ודוברי רוסית בחוף ברייטון ביץ'. לנדר הוא חבר בקולות חיינו, בית כנסת פרוגרסיבי בפארק סלופ בברוקלין שקרא להפסקת אש תוך שבועות מהתקפות ה-7 באוקטובר. רב שם ערך את חתונתו ואת בר ובת המצווה של ילדיו.

רות מסינג'ר, נשיאת הרובע לשעבר של מנהטן שהיא יהודייה, אירחה אירוע גיוס כספים משותף ללנדר ולבאומן במאי. היא אמרה כי היא מאמינה שמרוץ ראשות העיר יתמקד בשירותים עירוניים ובניהול זרם המהגרים לאזור, ולא בישראל. "אני לא חושבת שזה המקום שבו המצביעים יתמקדו, ובכל מקרה, אני חושבת שהשקפותיו ברורות ומהדהדות עם הרבה מאוד אנשים בקהילה היהודית המגוונת מאוד," היא אמרה על לנדר.

בראד לנדר (צילום: רויטרס)
בראד לנדר (צילום: רויטרס)

שני מועמדים פוטנציאליים נוספים עשויים גם להפוך את ישראל לנושא מרכזי במרוץ: אנדרו מ. קואומו, המושל לשעבר שהגן בתוקף על ישראל, וזוהרן ממדאני, חבר אסיפת המדינה מקווינס שהוא מוסלמי.

קואומו, שהתפטר ב-2021 בעקבות שערוריית הטרדה מינית, נראה להוט לחזור לפוליטיקה והופיע לאחרונה באירוע גיוס כספים בהמפטונס עבור ארגון ללא כוונת רווח שהוא מנהל המתמקד במאבק באנטישמיות. הקבוצה שחררה פרסומת בקיץ זה שביקרה מפגינים בקמפוסים.

ממדאני, חבר בסוציאליסטים הדמוקרטיים של אמריקה, שוקל להתמודד לראשות העיר, על פי מישהו שהיה מודע לתוכניותיו. הוא מתכוון להתמקד בעליות שכר הדירה - נושא שהדגיש בסרטון ויראלי ברכבת התחתית - ולהפנות את תשומת הלב לתסכול בקרב חלק מהמצביעים בנוגע לתמיכתו של אדמס בישראל.

שני מועמדים סבירים נוספים לראשות העיר, סקוט סטרינגר, מבקר העיר לשעבר, וזלנור מיירי, סנאטור מדינה מברוקלין, עשויים למשוך תמיכה ממצביעים יהודים ליברלים שיש להם חששות לגבי לנדר. סטרינגר הוא יהודי, ואשתו הייתה מנהיגה בשני מוזיאונים יהודיים גדולים במנהטן.

חבר הקונגרס ריצ'י טורס, דמוקרט מהברונקס ותומך בולט בישראל, אמר כי המלחמה עשויה להיות נושא מכריע עבור חלק מהמצביעים במרוץ לראשות העיר ואינה רק "עניין של מדיניות חוץ" עבור יהודים שהגיבו באופן ויסצרלי להתקפות החמאס. הוא סירב להתייחס למועמדים ספציפיים, אך באופן דומה חזה כי תהיה "בחינה מוגברת" של הרקורד שלהם.

"אם אתה מתיישר עם או שאתה סמוך לאלה הקוראים להשמדת ישראל, זה חושף ריקבון עמוק בליבת השקפת עולמך," הוא אמר. באותו זמן, מנהיגים מוסלמים ופרוגרסיביים ביקרו את תגובתו של אדמס למלחמה. ג'ומאני וויליאמס, התובע הציבורי של העיר, כינה את תגובת ראש העיר להפגנות בעיר "מדכאת, מבישה ומסוכנת."

הפגנה כזו התרחשה בהארלם ביום רביעי בערב, כאשר הפגנה פרו-פלסטינית גדולה מחוץ לאירוע פוליטי עבור סגנית הנשיא קמלה האריס הסתיימה בכאוס ובמעצרים רבים. מפגינים פרצו למסעדה שאירחה מסיבה לאחר האירוע בקריאות "האריס, האריס, את שקרנית. את הצתת את פלסטין באש," ופצצת עשן ירוקה התפוצצה באזור הישיבה החיצוני.

מחאה פרו-פלסטינית מחוץ לאירוע של קמלה האריס (צילום: רויטרס)
מחאה פרו-פלסטינית מחוץ לאירוע של קמלה האריס (צילום: רויטרס)

אדמס, שהיה באירוע של האריס, הגן על יחסיו עם מוסלמים ניו יורקים ביום שלישי ואמר כי הוא לא ישחק את "משחק המילים" כדי להיות מופעל לומר דברים מסוימים כמו תמיכה בהפסקת אש. "יש לי רקורד ארוך של עמידה לצד הקהילה המוסלמית, כנראה רקורד שמרשים יותר מכל אחד מנבחרי הציבור," אמר ראש העיר במסיבת העיתונאים השבועית שלו.

לניו יורק יש גם אוכלוסייה מוסלמית גדולה ומגוונת. ב-2021, שהאנה חניף הפכה לאישה המוסלמית הראשונה שנבחרה למועצת העיר במחוז שלנדר ייצג פעם בברוקלין. חניף, שקרובה ללנדר, צפויה להתמודד עם אתגר בפריימריז המבוסס בחלקו על ביקורתה כלפי ישראל.

לנדר אמר בראיון כי הוא "מאוכזב עמוקות" מאנשים כמו חניף שלא גינו מיד את ההתקפות באוקטובר, אך ש"חשוב לשמור על קשרים פוליטיים מעבר לקווי השוני כחלק ממאמצים למאבק בשנאה". הוא אמר כי עודד את חניף ונבחרי ציבור אחרים להיפגש עם משפחות החטופים הישראלים.

ייתכן שהמלחמה לא תהיה נושא כה דחוף בקיץ הבא, ולנדר טען כי המיקוד של מסע הבחירות שלו הוא ניהול העיר טוב יותר מאדמס. מספר מנהיגים יהודים הגנו על לנדר. הרב רולי מטלון מקהילת בני ישורון, בית כנסת גדול בצד המערבי העליון, אמר כי הוא מתעניין יותר בעבודתו של לנדר בנושא הדיור וקבלת המהגרים מאשר בעמדותיו לגבי ישראל. "הוא אדם בעל חמלה רבה ומחויבות לצדק," הוא אמר.

כניסתו למרוץ לראשות העיר הביאה לבחינה מחודשת של כמה מהערותיו של לנדר על המזרח התיכון, כולל מכתב ששלח במהלך לימודיו בקולג' לעיתון יהודי בעיר הולדתו, סנט לואיס, בו ביטל את המנוי שלו. הוא אמר כי אינו יכול עוד לסבול את "הרגשות האנטי-ערביים הקיצוניים והגזעניים" שלו ואת "הגישה הקרה, המוטה והחסרת רגש כלפי העם הפלסטיני."

לאחר שהמכתב הרגיז את אמו, לנדר אמר כי כתב מכתב שני - "כדי לנסות לרפא את הדברים קצת עם אמא שלי כפי שבן יהודי טוב היה עושה" - שהסתיים ברכות יותר, תוך הבעת ״תקווה לשלום״.