כשבועיים לאחר מתקפת הפתע האוקראינית, במהלכה פלשו כוחות צבאיים לשטח רוסיה, הנשיא ולודימיר זלנסקי אישר אתמול (ראשון) את כוונות קייב במבצע: יצירת איזור חיץ רחב בין רוסיה ואוקראינה שימנע את המשך התוקפנות.

״כל מה שגורם אבדות לצבא הרוסי, למדינה הרוסית, לתעשייה הצבאית שלהם ולכלכלתם מסייע למנוע את התרחבות המלחמה ומקרב אותנו לסיום צודק של תוקפנות זו״, הוסיף זלנסקי בנאום שנשא אתמול.

נראה כי לקייב יש מטרות מרובות במתקפה זו, החל מהעלאת המורל לאחר מספר חודשים קשים ועד להצבת אתגר למשאבים הרוסים. יועץ נשיאותי אוקראיני ציין כי הפלישה נועדה להבטיח תהליך משא ומתן ״הוגן״ - כעת יהיה לקייב קלף מיקוח שיציב אותה בעמדה טובה יותר במגעים העתידיים מול הקרמלין.

כוחות אוקראינים במחוז קורסק, רוסיה (צילום: רויטרס)
כוחות אוקראינים במחוז קורסק, רוסיה (צילום: רויטרס)

בתוך כך, הכוחות האוקראיניים מתקדמים באיטיות בקורסק תוך כדי לחימה, כשבועיים לאחר השקת המבצע הצבאי באזור. עם זאת, אוקראינה עודנה נתונה תחת לחץ במזרחה הכבוש, כאשר הכוחות הרוסיים מתקדמים לעבר מרכז צבאי מרכזי. 

זלנסקי שוקל צעד לא שגרתי בשטחים שכבש ברוסיה
צבא אוקראינה תקף יעדים אסטרטגיים - הרוסים נותרו בהלם | דיווח

אחיזת קייב בקורסק ״מתחזקת״ עם כוחות המחזקים את עמדותיהם, לדברי זלנסקי. קייב טוענת כי היא שולטת בכמעט 1,000 קמ"ר של שטח רוסי, ושני הצדדים קראו לתושבים לפנות אזורים בהם מתנהלים קרבות כבדים. כחלק מהמאמצים לשבש את היכולות הלוגיסטיות של מוסקבה ולהפריע לנתיבי האספקה, הכוחות האוקראיניים דיווחו ביום ראשון כי פוצצו גשר נוסף מעל נהר סיים באזור קורסק, באמצעות ״תקיפות אוויריות מדויקות״. 

״חיל האוויר ממשיך לשלול מהאויב יכולות לוגיסטיות באמצעות תקיפות אוויריות מדויקות, מה שמשפיע משמעותית על מהלך פעולות הלחימה״ אמר מפקד חיל האוויר האוקראיני, סגן גנרל מיקולה אולשצ׳וק, בפוסט ברשתות החברתיות שכלל סרטון המציג עמודי עשן האופפים חלקים מהגשר. 

כוחות אוקראינים במחוז קורסק, רוסיה (צילום: רויטרס)
כוחות אוקראינים במחוז קורסק, רוסיה (צילום: רויטרס)

התקיפה התרחשה יומיים לאחר שכוחות אוקראינים השמידו גשר ראשון מעל הסיים. משרד החוץ הרוסי אמר כי אוקראינה השתמשה ברקטות מערביות לביצוע התקיפה, ככל הנראה תוצרת ארצות הברית, או מערכת רקטות ארטילריה בניידות גבוהה, הייתה אולי כלי הנשק המוערץ והמפחיד ביותר במאבקה של קייב, ומאז הגעתה סייעה לאוקראינה לכבוש מחדש שטחים נרחבים מידי רוסיה.

לפי גורמים צבאיים אוקראינים, כוחות קייב השתלטו על סודז׳ה בשבוע שעבר והקימו בה משרד מפקד צבאי. ביום ראשון, הכוחות המזוינים האוקראיניים פרסמו סרטון של מה שלדבריהם היו מערכות להביור "סיבלקה", ״המעורבות בפעולות לחימה" באיזור קורסק. נראה כי רוסיה הסיטה אלפי חיילים מקו החזית באוקראינה הכבושה כדי להתמודד עם אובדן השטח בקורסק.

צפו בתיעוד מערכת סילבקה ברוסיה:

רוסיה הודיעה כי מאז הפלישה לפני כשבועיים, יותר מ-120 אלף תושבים נמלטו ממחוז קורסק.התושבים שנמלטו מהאזור בשל הלחימה הוזהרו שלא לחזור. ״המצב המבצעי בשטח המחוז שלנו נותר מסובך. חלק מהאזרחים אינם מוותרים על ניסיונותיהם לשוב הביתה, ובכך מפריעים לעבודת הצבא שלנו״, אמרה ראש מחוז קורסק, מרינה דגטיארבה ביום ראשון. ״חזרה לאזור בלתי אפשרית כרגע עבור תושבים מקומיים, ולעתים מסתיימת בטרגדיות נוראיות״.

"הרשויות יודיעו לתושבים מתי יהיה בטוח לחזור", הוסיפה. ״אני פונה לכל תושבי מחוז קורנבסקי, הבה נתאזר בסבלנות ונאפשר לצבא שלנו להתמודד עם האויב, הבה לא נפריע למגינינו״, אמרה.