סכנת הפוליו בעזה מתממשת: בעקבות קריאת ארגון הבריאות העולמי, פונים הערב איגודי רופאים לשרי הבטחון והבריאות בקריאה לאפשר הפסקת אש הומינטרית לצורך חיסון האוכלוסיה בעזה נגד פוליו. זאת לאור הופעת מקרה הדבקה בפוליו בעזה שהידרדר לשיתוק ילדים, לאור המצב התברואתי הקשה ברצועה שמאיים גם על החטופים הישראלים וחיילי צה"ל המשרתים שם.

במכתבם פונים איגודי רופאי בריאות הציבור והאיגוד הישראלי למחלות זיהומיות לשר הבטחון יואב גלנט ושר הבריאות אוריאל בוסו, וכותבים: "לצערנו התאמתו התחזיות השליליות והתרעות אנשי בריאות הציבור. הפגיעה הדרמטית עקב המלחמה בתנאי ההיגיינה הסביבתית והאישית הכוללת פגיעה בתנאי מגורים, תזונה, ביוב ונגישות למים, כמו גם נגישות נמוכה לחיסונים, הובילו להתפרצות תחלואת הפוליו המסוכנת שעלולה לא רק להתפשט לעזה אלא לסכן את בריאות הציבור בישראל. כל התינוקות בישראל ובעזה שעדיין לא קיבלו את החיסונים המלאים נמצאים בסיכון גבוה".

תרכיב הפוליו. יינתן בעזה בשני סבבים (צילום: פלאש 90)
תרכיב הפוליו. יינתן בעזה בשני סבבים (צילום: פלאש 90)

הרופאים מזהירים גם מפני הדבקת החטופים וחיילי צה"ל ומציינים כי בין החטופים ישנו תינוק שבשל חטיפתו לא קיבל את החיסונים הנדרשים לגילו ולפיכך נמצא בסיכון גבוה: "חלק מהנדבקים עלולים ללקות בשיתוק לכל ימי חייהם או להעביר את הנגיף הלאה לאוכלוסיות מוחלשות חיסונית".

המומחים מוסיפים: "מדינת ישראל יודעת היטב כיצד להתמודד עם איום שכזה, כפי שהוכיחה לאורך עשרות שנים, כולל בסיוע בניית תכנית החיסונים בעזה עוד לפני מספר עשורים, ומיגור של התפרצות פוליו מזן פרא בשנת 2013. ההתמודדות דורשת ארגון והתגייסות, אך לא פחות חשוב רצון ומחויבות,לא רק של אנשי בריאות, אלא של כל השותפים למאמץ מיגור נגיף הפוליו כחלק ממהלך בינלאומי".

"אירועים דומים תועדו בכל אזורי מלחמה וסכסוכים בעולם, כולל באוקראינה, אתיופיה, סודן, סוריה ותימן. כפי שקראו גם האיגודים והחברות הישראלים לרפואת ילדים וכפי שמלמד הניסיון בעולם, חייבים לפעול מהר ובצורה כוללנית, רב מערכתית, תוך מוכנות לוגיסטית, המאפשרת מבצע חיסון וניטור קליני, אפידמיולוגי של האוכלוסייה כמו גם ניטור סביבתי, באמצעות מי השפכים. פעילות זו חייבת להיעשות במהירות ובבטיחות. הפסקת אש מיידית תאפשר לא רק את שחרור החטופים, שכולנו מייחלים לו, אלא גם שורה של צעדים הכרחיים בתחום בריאות הציבור כולל מבצעי חיסון רחבים ומהירים בעזה, ניטור אינטנסיבי של הביוב, הנגשה ושיפור הזמינות של שירותי בריאות, כמו גם של תנאים היגייניים וסניטרים, נגישות למים בטוחים, והסדרת תנאים מגדירי בריאות ביניהם שיפור הביטחון התזונתי, מחסה ודיור ושיקום שירותי רפואה בעזה".

לדברי המומחים פעולות אלו דורשות שיתוף פעולה בין גורמים רבים ומצריכות תכנון מתאים, אך בלעדיהן  עלולה להתרחש פגיעה ביראותית באוכלוסיות ישראליות: "חייבים לפעול במהירות ובנחישות. הנגיף מתפשט במהירות וללא גבולות. הפעולות הנדרשות, כולל מבצע חיסון הכולל הפסקת אש, נחוצות הן מבחינה בריאותית והן מבחינה הומנית".

הדמיית נגיף הפוליו. הדבקה מזיהום צואתי (צילום: iStock)
הדמיית נגיף הפוליו. הדבקה מזיהום צואתי (צילום: iStock)

שלשום דווח כי התינוק שנדבק בפוליו בעיר דיר אל בלאח ברצועת עזה הוא לדעת מומחים רק קצה הקרחון בתחלואה זיהומית קשה שנראתה גם אצל החטופים שחזרו מהשבי. שר הבריאות בעזה אמר כי בכוונתו לצאת למבצע חיסונים של האוכלוסייה בשני סבבים: הראשון יחל בשבוע הבא, והשני במהלך ספטמבר. בכל סבב ילדים מתחת לגיל 10 יקבלו בין היתר שתי טיפות של חיסון דרך הפה נגד נגיף הפוליו מזן 2 שנמצא לראשונה במצרים, וכעת בעזה.

על פי ארגון הבריאות העולמי שלושה ילדים בעזה כבר אובחנו עם שיתוק ודגימות צואה שלהם נשלחו לבדיקה במעבדה הנגיפית בירדן. מעל 1.6 מיליון מנות חיסון נגד פוליו וציוד לקירור החיסונים צפויים להגיע דרך נמל התעופה בן גוריון אל רצועת עזה עד סוף אוגוסט. בארגון דורשים לחסן לפחות 95% מהילדים כדי למנוע את המשך התפשטות הפוליו ולהפחית את הסיכון להתפרצות מחודשת.