בעוד שהתגובה האיראנית לחיסולו של ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, בטהרן בסוף החודש שעבר עדיין לא התבצעה, איראן חזרה ואמרה שהיא תנקוט בפעולה גם אם זה ייקח זמן.

נציגות איראן לאו"ם הדגישה כי "כל תגובה חייבת להעניש את ישראל ולהרתיע אותה מהתקפות עתידיות". עם זאת, היא ציינה כי יש לבחון בקפידה את התגובה על מנת למנוע השפעה שלילית פוטנציאלית על שיחות הפסקת האש ברצועת עזה. נציגות איראן ציינה בהודעתה כי "העיתוי, התנאים והשיטה של התגובה האיראנית יתואמו בקפידה כדי להבטיח שהיא תתרחש ברגע של הפתעה מרבית".

דיווח דרמטי: עסקת החטופים על סף קריסה - מבט למאחורי הקלעים
כיצד התערבויות זרות, כולל של ארה״ב וישראל, סייעו שלא במתכוון ליצירת ״ציר ההתנגדות״?

בהודעתה, התגובה עשויה להתבצע "כאשר עיניהם נעוצות בשמיים או במסכי המכ"ם, ופתאום הם יופתעו מהתקפת קרקע או אוויר, או אולי שניהם". דובר משמרות המהפכה ציין כי תקופת ההמתנה עלולה להיות ארוכה ושהתגובה הפעם תהיה שונה מאוד מהקודמת. הוא אמר: "התגובה שלנו תטיל עונש על ישראל".

גורמים אמריקאים דיווחו בעבר כי טהרן עשויה לדחות את תגובתה כדי לאפשר הפסקת אש בעזה, שעדיין נמשכת באמצעות מתווכים בינלאומיים ואזוריים (מצרים, קטאר וארה"ב) למרות הקשיים והמכשולים. גורם בכיר בממשל האמריקאי אישר בשבוע שעבר כי ארצו הזהירה את הצד האיראני מפני שיגור מתקפת טילים רחבת היקף נגד ישראל, "מכיוון שההשלכות עלולות להיות הרות אסון, במיוחד עבור איראן".

מוקדם יותר החודש, בריטניה וצרפת הזהירו כי המזרח התיכון נמצא בסיכון גבוה יותר לסכסוך מאי פעם, והצביעו על המתיחות עם איראן וההסלמה בדרום לבנון. הם קראו לאיראן ולשולחותיה לחזור בהם מאיומיהם והדגישו את תמיכתם במאמצים להגיע להסדר בעזה. לפי דעתם, פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה להבטיח שלום צודק לישראל ולפלסטינים.

ישראל כץ, דויד לאמי, סטפן סז'ורנה (צילום: REUTERS/Florion Goga)
ישראל כץ, דויד לאמי, סטפן סז'ורנה (צילום: REUTERS/Florion Goga)

הם ציינו שלכל הצדדים יש אינטרס ביציבות האזורית, ויש להם אחריות לתמוך בסיום ההסלמה הנוכחית ולהבטיח שלום בר קיימא לטובת הישראלים, הפלסטינים והאזור כולו. הם הדגישו את הצורך של כל הצדדים להפעיל לחץ כדי להפסיק את ההסלמה הנוכחית, תוך תמיכה במאמצים להפסקת אש ובהסכם לשחרור אסירים בעזה, בראשות ארצות הברית, מצרים וקטאר. הם ציינו כי המצב אינו יכול להרשות בזבוז נוסף של הזדמנויות לסיום המלחמה הנמשכת כבר 10 חודשים ברצועת עזה.

ההצהרה המשותפת יצאה לאור כאשר גורמים אמריקאים חשפו כי נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, שואף להשיג הסכם בעזה עד סוף השבוע הבא, ובמקביל מנסה להרתיע את איראן וחיזבאללה מלפתח מתקפה על ישראל, אשר עלולה לערער את מאמצי ההסדרה. פקיד בכיר אישר גם כי הסכם חילופי השבויים והפסקת האש ברצועה הפלסטינית מוכן ליישום, כך לפי דיווח באתר Axios.