בנאום היסטורי בוועידה הדמוקרטית הלאומית בשיקגו, מושל מינסוטה טים וולז קיבל את המועמדות לתפקיד סגן הנשיא לצד קמלה האריס. וולז, שהיה עד כה דמות פחות מוכרת בזירה הלאומית, ניצל את ההזדמנות להציג את עצמו לציבור האמריקאי הרחב.

אובמה לעג לטראמפ בוועידה בשיקגו: "כולם יודעים שסרט ההמשך בדרך כלל גרוע יותר"  
עברה צד: דוברת הבית הלבן לשעבר של טראמפ נאמה בוועידה הדמוקרטית 
 
הנאום נפתח בסרטון ביוגרפי שסקר את מסלול חייו של וולז, מילדותו בנברסקה ועד לשירותו במשמר הלאומי ושילב בנאומו אלמנטים אישיים ופוליטיים, כשסיפר על מאבקי המשפחה עם אי-פוריות שהובילו לבחירת השם ״הופ״ (תקווה) לבתו. 

הוועידה מדגישה את הקשר העמוק של וולץ למינסוטה במספר דרכים יצירתיות. תלמידי בית הספר היסודי Moreland Arts & Health Sciences Magnet School מסנט פול, מינסוטה, יובילו את שבועת האמונים. תלמידים אלה נהנים מתוכנית ארוחות חינם שוולץ חתם עליה כחוק בתפקידו כמושל. בנוסף, ג'ס דייוויס, מורה למתמטיקה שנבחרה כמורת השנה של מינסוטה ב-2019, תשיר את ההמנון הלאומי.

וולז לא נמנע מלתקוף את יריביו הפוליטיים, דונלד טראמפ וג'יי.די. ואנס, תוך שימוש במונח ״מוזר״ שהפך לסימן ההיכר שלו בתקופה האחרונה. הוא טען כי האג'נדה של הרפובליקנים משרתת רק את העשירים והקיצוניים, ולא את האזרח הממוצע.

ג'יי. די. ואנס (צילום: REUTERS/Marco Bello)
ג'יי. די. ואנס (צילום: REUTERS/Marco Bello)


בחלק מרכזי של נאומו, הציג וולז את חזונה של קמלה האריס כנשיאה פוטנציאלית והבטיח כי תפעל להורדת מיסים למעמד הביניים, תתמודד עם תעשיית התרופות, תסייע בהנגשת מקומות דיור, ותגן על חירויות הפרט.

לסיום, וולז, שהיה בעברו מאמן פוטבול בתיכון, השתמש במספר אנלוגיות מתאימות לתיאור האסטרטגיה הדמוקרטית לקראת הבחירות בנובמבר: ״אנחנו ברבע הרביעי, מפגרים בשדה טווח, אבל אנחנו בהתקפה והכדור בידינו״, אמר ״התפקיד שלנו הוא להיכנס לתעלות ולעשות את עבודת החסימה והיירוט. שלב אחר שלב״.

הזמר סטיבי וונדר עלה לבמה ושר את הלהיט שלו ״Higher Ground״.

נושאים מרכזיים נוספים ביום השלישי לוועידה היום כוללים זכויות הפלה וזכות הנשים לגופן, ונאומים של דמויות בכירות במפלגה הדמוקרטית, ביניהן יו״ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי

קמלה האריס וטים וולץ בוועידה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)
קמלה האריס וטים וולץ בוועידה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)

ג'ון ורייצ'ל גולדברג-פולין, הורי החטוף הישראלי-אמריקאי הרש, נשאו דברים בוועידה הדמוקרטית הלאומית, מה שהיווה את האזכור הבולט ביותר למלחמת ישראל בעזה באירוע. הם תיארו את בנם כאדם שמח ואוהב חיים, וסיפרו על חטיפתו האכזרית במתקפת השבעה באוקטובר.

ג׳ון ורייצ׳ל גולדברג-פולין, הוריו של הרש בוועידה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)
ג׳ון ורייצ׳ל גולדברג-פולין, הוריו של הרש בוועידה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)

אביו של הרש, ג׳ון אמר כי ״הוועידה הזו היא פוליטית, אך השבת בננו וכלל החטופים, היא אינה נושא פוליטי״, עוד הודו לנשיא ביידן, קמלה האריס והרפובליקנים כאחד, הם קראו לעסקה שתשחרר את כל החטופים ותסיים את סבל אזרחי עזה, באומרם כי ״בתחרות של כאב - אין מנצחים״. בסיום, פנתה רייצ׳ל, אמו של הרש, אליו ״אם אתה שומע אותנו. אנחנו אוהבים אותך. תישאר חזק. תשרוד״. וירדו מהבמה לקול קריאות ״החזירו אותם הביתה״, ומחיאות כפיים סוערות מכל יושבי אצטדיון ״יונייטד סנטר״ שבשיקגו. 

הנשיא האמריקאי לשעבר ביל קלינטון נשא נאום מרכזי בוועידה הדמוקרטית הלאומית בשיקגו, בו שיבח את הנשיא ג'ו ביידן על החלטתו לפרוש מהמירוץ לנשיאות ותמך בחום במועמדותה של סגנית הנשיא קמלה האריס. קלינטון, שזהו נאומו ה-13 בוועידה דמוקרטית, הדגיש את חשיבות הבחירות הקרובות ואת ההבדלים בין המפלגות.

ביל קלינטון (צילום: Noam Galai)
ביל קלינטון (צילום: Noam Galai)


בפתח דבריו, הודה קלינטון לנשיא ביידן על שירותו למדינה. ״הוא ויתר מרצון על כוח פוליטי״, אמר קלינטון, משווה את החלטתו של ביידן לפרוש מהמירוץ להחלטתו ההיסטורית של ג׳ורג׳ וושינגטון להגביל את כהונתו לשתי קדנציות. ״אני רוצה להודות לו על האומץ, החמלה, המעמד, השירות וההקרבה שלו״, הוסיף, מה שעורר קריאות ״תודה לך, ג׳ו״ מהקהל.

קלינטון סקר את הישגי ממשל ביידן, באומרו: ״הייתה לו קדנציה בלתי צפויה שהפכה אותו לנשיא כשהיינו באמצע מגפה ומשבר כלכלי. הוא ריפא את החולים שלנו והחזיר את כולנו לעבודה״. הוא הדגיש את הניגוד החד בין גישתו של ביידן לזו של המפלגה היריבה, ואמר: ״זה ניגוד חד למה שקורה במפלגה השנייה״ [המפלגה הרפובליקנית].

הנשיא לשעבר, שחגג את יום הולדתו ה-78 מוקדם יותר בשבוע, התבדח על גילו: ״ואני עדיין צעיר יותר מדונלד טראמפ״. עם פרישתו של ביידן, טראמפ הוא כעת המועמד המבוגר ביותר בתחרות על הבית הלבן.

קלינטון הציג את הבחירה העומדת בפני האמריקאים בבחירות הקרובות: ״ב-2024, יש לנו בחירה ברורה למדי, כך נראה לי. קמלה האריס, למען העם, והאיש השני, שהוכיח אפילו יותר מהפעם הראשונה שהוא עוסק באני, בעצמי ובי״. הוא המשיך ואמר: ״קמלה האריס תעבוד לפתור את הבעיות שלנו, לנצל את ההזדמנויות שלנו, להקל על הפחדים שלנו, ולהבטיח שלכל אמריקאי יחיד, ללא קשר לאופן הצבעתו, תהיה הזדמנות לרדוף אחר חלומותיו״.

אופרה ווינפרי, מהנשים המשפיעות בתרבות האמריקאית, נשאה דברים גם היא בוועידה ושיבחה את עברה של קמלה האריס. בנאומה הביעה הערכה להורים המהגרים שגידלו את סגנית הנשיא קמלה האריס. ווינפרי אמרה: ״בקרוב מאוד נלמד את בנותינו ובנינו על איך הילדה הזו של אם הודית ואב ג'מייקני, שני מהגרים אידיאליסטים ואנרגטיים - איך הילדה הזו גדלה להיות הנשיאה ה-47 של ארצות הברית. זהו המיטב של אמריקה״.

אופרה ווינפרי בוועידה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)
אופרה ווינפרי בוועידה הדמוקרטית (צילום: רויטרס)

האריס, שמועמדותה אושרה רשמית מוקדם יותר החודש, היא האישה השחורה הראשונה והאמריקאית-אסיאתית הראשונה להוביל את הרשימה של מפלגה פוליטית גדולה בארה"ב. אמה המנוחה, שיאמלה גופלן, נולדה במדינת טמיל נאדו שבהודו והיגרה לארה"ב ב-1958 ללימודי דוקטורט באוניברסיטת קליפורניה בברקלי. האריס שיתפה בעבר זיכרונות ילדות מביקורים אצל סבה בצ'נאי ודיברה על השפעת מורשתה ההודית על חייה וקריירה שלה.

ווינפרי הזכירה גם דוגמאות אחרות של הורים שהראו לבנותיהם ״כיצד לאתגר את האנשים בצמרת ולהעצים את האנשים בתחתית״. היא סיפרה על טסי פרבוסט, חלוצה בביטול ההפרדה הגזעית בבתי הספר בדרום העמוק: ״הוריה נטעו בה תשוקה לצדק וחופש ואת רוח הלחימה המפוארת הנחוצה כדי לרדוף אחר התשוקה הזו״, אמרה וינפרי על פרבוסט, לפני שדיברה על תכונות דומות שהיא רואה בהאריס.

ווינפרי קראה למצביעים עצמאיים ומתלבטים להצביע בנובמבר עבור הדמוקרטים: ״אתם מסתכלים על מצביעה עצמאית רשומה שגאה להצביע שוב ושוב ושוב כי זה מה שאמריקאים עושים״, היא אמרה.

חקים ג׳פריס, מנהיג המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים, עלה גם הוא על במת הוועידה הדמוקרטית והשתמש באנלוגיה משעשעת כדי לתאר את דונלד טראמפ: ״הוא כמו חבר לשעבר שנפרדתם ממנו, אבל הוא פשוט לא מוכן לעזוב. הוא בילה את ארבע השנים האחרונות בניסיונות חוזרים ונשנים לחזור לקשר עם העם האמריקאי. אחי, נפרדנו ממך מסיבה מסויימת״.